Kroužek biologické olympiády
Centrum pro přírodovědné vzdělávání
Je místem setkávání a tvůrčí činnosti studentů středních a vysokých škol, studentů učitelských oborů, VŠ i SŠ pedagogů.
Číst dál …Kroužek biologické olympiády
- Přečteno: 438
Je místem setkávání a tvůrčí činnosti studentů středních a vysokých škol, studentů učitelských oborů, VŠ i SŠ pedagogů.
Číst dál …Kroužek biologické olympiády
Je místem setkávání a tvůrčí činnosti studentů středních a vysokých škol, studentů učitelských oborů, VŠ i SŠ pedagogů.
Obsah pokrývá témata zahrnutá do úloh matematické olympiády kategorií
A, B, C konkretizovaná pro aktuální 73. rocník (školní rok 2023/24).
v zimním semestru bude na Přírodovědecké fakultě JU ve spolupráci s DDM Č. Budějovice a JčK MO probíhat již tradičně kurz Metody řešení úloh SŠ. Kurz je vhodný též pro studenty matematiky středních škol a jejich učitele. Obsah pokrývá témata zahrnutá do úloh matematické olympiády kategorií A, B, C konkretizovaná pro aktuální ročník.
Zprávu z loňského kurzu si můžete přečíst zde:
https://www.prf.jcu.cz/cz/fakulta/katedry/katedra-matematiky/aktualne/metody-reseni-uloh-ss-3
Mgr. Karel Pazourek, Ph.D. (člen Úlohové komise MO)Mgr. Hana Štěpánková, Ph.D. (členka JčK MO)Mgr. Radek Trča (člen Ústřední komise MO a předseda JčK MO)
Mgr. Zbyněk Vrba (Gymnázium Český Krumlov)
GARANT KURZU:
Doc. RNDr. Ing. Jana Kalová, Ph.D. (Katedra matematiky, PřF JU v Českých Budějovicích)
Kurz bude probíhat v osmi lekcích ve čtvrtek od 16.45 do 18.15 na PřF JU, Branišovská 31, České Budějovice v budově C a učebně C1
Kurzu je možné se zúčastnit i distanční formou.
Termín první lekce je 26.9. 2024
Termíny jednotlivých lekcí je vždy každý následující čtvrtek.
Z přednášek bude pořizován audiovizuální záznam, který bude dán k dispozici účastníkům kurzu.
Číst dál …Metody řešení úloh SŠ
Je místem setkávání a tvůrčí činnosti studentů středních a vysokých škol, studentů učitelských oborů, VŠ i SŠ pedagogů.
Soustředění pro řešitele BiO je víkendová akce pro mladé nadějné biology, kteří by se rádi dozvěděli něco víc o tom, jak vypadá opravdová věda a nakoukli pod pokličku života a studia na vysoké škole. Pro účastníky je vždy připraven bohatý program plný přednášek a praktických cvičení vedených odborníky z PřF JU. Mimo to je součástí soustředění i půldenní exkurze s demonstrací organismů a místních zajímavostí. Akce probíhá jednou ročně, a to zpravidla na podzim. Účastníci jsou vybíráni na základě motivačního dopisu, který by měl obsahovat hlavně dosažené úspěchy v Biologické olympiádě nebo jiné přírodovědné soutěži a plánované zaměření studia na vysoké škole. Celé soustředění (kromě dopravy) je pro účastníky hrazeno Přírodovědeckou fakultou JU.
Na budoucí účastníky se těší organizátoři:
Letošní ročník:
Petr Lunga –
Damián Dedecius -
Garant:
Mgr. Michaela Syrová, Ph.D. –
V letošním roce se soustředění koná v termínu od 11. do 14. 10. ve Střelských Hošticích.
Číst dál …Soustředění Biologické olympiády
Je místem setkávání a tvůrčí činnosti studentů středních a vysokých škol, studentů učitelských oborů, VŠ i SŠ pedagogů.
ScienceLab je laboratoř, kde nabízíme středoškolským studentům příležitost skutečně se ponořit do světa vědy.
Naším cílem je umožnit vám zkoumání přírodovědných témat vlastními experimenty a aktivitami. Pokusíme se vás vtáhnout hlouběji do světa vědy, hlouběji, než byste se mohli dostat ve své školní výuce. Ukážeme Vám, jak lze provázat biologii, chemii, fyziku, informatiku, geografii a matematiku. Na vlastní kůži si vyzkoušíte moderní pedagogické postupy a nahlédnete pod pokličku výchovy nových učitelů.
A v neposlední řadě nabízíme možnost zažít prostředí vysoké školy!
Přihlašte celou třídu!
První tématický celek „Hranice lidských smyslů“. Studentům nabídneme pět různých stanovišť, z nichž si každý vybere dvě.
Na konci si studenti formou krátkých prezentací navzájem představí, co se na jednotlivých stanovištích dozvěděli a každé téma prodiskutují.
Začátek workshopu je v 8:30 h (můžeme startovat i později), program trvá přibližně pět hodin.
Termíny (1.pololetí 2024/25):
17. října,
7. listopadu - termín je obsazen
21. listopadu
Přihlášky do 10. října na email:
Je prvním z nabízených témat. Hledejte hranice lidksých smyslů z pohledu přírodních věd na těchto stanovištích:
Můžete prozkoumat hranice svého vidění, a to zjišťováním své slepé skvrny, porovnáním citlivosti tyčinek na modrou a červenou a pozorováním neviditelného záření. Poté se zaměříme na sluch a ověříme si, jaké frekvence jsme schopni slyšet. Nakonec pomocí experimentu zjistíme, zda reagujeme rychleji na světelný podnět, anebo na zvuk.
Při přípravě krystalů anorganických solí a proteinů prozkoumáme interakce mezi molekulami a krystalizačními podmínkami, naučíme se používat automatickou pipetu. Zaměříme se na manipulaci s chemickými a fyzikálními parametry, které ovlivňují růst krystalů. Závěrem si porovnáme vlastnosti krystalů anorganických solí a proteinů.
Nepodmíněné reflexy jsou jednoduché, zcela automatické reakce. Jsou vrozené s trvalým spojením smyslového a výkonného orgánu, za odpovídajících podmínek se dostavují vždy a stereotypně. Jejich existence je předem dána geneticky určeným průběhem nervových vláken. Na tomto stanovišti si vyzkoušíme jednoduché nepodmíněné reflexy a to s využitím pomůcek pro neurologii, pokus na patelární reflex a pokus o vytvoření podmíněného reflexu.
Dodatek: Vzhledem k povaze experimentů prosíme studenty, aby sis s sebou přinesli kraťasy a také aby počítali s tím, že si namočí obličej :-)
Stroje a roboti zastanou mnoho práce za nás, fungují však odlišným způsobem než lidé (ultrazvukové senzory, teplotní senzory, servo motory, atd.). Předvedeme si humanoidní robot NAO a robotické rameno. Vyzkoušíme práci se vzdělávacím mikropočítačem Microbit, který umožňuje porozumět programování zábavným a praktickým způsobem. Pro svůj program studenti využijí programovatelná tlačítka, matici led diod, fotobuňku, gyroskop a další příslušenství, díky kterému vytvoří funkční model např. semaforu, kompasu i jiných zařízení a her. Pokročilejší studenti si vyzkouší práci s Raspberry Pi, nepájivým polem a příslušenstvím, které využijí pro svůj program v jazyce Python.
Termovize a její aplikace pomocí třech experimentů. První experiment zahrnuje několik dílčích úloh pro zjištění schopnosti různých materiálů pohlcovat nebo odrážet dopadající záření (světlo). Druhý experiment zahrnuje práci s minimodelem města. Zjistíme, které materiály přispívají nejvíce k tepelnému ostrovu města a které projevy tohoto efektu snižují. Ve třetím experimentu použijeme topografickou mapu, do které zapíšeme teploty zvolených objektů (pole, louka, les, voda, zástavba) při známé průměrné teplotě vzduchu. Poté hodnoty porovnáme s hodnotami z termálního leteckého snímku.
Je místem setkávání a tvůrčí činnosti studentů středních a vysokých škol, studentů učitelských oborů, VŠ i SŠ pedagogů.
Milí studenti,
rádi bychom Vás pozvali na další cyklus velmi oblíbených workshopů pro středoškolské žáky. Zajímá Vás, jak se vyučují přírodní vědy na univerzitní půdě? A jak vypadá třeba příprava nových středoškolských učitelů v duchu STEM výuky?
Přijďte se k nám podívat!
Připravili jsme si pro Vás zážitkové programy, na jejichž přípravě a realizaci se společně podílí zkušení badatelé a studenti učitelských oborů Přírodovědecké fakulty JU.
V průběhu jednoho dne tak získáte skvělou možnost dozvědět se něco nového z Chemie, Fyziky, Biologie a Matematiky. Zároveň si budete moci prohlédnout moderní prostory vědecko-výzkumné instituce v neformálním doprovodu svých vrstevníků.
Účast na programech je zdarma, ale je limitována!
Své dotazy a zájem o účast prosím pište na adresu:
Program na cca 8 hodin, začátek v 8:00 na konečné zastávce MHD linky č. 9 v Českém Vrbném, určeno pro max. 15 zájemců
Náplní první části programu bude ukazování rostlin, hub a řas, doplněné komentářem k jejich ekologii a biologii. Dále budou demonstrovány základní metody odběru řas a sinic v terénu. V druhé části programu se přesuneme do laboratoře PRF JU, kde si žáci vyzkouší práci se světelnými mikroskopy, zmikroskopují vzorky řas, rostlin a hub odebrané na Vrbenských rybnících a dozví se něco o anatomii a fyziologii zkoumaných organismů.
DATUM: 29.9.
Program na cca 6 hodin, určeno pro max. 10 žáků, začátky v 8:30
Studenti si vyzkouší každodenní práci vědce s pipetami a různými typy mikroskopů. Nejprve začnou prací s bakteriemi Escherichia coli anebo kvasinek Saccharomyces cerevisiae, u kterých si za využití mikroskopu s temným polem určí koncentraci buněčné suspenze a dále budou měřit jejich aktivitu v různých koncentracích buněk za různých podmínek. Ve druhé části programu studenti sami poodhalí, jak se běžně určuje koncentrace viru či detekuje infekce buněk virem.
DATUM: 11.10. a 13.10.
Dopolední program v chemické laboratoři PřF JU vedený studenty či studentkami učitelství chemie s podporou jejich vyučujících. Během programu si žáci středních škol prostřednictvím třech různých úloh osvojí princip a využití separačních (dělících) metod v chemii.
Určeno pro 10 žáků SŠ. V rámci jednoho termínu si všichni zkusí všechny experimenty. Program začíná v 8:30, končí přibližně ve 12:30.
DATUM: 13. 10. a 16.10.
Program určený pro 8 až 10 studentů, na cca 8 hodin, začátek v 8:30
Workshop nabídne studentům základní představu o využití genetických a molekulárních metod ve výzkumu biologie živočichů v přírodě.
Cílem bude určit na základě analýzy DNA pohlaví z krevního vzorku opeřence, kterého si sami chytíme.
Pomocí polymerázové řetězové reakce (PCR) budeme detekovat specifický gen, který je umístěn v nerekombinantní části pohlavních chromozómů ptáků.
PCR je základní molekulární metoda, která umožňuje rychle a snadno namnožit požadovaný úsek DNA, založená na principu replikace nukleových kyselin. Při vhodném designu experimentu se může PCR sama o sobě stát metodou analytickou a poskytnout požadovaný výsledek.
Terénní část
Laboratorní část
DATUM: 23.10. a 23.11.
Program na 5-6 hodin, od 8:30, počet studentů - max. 12
Půda je nenahraditelnou složkou suchozemských ekosystémů. Na jejím fungování závisí jejich podoba a také existence lidské populace v současné podobě. V přednášce se dozvíte, jak půda vzniká a co a především kdo jí dává unikátní vlastnosti zadržovat vodu a živiny. Společně si pak v terénu půdu odebereme a v laboratoři si ukážeme, jak měříme její složení, obsah organické hmoty, úrodnost, a další vlastnosti, ale také aktivitu půdních organismů, které všechny důležité procesy v půdě zajišťují. Budete odcházet s vědomím, že půda je živý a bohatý systém, budete umět zjistit její základní vlastnosti a poznat, zda je zdravá.
DATUM: 2.11.
Program na cca 6 hodin, určeno pro max. 12 žáků, začátky v 8:30
Žáci si v naši laboratoři mohou prakticky vyzkoušet různé metody molekulární biologie, biochemie a strukturní biologie v rámci 3 cvičení:
DATUM: 19.10.
DATUM: 2. 11.
DATUM: 23. 11.
Program na 5-6 hodin, začátek v 8:30, počet studentů max. 12
Člověkem poskytovaná potrava na zimních krmítkách je pro mnoho druhů ptáků zásadním zdrojem potravy během období nedostatku a přitahuje často bohatá společenstva. Kromě druhů, kteří se přímo živí nabízenou potravou, ale přitahuje i predátory, kteří loví ptáky. Během workshopu otestujeme, zda přítomnost predátora v blízkosti krmítka ovlivní počet přilétajících ptáků, případně i jejich druhovou skladbu. Dopolední část programu proběhne v terénu, kde budeme určovat a počítat ptáky na krmítkách. Odpoledne proběhne statistická analýza nasbíraných dat společně s jejich vyhodnocením.
DATUM: 29. 11.
Program na cca 6 hodin, předpokládaný začátek v 8:30., určeno pro ideálně 10 žáků
V úvodní přednášce se seznámíme s laserem, ultrarychlou spektroskopií a k čemu ji používáme v naší laboratoři: Výchozí proces fotosyntézy, sběr fotonů, probíhá v proteinových komplexech zvaných světlosběrné antény, a to neuvěřitelně rychle – jednotlivé kroky tohoto procesu se uskutečňují na časových škálách od femtosekund (10e-15 s) po pikosekundy (10e-12 s). Tyto děje studujeme v naší laboratoři prostřednictvím fyzikálních metod. Ultrakrátké laserové pulzy trvající přibližně 100 fs umožňují sledovat dynamiku těchto procesů.
Následovat bude prohlídka laboratoře časově rozlišené spektroskopie navazující na úvodní přednášku.
Poté si studenti vyzkouší základy práce v optické laboratoři jako je směrování paprsku pomocí zrcátek, použití různých optických členů - čočka, polarizátor, ...).
Nakonec si představíme pokusy s laserovým ukazovátkem, které si studenti mohou vyzkoušet doma nebo ve škole - laserový mikroskop, 'ohnutí' paprsku, kreslení laserem.
DATUM: 30.11.
Je místem setkávání a tvůrčí činnosti studentů středních a vysokých škol, studentů učitelských oborů, VŠ i SŠ pedagogů.
Číst dál …Workshopy pro středoškolské žáky (2)