Centrum pro přírodovědné vzdělávání
Je místem setkávání a tvůrčí činnosti studentů středních a vysokých škol, studentů učitelských oborů, VŠ i SŠ pedagogů.
ScienceLab
ScienceLab je laboratoř, kde nabízíme středoškolským studentům příležitost skutečně se ponořit do světa vědy.
Naším cílem je umožnit vám zkoumání přírodovědných témat vlastními experimenty a aktivitami. Pokusíme se vás vtáhnout hlouběji do světa vědy, hlouběji, než byste se mohli dostat ve své školní výuce. Ukážeme Vám, jak lze provázat biologii, chemii, fyziku, informatiku, geografii a matematiku. Na vlastní kůži si vyzkoušíte moderní pedagogické postupy a nahlédnete pod pokličku výchovy nových učitelů.
A v neposlední řadě nabízíme možnost zažít prostředí vysoké školy!
Přihlašte celou třídu!
První tématický celek „Hranice lidských smyslů“. Studentům nabídneme pět různých stanovišť, z nichž si každý vybere dvě.
Na konci si studenti formou krátkých prezentací navzájem představí, co se na jednotlivých stanovištích dozvěděli a každé téma prodiskutují.
Začátek workshopu je v 8:30 h (můžeme startovat i později), program trvá přibližně pět hodin.
Termíny (1.pololetí 2024/25):
17. října,
7. listopadu - termín je obsazen
21. listopadu
Přihlášky do 10. října na email:
Hranice lidských smyslů
Je prvním z nabízených témat. Hledejte hranice lidksých smyslů z pohledu přírodních věd na těchto stanovištích:
Stanoviště 1
Můžete prozkoumat hranice svého vidění, a to zjišťováním své slepé skvrny, porovnáním citlivosti tyčinek na modrou a červenou a pozorováním neviditelného záření. Poté se zaměříme na sluch a ověříme si, jaké frekvence jsme schopni slyšet. Nakonec pomocí experimentu zjistíme, zda reagujeme rychleji na světelný podnět, anebo na zvuk.
Stanoviště 2
Při přípravě krystalů anorganických solí a proteinů prozkoumáme interakce mezi molekulami a krystalizačními podmínkami, naučíme se používat automatickou pipetu. Zaměříme se na manipulaci s chemickými a fyzikálními parametry, které ovlivňují růst krystalů. Závěrem si porovnáme vlastnosti krystalů anorganických solí a proteinů.
Stanoviště 3
Nepodmíněné reflexy jsou jednoduché, zcela automatické reakce. Jsou vrozené s trvalým spojením smyslového a výkonného orgánu, za odpovídajících podmínek se dostavují vždy a stereotypně. Jejich existence je předem dána geneticky určeným průběhem nervových vláken. Na tomto stanovišti si vyzkoušíme jednoduché nepodmíněné reflexy a to s využitím pomůcek pro neurologii, pokus na patelární reflex a pokus o vytvoření podmíněného reflexu.
Dodatek: Vzhledem k povaze experimentů prosíme studenty, aby sis s sebou přinesli kraťasy a také aby počítali s tím, že si namočí obličej :-)
Stanoviště 4
Stroje a roboti zastanou mnoho práce za nás, fungují však odlišným způsobem než lidé (ultrazvukové senzory, teplotní senzory, servo motory, atd.). Předvedeme si humanoidní robot NAO a robotické rameno. Vyzkoušíme práci se vzdělávacím mikropočítačem Microbit, který umožňuje porozumět programování zábavným a praktickým způsobem. Pro svůj program studenti využijí programovatelná tlačítka, matici led diod, fotobuňku, gyroskop a další příslušenství, díky kterému vytvoří funkční model např. semaforu, kompasu i jiných zařízení a her. Pokročilejší studenti si vyzkouší práci s Raspberry Pi, nepájivým polem a příslušenstvím, které využijí pro svůj program v jazyce Python.
Stanoviště 5
Termovize a její aplikace pomocí třech experimentů. První experiment zahrnuje několik dílčích úloh pro zjištění schopnosti různých materiálů pohlcovat nebo odrážet dopadající záření (světlo). Druhý experiment zahrnuje práci s minimodelem města. Zjistíme, které materiály přispívají nejvíce k tepelnému ostrovu města a které projevy tohoto efektu snižují. Ve třetím experimentu použijeme topografickou mapu, do které zapíšeme teploty zvolených objektů (pole, louka, les, voda, zástavba) při známé průměrné teplotě vzduchu. Poté hodnoty porovnáme s hodnotami z termálního leteckého snímku.