Skip to main content

PRF

JuniUni

Centrum pro přírodovědné vzdělávání

Je místem setkávání a tvůrčí činnosti  studentů středních a vysokých škol, studentů učitelských oborů, VŠ i SŠ pedagogů.

Milí studenti,

rádi bychom Vás pozvali na další cyklus velmi oblíbených workshopů Juniorské univerzity určené pro středoškolské žáky. Zajímá Vás, jak se vyučují přírodní vědy na univerzitní půdě? A jak vypadá třeba příprava nových středoškolských učitelů v duchu STEM výuky?

Přijďte se k nám podívat!

Připravili jsme si pro Vás zážitkové programy, na jejichž přípravě a realizaci se společně podílí zkušení badatelé a studenti učitelských oborů Přírodovědecké fakulty JU.

V průběhu jednoho dne tak získáte skvělou možnost dozvědět se něco nového z Chemie, Fyziky, Biologie a Matematiky. Zároveň si budete moci prohlédnout moderní prostory vědecko-výzkumné instituce v neformálním doprovodu svých vrstevníků.

Účast na programech je zdarma, ale je limitována!

Své dotazy prosím pište na adresu: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. (Eva Gardianová)

PŘIHLÁŠENÍ do kurzu zde

 

Tady je naše nabídka pro rok 2025

  • DNA v akci: Izoluj a analyzuj genetický materiál z ovoce

    Program určený pro max 8 studentů, začátek v 8:30

    Přijď si vyzkoušet, jak vědci pracují s DNA! Během laboratorního cvičení si vyizoluješ DNA z různých druhů ovoce, připravíš agarózový gel a naučíš se, jak analyzovat DNA pomocí elektroforézy. Uvidíš, jak se výsledky objeví přímo v gelu – a možná taky objevíš svůj zájem o vědu!

    Program probíhá na Katedře chemie

    DATUM: 20.2.

  • Mikrobiolog

    Studenti si vyzkouší práci mikrobiologa. Seznámí se s principy sterilní práce v laboratoři a s přípravou laboratorního materiálu pro práci s bakteriemi. Odeberou vzorky z různých povrchů (včetně např. svých vlastních mobilních telefonů nebo rukou) a nanesou je na agarovou misku. Následně budou pozorovat jednotlivé bakterie z odebraných vzorků pod mikroskopem. 

    DATUM: 19.3.

  • Bitva v ústech: Probiotika vs. ústní voda

    Připojte se k fascinujícímu experimentu, který odhalí, jakým způsobem ovlivňuje ústní mikroflóru každodenní péče o ústní hygienu! V "Bitvě v ústech" se postaví proti sobě vlastní mikroflóra, probiotika a ústní voda. Zjistíme, jak účinně funguje ústní voda a jak ústní mikroflóru ovlivní požití probiotického jogurtu. V rámci tohoto experimentu vyizolujeme vlastní DNA ze slin a provedeme PCR analýzu, abychom zjistili, jaké množství bakterií se nachází ve vaší ústní dutině po použití těchto dvou prostředků. S pomocí agarózové elektroforézy odhalíme rozdíly mezi odebranými vzorky. Ve volné chvíli uvidíme i bakterie pod mikroskopem!

    DATUM:

    18.2.

     25.2.

    4.3. 

  • Pipeta a mikroskop – denní nástroj každého vědce aneb využití pipet a mikroskopů v biochemických a mikrobiologických metodách“

    Připojte se k dobrodružství do světa vědy, kde každá kapka a každý detail hrají klíčovou roli! V tomto experimentu si vyzkoušíte práci s mikroskopy a pipetami – nezbytnými nástroji každého vědce. Získáte nejen praktické dovednosti, ale i cenné povědomí o tom, jak se bakterie, buněčné kultury a antibakteriální látky používají při vědeckém výzkumu.

    Budete mít možnost pozorovat bakterie pod mikroskopem, pipetovat vzorky s precizností a prozkoumávat metody, které vědci používají při detekci a analýze antibakteriálních látek. Jak působí tyto látky na mikroorganismy? Jakým způsobem se využívají při vývoji nových léčiv? Zažijte vědu na vlastní kůži a objevte kouzlo biochemie a mikrobiologie!

    DATUM:

    11.3.

    18.3. 

  • Rostliny ve stresu

    Program je určen pro max. 10 studentů, na cca 8 hodin.

    Stejně jako lidé, i rostliny mohou být, a jsou, ve stresu. A protože nemají „nožičky“ nemohou před stresem utéci. Působící stresy mohou být jak živého (např. patogeni), tak neživého (např. sucho) původu. V tomto semináři bychom vás chtěli s tím, co dělá rostlina ve stresu krátce seznámit a při té příležitosti vám v laboratoři ukázat jednoduché experimenty s nimi související. U biotického stresu provedete experiment kdy budete sledovat vliv spuštěné imunity na růst rostlin. U abitického stresu se zaměříte na vliv kyseliny abscisové, která je důležitým rostlinným hormonem regulujícím otevírání a zavírání průduchů, a sucha na transpiraci a teplotu listu.

    DATUM:

    26.2.

    12.3.

    9.4.

    28.5.

  • Molekulární metody v terénní zoologii

    Program určený pro 8 až 10 studentů, na cca 8 hodin, začátek v 8:30

    Workshop nabídne studentům základní představu o využití genetických a molekulárních metod ve výzkumu biologie živočichů v přírodě.

    Cílem bude určit na základě analýzy DNA pohlaví z krevního vzorku opeřence, kterého si sami chytíme.

    Pomocí polymerázové řetězové reakce (PCR) budeme detekovat specifický gen, který je umístěn v nerekombinantní části pohlavních chromozómů ptáků.

    PCR je základní molekulární metoda, která umožňuje rychle a snadno namnožit požadovaný úsek DNA, založená na principu replikace nukleových kyselin. Při vhodném designu experimentu se může PCR sama o sobě stát metodou analytickou a poskytnout požadovaný výsledek.

    Terénní část: odchyt ptáků, odběr genetického materiálu

    Laboratorní část: izolace DNA, PCR, výsledná elektroforéza

    DATUM:

  • Dvojí pohled na DNA v laboratoři savčí vývojové biologie

     Program určený pro 8 studentů, na cca 8 hodin, začátek v 8.30. 

     V průběhu workshopu si ukážeme dvě základní metody práce s DNA v molekulární a vývojové biologii. První je vizualizace DNA přímo v buňce pomocí fluorescenčního barvení a konfokální mikroskopie, druhá je izolace DNA z buněk, amplifikace pomocí polymerázové řetězové reakce (PCR) a vizualizace pomocí gelové elektroforézy. 

     Prvním cílem bude pomocí zabarvení DNA v savčích vajíčkách pozorovat, jestli ve vajíčkách probíhá meióza. Druhým cílem bude v izolované DNA detekovat fragment DNA, kterého délka se liší u samců a samic, a na základě toho určit, jestli se jedná o vzorek samce nebo samice rypoše. 

     První část: Izolace vajíček - fluorescenční barvení DNA- mikroskopie

    Druhá část: Izolace DNA - PCR - gelová elektroforéza

    V přestávce: prohlídka "rypošária", unikátního chovu dlouhověkých afrických hlodavců, na kterých zkoumáme samičí plodnost. 

    DATUM:

    5.3. 2025

    19.3. 2025

  • Jak může matematika zachraňovat životy

    Téměř každá epidemie, která se ve světě v posledních desetiletích objevila (např. HIV, kulhavka a slintavka, SARS, prasečí chřipka, Ebola, nově COVID-19 či mpox), aktivizovala matematiky zabývající se modelováním dynamiky infekčních nemocí. Tato disciplína je však mnohem starší — její základy byly položeny už před více než 100 lety. Cílem workshopu je přístupnou a hravou formou představit některé postupy a výsledky této tradiční i aktuální disciplíny, které jsou stále platné a stále zachraňují životy. 

    DATUM:

    19.2. 

    21.5.

  • Ve fyzikální laboratoři

    Program na cca 6 hodin, předpokládaný začátek v 8:30, určeno pro ideálně 10 žáků

     V úvodní přednášce se seznámíme s laserem, ultrarychlou spektroskopií a k čemu ji používáme v naší laboratoři: Výchozí proces fotosyntézy, sběr fotonů, probíhá v proteinových komplexech zvaných světlosběrné antény, a to neuvěřitelně rychle – jednotlivé kroky tohoto procesu se uskutečňují na časových škálách od femtosekund (10e-15 s) po pikosekundy (10e-12 s). Tyto děje studujeme v naší laboratoři prostřednictvím fyzikálních metod. Ultrakrátké laserové pulzy trvající přibližně 100 fs umožňují sledovat dynamiku těchto procesů. Následovat bude prohlídka laboratoře časově rozlišené spektroskopie navazující na úvodní přednášku. Poté si studenti vyzkouší základy práce v optické laboratoři jako je směrování paprsku pomocí zrcátek, použití různých optických členů - čočka, polarizátor, ...). Nakonec si představíme pokusy s laserovým ukazovátkem, které si studenti mohou vyzkoušet doma nebo ve škole - laserový mikroskop, 'ohnutí' paprsku, kreslení laserem.

    Program probíhá na Katedře Fyziky

     DATUM:

    4.3. 2025

    8.4. 2025

  • S botaniky nejen na pískovnu - plná kapacita

    Je možné, že by člověk tak negativním zásahem jako je těžba, vytvořil lokality vhodné pro ohrožené druhy rostlin, řas, hub, hmyzu nebo obojživelníků? Ať to na první pohled nemusí jít dohromady, mohou být místa po těžbě centrem biodiverzity. Stačí nechat pískovny, lomy, výsypky po těžbě uhlí či odkaliště na pokoji (nebo jim rozumně pomoci) a právě takováto místa se mohou z biologického hlediska stát velmi významnými. Právě studium různých stádií obnovy v těchto člověkem ovlivněných biotopech nám může pomoci pochopit přírodní procesy, které k navrácení druhového bohatství vedou a my můžeme tyto znalosti dále využívat při přírodě blízké obnově podobných míst.

    Proto abychom pochopili, co se na lokalitě dělo, děje a mohli předpovědět, co se tam bude dít, musíme vědět, jaké druhy mikroorganismů, hub, rostlin a živočichů na takovéto lokalitě žijí. U makroorganismů nám postačí inventarizační výzkum na místě, pro pochopení diverzity mikroorganismů, kteří slouží jako velmi dobré bioindikátory musíme využít metod mikroskopie. A to bude cílem letní školy věnované pískovnám.

    V doprovodu odborníků si projdeme tyto zdánlivě neatraktivní, ale druhově velmi zajímavé lokality, ukážete si, jak příroda sama pracuje, když ji člověk nechá. Provedete inventarizační průzkum na místě, změříte základní parametry prostředí a také odeberete vzorky, které pak dále budeme zpracovávat v laboratoři, a to s použitím optického a elektronového mikroskopu.

    Téma je již obsazené, zkus se podívat po nějakém jiném :-)

    Program je pro maximálně 4 účastníky. Přihlašovací formulář najdete na konci článku.

  • Pod molekulárnickým drobnohledem - plná kapacita

    Chtěli byste vidět, jak vypadá život na buněčné úrovni nebo dokonce až na úrovni molekul? Na vlastní oči vidět DNA, nebo jak se poprvé dělí buňky myšího embrya? Jak se pomocí cílené manipulace s geny dá vytvořit autistická moucha octomilka a jak se pak vyhodnotí změny v jejím chování?

    Ponořte se toto léto do podmanivého světa molekulární biologie a připojte se k naší letní škole určené výhradně pro středoškoláky, kteří s nadšením odhalují tajemství života na molekulární a buněčné úrovni. Připravte se na poutavou cestu do spletitých říší biologie myší, octomilek a dalších organismů.

    Vyzkoušejte si skutečnou vědeckou práci ve špičkových vědeckých týmech na nejmodernějším zařízení, které například umožňuje proniknout hluboko do buněk embrya myši a podívat se, které molekuly určují jejich osud ve vyvíjejícím se embryu. Zkuste si z nich získat DNA a analyzovat ji. Takovéto analýzy pomáhají například odhalit, proč je fascinující, pod zemí žijící rypoš dlouhověký. Nebo které změny v DNA vedou k autismu u lidí. Vedou podobné změny k autismu i u mušek octomilek? Vyzkoušejte si práci s tímto genetickým modelovým organismem. Možná zjistíte, proč je octomilka nejdéle a nejvíce používaným modelem v laboratoři.

    Téma je již plné, ale můžeš se zkusit přihlásit na nějaké jiné :-)

    Program je pro maximálně 4 účastníky. Přihlašovací formulář najdete na konci článku.

  • Cal 2

  • E 7 Ca 4 A 4867 Fc 0056 Eb 159990 A 591726 E

  • Home Top

  • Home Top

Číst dál …JuniUni

  • Přečteno: 4322

Univerzita třetího věku

Centrum pro přírodovědné vzdělávání

Je místem setkávání a tvůrčí činnosti  studentů středních a vysokých škol, studentů učitelských oborů, VŠ i SŠ pedagogů.

Šumava: Známá a přece neznámá

                                                                                       .…objevujte ji společně s vědci PřF JU

Zveme Vás do kurzu univerzity třetího věku (čili 55+), který bude tentokrát věnovaný Šumavě.

Šumava, známá a přece neznámá. Toto území je proslulé svými rozlehlými lesy, hlubokými údolími a mnoha malebnými jezery. Díky své jedinečné přírodní kráse a bohaté historii je Šumava oblíbeným cílem turistů, vědců a milovníků přírody. Národní park Šumava je jedním z největších a nejstarších chráněných území v Česku, kde se snaží zachovat a obnovit původní přírodní ekosystémy. Chcete-li se o ní dozvědět víc, přihlaste se do našeho kurzu a objevujte ji společně s námi.

Kdy?:  začínáme první přednáškou 19.3.2025 v 16:30 (celkem proběhne 7 přednášek a 2 exkurze do zajímavých lokalit NP Šumava v doprovodu vědců z PřFJU), exkurze probíhají 3.5. a 17.5.

Kde?: Posluchárna C1, Budova C Přírodovědecké fakulty JU

Cena: 1200,- Kč

Odkaz na přihlášení

Témata jednotlivých lekcí:

Obraz Šumavy jako výsledek spletité historie území (Michal Hořejší a Jaroslav Vrba) 
19. 3. 2025 

Řekne-li se Šumava, snad každému vyvstane obraz rozsáhlého území nekonečných lesů. Málokdo si však uvědomí, že nejde o obraz samozřejmý, navíc opřený o skutečnou dynamiku šumavských lesů. V 19. století, kdy ji Češi doslova objevili, byla Šumava vnímána prizmatem hned několika konkurenčních motivů – od pohoří se na jedné straně očekávaly strmé hory alpského charakteru s vyhlídkami, na druhé straně se však zdůrazňovala neprostupnost a divokost. A do toho přišla známá Klostermannova „broučková“ kalamita… Úvodní přednáška představí historii pohoří, a především pak historii jeho kulturního uchopování. 

 Je květena Šumavy opravdu chudá? (Milan Štech) 
26. 3. 2025 

Díky geomorfologii a převažujícímu substrátu je z pohledu cévnatých rostlin Šumava často považována za území druhově chudé. Přednáška vás provede nejhojnějšími, nejvýznamnějšími, nejkrásnějšími, nejvzácnějšími i nejohroženějšími rostlinami Šumavy a dokáže vám, že první pohled klame a květena Šumavy jako celku je značně bohatá a cenná. 

 V čem jsou jedinečná šumavská jezera (Jaroslav Vrba) 
2. 4. 2025 

Téměř dvě staletí patří ledovcová jezera k ikonickým cílům návštěvníků Šumavy. Jejich hladiny zrcadlí nejen ledovcové kary se strmými jezerními stěnami, ale i okolní hluboké lesy – ať už živé či „mrtvé“. Jejich hladiny a sedimenty ovšem ukrývají strhující příběhy od jejich vzniku před téměř 15 tisíciletími a jejich dramatickou proměnu v posledních 150 letech. Co se přihodilo od první návštěvy profesora Antonína Friče? Díky dlouhodobému bádání generací hydrobiologů máme unikátní data o vymizení a následném návratu života do šumavských jezer. Ukážeme, jak jejich ekosystémy ovlivnily v minulém století kyselé deště a jak se jezera zotavují. 

 Šumavská rašeliniště (Zuzana Urbanová, Tomáš Picek) 
9. 4. 2025 

Rašeliniště představují ikonickou součást Šumavy se svými jezírky a mechovými koberci, ale najdeme zde i jiné typy rašelinišť, jejichž role v krajině, koloběhu vody a živin je zcela zásadní. Mnoho šumavských rašelinišť bylo v minulém století narušeno odvodněním či těžbou rašeliny. V posledních letech se přistupuje k aktivní revitalizaci narušených rašelinišť a společně se podíváme na možnosti a úspěšnost těchto aktivit. 

 Živočichové pod vodní hladinou (Petr Blabolil, Vojtěch Kolář) 
16. 4. 2025 

Během přednášky se podíváme na rybí a hmyzí společenstva od pramenných stružek po významné toky jako jsou Vltava a Otava. Seznámíme se s původními společenstvy, které byly historicky ovlivněny okyselením vody, využíváním povodí i vlastních toků. Pozornost bude věnována i současnému krajinnému inženýru bobru evropskému a jeho zásahům do krajiny - především tvorbě nových vodních ploch. 

Je kůrovec rizikem pro české lesy? (Martin Hais) 
23. 4. 2025 

Přednáška bude zaměřená na způsob šíření kůrovce v lesích, rizika napadení stromů a které podmínky je zvyšují. Také bude zařazeno téma, zde je možné napadení stromů lýkožroutem předvídat i více let dopředu a jaká data se k tomu používají.

 Co vyprávějí šumavské smrčiny (Hana Šantrůčková) 
30. 4. 2025 

Od nepaměti je Šumava krajem rozsáhlých hvozdů, které jsou svým charakterem a rozlohou jedinečné, ale které čas od času podléhají zkáze. Přednáška chce přispět k pochopení zákonitostí vývoje šumavských lesů a to především v podmínkách měnícího se prostředí. Cílem je také ukázat, že pokud odumře stromové patro, les je stále živý. 

Odkaz na přihlášení

Pro více informací pište: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Číst dál …Univerzita třetího věku

  • Přečteno: 3036

Juniorská univerzita

Centrum pro přírodovědné vzdělávání

Je místem setkávání a tvůrčí činnosti  studentů středních a vysokých škol, studentů učitelských oborů, VŠ i SŠ pedagogů.

Číst dál …Juniorská univerzita

  • Přečteno: 3987

Přihlaste si
odběr newsletteru

Zůstaňme v kontaktu na
sociálních sítích

Branišovská 1645/31a, 370 05 České Budějovice Tel. 387 776 201 | Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Branišovská 1645/31a, 370 05 České BudějoviceTel. 387 776 201 | Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

© 2024 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Cookies

1

0