JuniUni
Centrum pro přírodovědné vzdělávání
Je místem setkávání a tvůrčí činnosti studentů středních a vysokých škol, studentů učitelských oborů, VŠ i SŠ pedagogů.
Milí studenti,
rádi bychom Vás pozvali na další cyklus velmi oblíbených workshopů Juniorské univerzity určené pro středoškolské žáky. Zajímá Vás, jak se vyučují přírodní vědy na univerzitní půdě? A jak vypadá třeba příprava nových středoškolských učitelů v duchu STEM výuky?
Přijďte se k nám podívat!
Připravili jsme si pro Vás zážitkové programy, na jejichž přípravě a realizaci se společně podílí zkušení badatelé a studenti učitelských oborů Přírodovědecké fakulty JU.
V průběhu jednoho dne tak získáte skvělou možnost dozvědět se něco nového z Chemie, Fyziky, Biologie a Matematiky. Zároveň si budete moci prohlédnout moderní prostory vědecko-výzkumné instituce v neformálním doprovodu svých vrstevníků.
Účast na programech je zdarma, ale je limitována!
Své dotazy a zájem o účast prosím pište na adresu:
Program v pdf ke stažení >>zde
DNA v akci: Izoluj a analyzuj genetický materiál z ovoce
Program určený pro max 8 studentů, začátek v 8:30
Přijď si vyzkoušet, jak vědci pracují s DNA! Během laboratorního cvičení si vyizoluješ DNA z různých druhů ovoce, připravíš agarózový gel a naučíš se, jak analyzovat DNA pomocí elektroforézy. Uvidíš, jak se výsledky objeví přímo v gelu – a možná taky objevíš svůj zájem o vědu!
Program probíhá na Katedře chemie
Vyber si datum:
23. 1. 2025
20. 2. 2025
-
S botaniky nejen na pískovnu - plná kapacita
Je možné, že by člověk tak negativním zásahem jako je těžba, vytvořil lokality vhodné pro ohrožené druhy rostlin, řas, hub, hmyzu nebo obojživelníků? Ať to na první pohled nemusí jít dohromady, mohou být místa po těžbě centrem biodiverzity. Stačí nechat pískovny, lomy, výsypky po těžbě uhlí či odkaliště na pokoji (nebo jim rozumně pomoci) a právě takováto místa se mohou z biologického hlediska stát velmi významnými. Právě studium různých stádií obnovy v těchto člověkem ovlivněných biotopech nám může pomoci pochopit přírodní procesy, které k navrácení druhového bohatství vedou a my můžeme tyto znalosti dále využívat při přírodě blízké obnově podobných míst.
Proto abychom pochopili, co se na lokalitě dělo, děje a mohli předpovědět, co se tam bude dít, musíme vědět, jaké druhy mikroorganismů, hub, rostlin a živočichů na takovéto lokalitě žijí. U makroorganismů nám postačí inventarizační výzkum na místě, pro pochopení diverzity mikroorganismů, kteří slouží jako velmi dobré bioindikátory musíme využít metod mikroskopie. A to bude cílem letní školy věnované pískovnám.
V doprovodu odborníků si projdeme tyto zdánlivě neatraktivní, ale druhově velmi zajímavé lokality, ukážete si, jak příroda sama pracuje, když ji člověk nechá. Provedete inventarizační průzkum na místě, změříte základní parametry prostředí a také odeberete vzorky, které pak dále budeme zpracovávat v laboratoři, a to s použitím optického a elektronového mikroskopu.
Téma je již obsazené, zkus se podívat po nějakém jiném :-)
Program je pro maximálně 4 účastníky. Přihlašovací formulář najdete na konci článku.
-
Pod molekulárnickým drobnohledem - plná kapacita
Chtěli byste vidět, jak vypadá život na buněčné úrovni nebo dokonce až na úrovni molekul? Na vlastní oči vidět DNA, nebo jak se poprvé dělí buňky myšího embrya? Jak se pomocí cílené manipulace s geny dá vytvořit autistická moucha octomilka a jak se pak vyhodnotí změny v jejím chování?
Ponořte se toto léto do podmanivého světa molekulární biologie a připojte se k naší letní škole určené výhradně pro středoškoláky, kteří s nadšením odhalují tajemství života na molekulární a buněčné úrovni. Připravte se na poutavou cestu do spletitých říší biologie myší, octomilek a dalších organismů.
Vyzkoušejte si skutečnou vědeckou práci ve špičkových vědeckých týmech na nejmodernějším zařízení, které například umožňuje proniknout hluboko do buněk embrya myši a podívat se, které molekuly určují jejich osud ve vyvíjejícím se embryu. Zkuste si z nich získat DNA a analyzovat ji. Takovéto analýzy pomáhají například odhalit, proč je fascinující, pod zemí žijící rypoš dlouhověký. Nebo které změny v DNA vedou k autismu u lidí. Vedou podobné změny k autismu i u mušek octomilek? Vyzkoušejte si práci s tímto genetickým modelovým organismem. Možná zjistíte, proč je octomilka nejdéle a nejvíce používaným modelem v laboratoři.
Téma je již plné, ale můžeš se zkusit přihlásit na nějaké jiné :-)
Program je pro maximálně 4 účastníky. Přihlašovací formulář najdete na konci článku.
-
Cal 2
-
E 7 Ca 4 A 4867 Fc 0056 Eb 159990 A 591726 E
-
Home Top
-
Home Top
- Přečteno: 4085