Skip to main content

PRF

Soustředění Biologické olympiády

Centrum pro přírodovědné vzdělávání

Je místem setkávání a tvůrčí činnosti  studentů středních a vysokých škol, studentů učitelských oborů, VŠ i SŠ pedagogů.

Soustředění pro řešitele BiO je víkendová akce pro mladé nadějné biology, kteří by se rádi dozvěděli něco víc o tom, jak vypadá opravdová věda a nakoukli pod pokličku života a studia na vysoké škole. Pro účastníky je vždy připraven bohatý program plný přednášek a praktických cvičení vedených odborníky z PřF JU. Mimo to je součástí soustředění i půldenní exkurze s demonstrací organismů a místních zajímavostí. Akce probíhá jednou ročně, a to zpravidla na podzim. Účastníci jsou vybíráni na základě motivačního dopisu, který by měl obsahovat hlavně dosažené úspěchy v Biologické olympiádě nebo jiné přírodovědné soutěži a plánované zaměření studia na vysoké škole. Celé soustředění (kromě dopravy) je pro účastníky hrazeno Přírodovědeckou fakultou JU.

Na budoucí účastníky se těší organizátoři:

Letošní ročník:

Petr Lunga – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Damián Dedecius - Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Garant:

Mgr. Michaela Syrová, Ph.D. – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

V letošním roce se soustředění koná v termínu od 11. do 14. 10. ve Střelských Hošticích.

PDF ke stažení zde

Číst dál …Soustředění Biologické olympiády

  • Přečteno: 907

ScienceLab

Centrum pro přírodovědné vzdělávání

Je místem setkávání a tvůrčí činnosti  studentů středních a vysokých škol, studentů učitelských oborů, VŠ i SŠ pedagogů.

ScienceLab je laboratoř, kde nabízíme středoškolským studentům příležitost skutečně se ponořit do světa vědy.

Naším cílem je umožnit vám zkoumání přírodovědných témat vlastními experimenty a aktivitami.  Pokusíme se vás vtáhnout hlouběji do světa vědy, hlouběji, než byste se mohli dostat ve své školní výuce. Ukážeme Vám, jak lze provázat biologii, chemii, fyziku, informatiku, geografii a matematiku. Na vlastní kůži si vyzkoušíte moderní pedagogické postupy a nahlédnete pod pokličku výchovy nových učitelů.

A v neposlední řadě nabízíme možnost zažít prostředí vysoké školy!

Přihlašte celou třídu!

První tématický celek  „Hranice lidských smyslů“. Studentům nabídneme pět různých stanovišť, z nichž si každý vybere dvě.

Na konci si studenti formou krátkých prezentací navzájem představí, co se na jednotlivých stanovištích dozvěděli a každé téma prodiskutují.

Začátek workshopu je v 8:30 h (můžeme startovat i později), program trvá přibližně pět hodin.

Termíny (1.pololetí 2024/25):

17. října,

7. listopadu - termín je obsazen

21. listopadu

Přihlášky do 10. října na email: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Hranice lidských smyslů

Je prvním z nabízených témat. Hledejte hranice lidksých smyslů z pohledu přírodních věd na těchto stanovištích:

Stanoviště 1

Můžete prozkoumat hranice svého vidění, a to zjišťováním své slepé skvrny, porovnáním citlivosti tyčinek na modrou a červenou a pozorováním neviditelného záření. Poté se zaměříme na sluch a ověříme si, jaké frekvence jsme schopni slyšet. Nakonec pomocí experimentu zjistíme, zda reagujeme rychleji na světelný podnět, anebo na zvuk.

Stanoviště 2

Při přípravě krystalů anorganických solí a proteinů prozkoumáme interakce mezi molekulami a krystalizačními podmínkami, naučíme se používat automatickou pipetu. Zaměříme se na manipulaci s chemickými a fyzikálními parametry, které ovlivňují růst krystalů. Závěrem si porovnáme vlastnosti krystalů anorganických solí a proteinů.

Stanoviště 3

Nepodmíněné reflexy jsou jednoduché, zcela automatické reakce. Jsou vrozené s trvalým spojením smyslového a výkonného orgánu, za odpovídajících podmínek se dostavují vždy a stereotypně. Jejich existence je předem dána geneticky určeným průběhem nervových vláken. Na tomto stanovišti si vyzkoušíme jednoduché nepodmíněné reflexy a to s využitím pomůcek pro neurologii, pokus na patelární reflex a pokus o vytvoření podmíněného reflexu.

Dodatek: Vzhledem k povaze experimentů prosíme studenty, aby sis s sebou přinesli kraťasy a také aby počítali s tím, že si namočí obličej :-)

Stanoviště 4

Stroje a roboti zastanou mnoho práce za nás, fungují však odlišným způsobem než lidé (ultrazvukové senzory, teplotní senzory, servo motory, atd.). Předvedeme si humanoidní robot NAO a robotické rameno. Vyzkoušíme práci se vzdělávacím mikropočítačem Microbit, který umožňuje porozumět programování zábavným a praktickým způsobem. Pro svůj program studenti využijí programovatelná tlačítka, matici led diod, fotobuňku, gyroskop a další příslušenství, díky kterému vytvoří funkční model např. semaforu, kompasu i jiných zařízení a her. Pokročilejší studenti si vyzkouší práci s Raspberry Pi, nepájivým polem a příslušenstvím, které využijí pro svůj program v jazyce Python.

Stanoviště 5

Termovize a její aplikace pomocí třech experimentů. První experiment zahrnuje několik dílčích úloh pro zjištění schopnosti různých materiálů pohlcovat nebo odrážet dopadající záření (světlo). Druhý experiment zahrnuje práci s minimodelem města. Zjistíme, které materiály přispívají nejvíce k tepelnému ostrovu města a které projevy tohoto efektu snižují. Ve třetím experimentu použijeme topografickou mapu, do které zapíšeme teploty zvolených objektů (pole, louka, les, voda, zástavba) při známé průměrné teplotě vzduchu. Poté hodnoty porovnáme s hodnotami z termálního leteckého snímku.

Číst dál …ScienceLab

  • Přečteno: 1865

Workshopy pro středoškolské žáky (2)

Centrum pro přírodovědné vzdělávání

Je místem setkávání a tvůrčí činnosti  studentů středních a vysokých škol, studentů učitelských oborů, VŠ i SŠ pedagogů.

Milí studenti,

rádi bychom Vás pozvali na další cyklus velmi oblíbených workshopů pro středoškolské žáky. Zajímá Vás, jak se vyučují přírodní vědy na univerzitní půdě? A jak vypadá třeba příprava nových středoškolských učitelů v duchu STEM výuky?

Přijďte se k nám podívat!

Připravili jsme si pro Vás zážitkové programy, na jejichž přípravě a realizaci se společně podílí zkušení badatelé a studenti učitelských oborů Přírodovědecké fakulty JU.

V průběhu jednoho dne tak získáte skvělou možnost dozvědět se něco nového z Chemie, Fyziky, Biologie a Matematiky. Zároveň si budete moci prohlédnout moderní prostory vědecko-výzkumné instituce v neformálním doprovodu svých vrstevníků.

Účast na programech je zdarma, ale je limitována!

Své dotazy a zájem o účast prosím pište na adresu: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. (Eva Gardianová)

Botanicko - mykologicko - algologická exkurze a laboratorní cvičení

Program na cca 8 hodin, začátek v 8:00 na konečné zastávce MHD linky č. 9 v Českém Vrbném, určeno pro max. 15 zájemců

Náplní první části programu bude ukazování rostlin, hub a řas, doplněné komentářem k jejich ekologii a biologii. Dále budou demonstrovány základní metody odběru řas a sinic v terénu. V druhé části programu se přesuneme do laboratoře PRF JU, kde si žáci vyzkouší práci se světelnými mikroskopy, zmikroskopují vzorky řas, rostlin a hub odebrané na Vrbenských rybnících a dozví se něco o anatomii a fyziologii zkoumaných organismů.

DATUM: 29.9.

„Pipeta a mikroskop – denní nástroj každého vědce aneb využití pipet a mikroskopů v biochemických a mikrobiologických metodách“ 

 Program na cca 6 hodin, určeno pro max. 10 žáků, začátky v 8:30 

Studenti si vyzkouší každodenní práci vědce s pipetami a různými typy mikroskopů. Nejprve začnou prací s bakteriemi Escherichia coli anebo kvasinek Saccharomyces cerevisiae, u kterých si za využití mikroskopu s temným polem určí koncentraci buněčné suspenze a dále budou měřit jejich aktivitu v různých koncentracích buněk za různých podmínek. Ve druhé části programu studenti sami poodhalí, jak se běžně určuje koncentrace viru či detekuje infekce buněk virem.

 DATUM: 11.10. a 13.10.

V chemické laboratoři – Separační techniky

Dopolední program v chemické laboratoři PřF JU vedený studenty či studentkami učitelství chemie s podporou jejich vyučujících.  Během programu si žáci středních škol prostřednictvím třech různých úloh osvojí princip a využití separačních (dělících) metod v chemii.

Určeno pro 10 žáků SŠ. V rámci jednoho termínu si všichni zkusí všechny experimenty. Program začíná v 8:30, končí přibližně ve 12:30.

  • Studenti obdrží před vlastním programem materiály k prostudování 
  • Program v laboratoři: 
    • Extrakce vytřepáváním – extrakce methylenové modří z vodného roztoku do butanolu. Lze obdobně extrahovat z vodného roztoku skalici modrou? 
    • Dialýza – prověření funkce dialyzační membrány. Jak je to s propustností membrány pro bílkovinu a pro rozpuštěné iontové sloučeniny?  
    • Chromatografie – extrakce a dělení barviv z různých rostlin, vliv struktury molekul na separaci.
  • Co s sebou: plášť, přezůvky, gumičku k sepnutí vlasů, psací potřeby, pravítko a kalkulačku 

DATUM: 13. 10. a 16.10.

Molekulární metody v terénní zoologii

Program určený pro 8 až 10 studentů, na cca 8 hodin, začátek v 8:30

Workshop nabídne studentům základní představu o využití genetických a molekulárních metod ve výzkumu biologie živočichů v přírodě. 

Cílem bude určit na základě analýzy DNA pohlaví z krevního vzorku opeřence, kterého si sami chytíme.

Pomocí polymerázové řetězové reakce (PCR) budeme detekovat specifický gen, který je umístěn v nerekombinantní části pohlavních chromozómů ptáků.

PCR je základní molekulární metoda, která umožňuje rychle a snadno namnožit požadovaný úsek DNA, založená na principu replikace nukleových kyselin. Při vhodném designu experimentu se může PCR sama o sobě stát metodou analytickou a poskytnout požadovaný výsledek.

Terénní část

  • odchyt ptáků
  • odběr genetického materiálu

Laboratorní část

  • izolace DNA
  • PCR
  • výsledná elektroforéza

DATUM: 23.10. a 23.11. 

Jak pracuje půda a kdo v ní žije?

Program na 5-6 hodin, od 8:30, počet studentů - max. 12

Půda je nenahraditelnou složkou suchozemských ekosystémů. Na jejím fungování závisí jejich podoba a také existence lidské populace v současné podobě. V přednášce se dozvíte, jak půda vzniká a co a především kdo jí dává unikátní vlastnosti zadržovat vodu a živiny. Společně si pak v terénu půdu odebereme a v laboratoři si ukážeme, jak měříme její složení, obsah organické hmoty, úrodnost, a další vlastnosti, ale také aktivitu půdních organismů, které všechny důležité procesy v půdě zajišťují. Budete odcházet s vědomím, že půda je živý a bohatý systém, budete umět zjistit její základní vlastnosti a poznat, zda je zdravá.

DATUM: 2.11.

 

V biochemické laboratoři

Program na cca 6 hodin, určeno pro max. 12 žáků, začátky v 8:30

Žáci si v naši laboratoři mohou prakticky vyzkoušet různé metody molekulární biologie, biochemie a strukturní biologie v rámci 3 cvičení:

  1. Analýza nukleových kyselin: Polymerázová řetězová reakce (PCR), elektroforéza DNA v agarozovém gelu a izolace DNA z agarozového gelu

DATUM: 19.10.

  1. Analýza proteinů: Separace proteinů pomocí SDS-PAGE elektroforézy

DATUM: 2. 11.

  1. Metody strukturní analýzy proteinů: Příprava krystalizačních pufrů, základní krystalizační metody a sestavení fázového diagramu modelového proteinu Lysozymu

DATUM: 23. 11.

Ptačí společenstva na krmítkách a jejich predátoři

Program na 5-6 hodin, začátek v 8:30, počet studentů max. 12

Člověkem poskytovaná potrava na zimních krmítkách je pro mnoho druhů ptáků zásadním zdrojem potravy během období nedostatku a přitahuje často bohatá společenstva. Kromě druhů, kteří se přímo živí nabízenou potravou, ale přitahuje i predátory, kteří loví ptáky. Během workshopu otestujeme, zda přítomnost predátora v blízkosti krmítka ovlivní počet přilétajících ptáků, případně i jejich druhovou skladbu. Dopolední část programu proběhne v terénu, kde budeme určovat a počítat ptáky na krmítkách. Odpoledne proběhne statistická analýza nasbíraných dat společně s jejich vyhodnocením. 

DATUM: 29. 11.

 

Ve fyzikální laboratoři

Program na cca 6 hodin, předpokládaný začátek v 8:30., určeno pro ideálně 10 žáků

V úvodní přednášce se seznámíme s laserem, ultrarychlou spektroskopií a k čemu ji používáme v naší laboratoři: Výchozí proces fotosyntézy, sběr fotonů, probíhá v proteinových komplexech zvaných světlosběrné antény, a to neuvěřitelně rychle – jednotlivé kroky tohoto procesu se uskutečňují na časových škálách od femtosekund (10e-15 s) po pikosekundy (10e-12 s). Tyto děje studujeme v naší laboratoři prostřednictvím fyzikálních metod. Ultrakrátké laserové pulzy trvající přibližně 100 fs umožňují sledovat dynamiku těchto procesů.

Následovat bude prohlídka laboratoře časově rozlišené spektroskopie navazující na úvodní přednášku.

Poté si studenti vyzkouší základy práce v optické laboratoři jako je směrování paprsku pomocí zrcátek, použití různých optických členů - čočka, polarizátor, ...).

Nakonec si představíme pokusy s laserovým ukazovátkem, které si studenti mohou vyzkoušet doma nebo ve škole - laserový mikroskop, 'ohnutí' paprsku, kreslení laserem.

DATUM: 30.11.

 

 

 

 

Centrum pro přírodovědné vzdělávání

Je místem setkávání a tvůrčí činnosti  studentů středních a vysokých škol, studentů učitelských oborů, VŠ i SŠ pedagogů.

Číst dál …Workshopy pro středoškolské žáky (2)

  • Přečteno: 7539

JuniUni

Centrum pro přírodovědné vzdělávání

Je místem setkávání a tvůrčí činnosti  studentů středních a vysokých škol, studentů učitelských oborů, VŠ i SŠ pedagogů.

Milí studenti,

rádi bychom Vás pozvali na další cyklus velmi oblíbených workshopů Juniorské univerzity určené pro středoškolské žáky. Zajímá Vás, jak se vyučují přírodní vědy na univerzitní půdě? A jak vypadá třeba příprava nových středoškolských učitelů v duchu STEM výuky?

Přijďte se k nám podívat!

Připravili jsme si pro Vás zážitkové programy, na jejichž přípravě a realizaci se společně podílí zkušení badatelé a studenti učitelských oborů Přírodovědecké fakulty JU.

V průběhu jednoho dne tak získáte skvělou možnost dozvědět se něco nového z Chemie, Fyziky, Biologie a Matematiky. Zároveň si budete moci prohlédnout moderní prostory vědecko-výzkumné instituce v neformálním doprovodu svých vrstevníků.

Účast na programech je zdarma, ale je limitována!

Své dotazy prosím pište na adresu: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. (Eva Gardianová)

PŘIHLÁŠENÍ do kurzu zde

 

Tady je naše nabídka pro rok 2025

  • DNA v akci: Izoluj a analyzuj genetický materiál z ovoce

    Program určený pro max 8 studentů, začátek v 8:30

    Přijď si vyzkoušet, jak vědci pracují s DNA! Během laboratorního cvičení si vyizoluješ DNA z různých druhů ovoce, připravíš agarózový gel a naučíš se, jak analyzovat DNA pomocí elektroforézy. Uvidíš, jak se výsledky objeví přímo v gelu – a možná taky objevíš svůj zájem o vědu!

    Program probíhá na Katedře chemie

    DATUM: 20.2.

  • Mikrobiolog

    Studenti si vyzkouší práci mikrobiologa. Seznámí se s principy sterilní práce v laboratoři a s přípravou laboratorního materiálu pro práci s bakteriemi. Odeberou vzorky z různých povrchů (včetně např. svých vlastních mobilních telefonů nebo rukou) a nanesou je na agarovou misku. Následně budou pozorovat jednotlivé bakterie z odebraných vzorků pod mikroskopem. 

    DATUM: 19.3.

  • Bitva v ústech: Probiotika vs. ústní voda

    Připojte se k fascinujícímu experimentu, který odhalí, jakým způsobem ovlivňuje ústní mikroflóru každodenní péče o ústní hygienu! V "Bitvě v ústech" se postaví proti sobě vlastní mikroflóra, probiotika a ústní voda. Zjistíme, jak účinně funguje ústní voda a jak ústní mikroflóru ovlivní požití probiotického jogurtu. V rámci tohoto experimentu vyizolujeme vlastní DNA ze slin a provedeme PCR analýzu, abychom zjistili, jaké množství bakterií se nachází ve vaší ústní dutině po použití těchto dvou prostředků. S pomocí agarózové elektroforézy odhalíme rozdíly mezi odebranými vzorky. Ve volné chvíli uvidíme i bakterie pod mikroskopem!

    DATUM:

    18.2.

     25.2.

    4.3. 

  • Pipeta a mikroskop – denní nástroj každého vědce aneb využití pipet a mikroskopů v biochemických a mikrobiologických metodách“

    Připojte se k dobrodružství do světa vědy, kde každá kapka a každý detail hrají klíčovou roli! V tomto experimentu si vyzkoušíte práci s mikroskopy a pipetami – nezbytnými nástroji každého vědce. Získáte nejen praktické dovednosti, ale i cenné povědomí o tom, jak se bakterie, buněčné kultury a antibakteriální látky používají při vědeckém výzkumu.

    Budete mít možnost pozorovat bakterie pod mikroskopem, pipetovat vzorky s precizností a prozkoumávat metody, které vědci používají při detekci a analýze antibakteriálních látek. Jak působí tyto látky na mikroorganismy? Jakým způsobem se využívají při vývoji nových léčiv? Zažijte vědu na vlastní kůži a objevte kouzlo biochemie a mikrobiologie!

    DATUM:

    11.3.

    18.3. 

  • Rostliny ve stresu

    Program je určen pro max. 10 studentů, na cca 8 hodin.

    Stejně jako lidé, i rostliny mohou být, a jsou, ve stresu. A protože nemají „nožičky“ nemohou před stresem utéci. Působící stresy mohou být jak živého (např. patogeni), tak neživého (např. sucho) původu. V tomto semináři bychom vás chtěli s tím, co dělá rostlina ve stresu krátce seznámit a při té příležitosti vám v laboratoři ukázat jednoduché experimenty s nimi související. U biotického stresu provedete experiment kdy budete sledovat vliv spuštěné imunity na růst rostlin. U abitického stresu se zaměříte na vliv kyseliny abscisové, která je důležitým rostlinným hormonem regulujícím otevírání a zavírání průduchů, a sucha na transpiraci a teplotu listu.

    DATUM:

    26.2.

    12.3.

    9.4.

    28.5.

  • Molekulární metody v terénní zoologii

    Program určený pro 8 až 10 studentů, na cca 8 hodin, začátek v 8:30

    Workshop nabídne studentům základní představu o využití genetických a molekulárních metod ve výzkumu biologie živočichů v přírodě.

    Cílem bude určit na základě analýzy DNA pohlaví z krevního vzorku opeřence, kterého si sami chytíme.

    Pomocí polymerázové řetězové reakce (PCR) budeme detekovat specifický gen, který je umístěn v nerekombinantní části pohlavních chromozómů ptáků.

    PCR je základní molekulární metoda, která umožňuje rychle a snadno namnožit požadovaný úsek DNA, založená na principu replikace nukleových kyselin. Při vhodném designu experimentu se může PCR sama o sobě stát metodou analytickou a poskytnout požadovaný výsledek.

    Terénní část: odchyt ptáků, odběr genetického materiálu

    Laboratorní část: izolace DNA, PCR, výsledná elektroforéza

    DATUM:

    11.2.

    3.3.

    7.4.

     

  • Dvojí pohled na DNA v laboratoři savčí vývojové biologie

     Program určený pro 8 studentů, na cca 8 hodin, začátek v 8.30. 

     V průběhu workshopu si ukážeme dvě základní metody práce s DNA v molekulární a vývojové biologii. První je vizualizace DNA přímo v buňce pomocí fluorescenčního barvení a konfokální mikroskopie, druhá je izolace DNA z buněk, amplifikace pomocí polymerázové řetězové reakce (PCR) a vizualizace pomocí gelové elektroforézy. 

     Prvním cílem bude pomocí zabarvení DNA v savčích vajíčkách pozorovat, jestli ve vajíčkách probíhá meióza. Druhým cílem bude v izolované DNA detekovat fragment DNA, kterého délka se liší u samců a samic, a na základě toho určit, jestli se jedná o vzorek samce nebo samice rypoše. 

     První část: Izolace vajíček - fluorescenční barvení DNA- mikroskopie

    Druhá část: Izolace DNA - PCR - gelová elektroforéza

    V přestávce: prohlídka "rypošária", unikátního chovu dlouhověkých afrických hlodavců, na kterých zkoumáme samičí plodnost. 

    DATUM:

    5.3. 2025

    19.3. 2025

  • Jak může matematika zachraňovat životy

    Téměř každá epidemie, která se ve světě v posledních desetiletích objevila (např. HIV, kulhavka a slintavka, SARS, prasečí chřipka, Ebola, nově COVID-19 či mpox), aktivizovala matematiky zabývající se modelováním dynamiky infekčních nemocí. Tato disciplína je však mnohem starší — její základy byly položeny už před více než 100 lety. Cílem workshopu je přístupnou a hravou formou představit některé postupy a výsledky této tradiční i aktuální disciplíny, které jsou stále platné a stále zachraňují životy. 

    DATUM:

    19.2. 

    21.5.

  • Ve fyzikální laboratoři

    Program na cca 6 hodin, předpokládaný začátek v 8:30, určeno pro ideálně 10 žáků

     V úvodní přednášce se seznámíme s laserem, ultrarychlou spektroskopií a k čemu ji používáme v naší laboratoři: Výchozí proces fotosyntézy, sběr fotonů, probíhá v proteinových komplexech zvaných světlosběrné antény, a to neuvěřitelně rychle – jednotlivé kroky tohoto procesu se uskutečňují na časových škálách od femtosekund (10e-15 s) po pikosekundy (10e-12 s). Tyto děje studujeme v naší laboratoři prostřednictvím fyzikálních metod. Ultrakrátké laserové pulzy trvající přibližně 100 fs umožňují sledovat dynamiku těchto procesů. Následovat bude prohlídka laboratoře časově rozlišené spektroskopie navazující na úvodní přednášku. Poté si studenti vyzkouší základy práce v optické laboratoři jako je směrování paprsku pomocí zrcátek, použití různých optických členů - čočka, polarizátor, ...). Nakonec si představíme pokusy s laserovým ukazovátkem, které si studenti mohou vyzkoušet doma nebo ve škole - laserový mikroskop, 'ohnutí' paprsku, kreslení laserem.

    Program probíhá na Katedře Fyziky

     DATUM:

    4.3. 2025

    8.4. 2025

  • S botaniky nejen na pískovnu - plná kapacita

    Je možné, že by člověk tak negativním zásahem jako je těžba, vytvořil lokality vhodné pro ohrožené druhy rostlin, řas, hub, hmyzu nebo obojživelníků? Ať to na první pohled nemusí jít dohromady, mohou být místa po těžbě centrem biodiverzity. Stačí nechat pískovny, lomy, výsypky po těžbě uhlí či odkaliště na pokoji (nebo jim rozumně pomoci) a právě takováto místa se mohou z biologického hlediska stát velmi významnými. Právě studium různých stádií obnovy v těchto člověkem ovlivněných biotopech nám může pomoci pochopit přírodní procesy, které k navrácení druhového bohatství vedou a my můžeme tyto znalosti dále využívat při přírodě blízké obnově podobných míst.

    Proto abychom pochopili, co se na lokalitě dělo, děje a mohli předpovědět, co se tam bude dít, musíme vědět, jaké druhy mikroorganismů, hub, rostlin a živočichů na takovéto lokalitě žijí. U makroorganismů nám postačí inventarizační výzkum na místě, pro pochopení diverzity mikroorganismů, kteří slouží jako velmi dobré bioindikátory musíme využít metod mikroskopie. A to bude cílem letní školy věnované pískovnám.

    V doprovodu odborníků si projdeme tyto zdánlivě neatraktivní, ale druhově velmi zajímavé lokality, ukážete si, jak příroda sama pracuje, když ji člověk nechá. Provedete inventarizační průzkum na místě, změříte základní parametry prostředí a také odeberete vzorky, které pak dále budeme zpracovávat v laboratoři, a to s použitím optického a elektronového mikroskopu.

    Téma je již obsazené, zkus se podívat po nějakém jiném :-)

    Program je pro maximálně 4 účastníky. Přihlašovací formulář najdete na konci článku.

  • Pod molekulárnickým drobnohledem - plná kapacita

    Chtěli byste vidět, jak vypadá život na buněčné úrovni nebo dokonce až na úrovni molekul? Na vlastní oči vidět DNA, nebo jak se poprvé dělí buňky myšího embrya? Jak se pomocí cílené manipulace s geny dá vytvořit autistická moucha octomilka a jak se pak vyhodnotí změny v jejím chování?

    Ponořte se toto léto do podmanivého světa molekulární biologie a připojte se k naší letní škole určené výhradně pro středoškoláky, kteří s nadšením odhalují tajemství života na molekulární a buněčné úrovni. Připravte se na poutavou cestu do spletitých říší biologie myší, octomilek a dalších organismů.

    Vyzkoušejte si skutečnou vědeckou práci ve špičkových vědeckých týmech na nejmodernějším zařízení, které například umožňuje proniknout hluboko do buněk embrya myši a podívat se, které molekuly určují jejich osud ve vyvíjejícím se embryu. Zkuste si z nich získat DNA a analyzovat ji. Takovéto analýzy pomáhají například odhalit, proč je fascinující, pod zemí žijící rypoš dlouhověký. Nebo které změny v DNA vedou k autismu u lidí. Vedou podobné změny k autismu i u mušek octomilek? Vyzkoušejte si práci s tímto genetickým modelovým organismem. Možná zjistíte, proč je octomilka nejdéle a nejvíce používaným modelem v laboratoři.

    Téma je již plné, ale můžeš se zkusit přihlásit na nějaké jiné :-)

    Program je pro maximálně 4 účastníky. Přihlašovací formulář najdete na konci článku.

  • Cal 2

  • E 7 Ca 4 A 4867 Fc 0056 Eb 159990 A 591726 E

  • Home Top

  • Home Top

Číst dál …JuniUni

  • Přečteno: 4594

Univerzita třetího věku

Centrum pro přírodovědné vzdělávání

Je místem setkávání a tvůrčí činnosti  studentů středních a vysokých škol, studentů učitelských oborů, VŠ i SŠ pedagogů.

Šumava: Známá a přece neznámá

                                                                                       .…objevujte ji společně s vědci PřF JU

Zveme Vás do kurzu univerzity třetího věku (čili 55+), který bude tentokrát věnovaný Šumavě.

Šumava, známá a přece neznámá. Toto území je proslulé svými rozlehlými lesy, hlubokými údolími a mnoha malebnými jezery. Díky své jedinečné přírodní kráse a bohaté historii je Šumava oblíbeným cílem turistů, vědců a milovníků přírody. Národní park Šumava je jedním z největších a nejstarších chráněných území v Česku, kde se snaží zachovat a obnovit původní přírodní ekosystémy. Chcete-li se o ní dozvědět víc, přihlaste se do našeho kurzu a objevujte ji společně s námi.

Kdy?:  začínáme první přednáškou 19.3.2025 v 16:30 (celkem proběhne 7 přednášek a 2 exkurze do zajímavých lokalit NP Šumava v doprovodu vědců z PřFJU), exkurze probíhají 3.5. a 17.5.

Kde?: Posluchárna C1, Budova C Přírodovědecké fakulty JU

Cena: 1200,- Kč

Odkaz na přihlášení

Témata jednotlivých lekcí:

Obraz Šumavy jako výsledek spletité historie území (Michal Hořejší a Jaroslav Vrba) 
19. 3. 2025 

Řekne-li se Šumava, snad každému vyvstane obraz rozsáhlého území nekonečných lesů. Málokdo si však uvědomí, že nejde o obraz samozřejmý, navíc opřený o skutečnou dynamiku šumavských lesů. V 19. století, kdy ji Češi doslova objevili, byla Šumava vnímána prizmatem hned několika konkurenčních motivů – od pohoří se na jedné straně očekávaly strmé hory alpského charakteru s vyhlídkami, na druhé straně se však zdůrazňovala neprostupnost a divokost. A do toho přišla známá Klostermannova „broučková“ kalamita… Úvodní přednáška představí historii pohoří, a především pak historii jeho kulturního uchopování. 

 Je květena Šumavy opravdu chudá? (Milan Štech) 
26. 3. 2025 

Díky geomorfologii a převažujícímu substrátu je z pohledu cévnatých rostlin Šumava často považována za území druhově chudé. Přednáška vás provede nejhojnějšími, nejvýznamnějšími, nejkrásnějšími, nejvzácnějšími i nejohroženějšími rostlinami Šumavy a dokáže vám, že první pohled klame a květena Šumavy jako celku je značně bohatá a cenná. 

 V čem jsou jedinečná šumavská jezera (Jaroslav Vrba) 
2. 4. 2025 

Téměř dvě staletí patří ledovcová jezera k ikonickým cílům návštěvníků Šumavy. Jejich hladiny zrcadlí nejen ledovcové kary se strmými jezerními stěnami, ale i okolní hluboké lesy – ať už živé či „mrtvé“. Jejich hladiny a sedimenty ovšem ukrývají strhující příběhy od jejich vzniku před téměř 15 tisíciletími a jejich dramatickou proměnu v posledních 150 letech. Co se přihodilo od první návštěvy profesora Antonína Friče? Díky dlouhodobému bádání generací hydrobiologů máme unikátní data o vymizení a následném návratu života do šumavských jezer. Ukážeme, jak jejich ekosystémy ovlivnily v minulém století kyselé deště a jak se jezera zotavují. 

 Šumavská rašeliniště (Zuzana Urbanová, Tomáš Picek) 
9. 4. 2025 

Rašeliniště představují ikonickou součást Šumavy se svými jezírky a mechovými koberci, ale najdeme zde i jiné typy rašelinišť, jejichž role v krajině, koloběhu vody a živin je zcela zásadní. Mnoho šumavských rašelinišť bylo v minulém století narušeno odvodněním či těžbou rašeliny. V posledních letech se přistupuje k aktivní revitalizaci narušených rašelinišť a společně se podíváme na možnosti a úspěšnost těchto aktivit. 

 Živočichové pod vodní hladinou (Petr Blabolil, Vojtěch Kolář) 
16. 4. 2025 

Během přednášky se podíváme na rybí a hmyzí společenstva od pramenných stružek po významné toky jako jsou Vltava a Otava. Seznámíme se s původními společenstvy, které byly historicky ovlivněny okyselením vody, využíváním povodí i vlastních toků. Pozornost bude věnována i současnému krajinnému inženýru bobru evropskému a jeho zásahům do krajiny - především tvorbě nových vodních ploch. 

Je kůrovec rizikem pro české lesy? (Martin Hais) 
23. 4. 2025 

Přednáška bude zaměřená na způsob šíření kůrovce v lesích, rizika napadení stromů a které podmínky je zvyšují. Také bude zařazeno téma, zde je možné napadení stromů lýkožroutem předvídat i více let dopředu a jaká data se k tomu používají.

 Co vyprávějí šumavské smrčiny (Hana Šantrůčková) 
30. 4. 2025 

Od nepaměti je Šumava krajem rozsáhlých hvozdů, které jsou svým charakterem a rozlohou jedinečné, ale které čas od času podléhají zkáze. Přednáška chce přispět k pochopení zákonitostí vývoje šumavských lesů a to především v podmínkách měnícího se prostředí. Cílem je také ukázat, že pokud odumře stromové patro, les je stále živý. 

Odkaz na přihlášení

Pro více informací pište: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Číst dál …Univerzita třetího věku

  • Přečteno: 3188

Přihlaste si
odběr newsletteru

Zůstaňme v kontaktu na
sociálních sítích

Branišovská 1645/31a, 370 05 České Budějovice Tel. 387 776 201 | Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Branišovská 1645/31a, 370 05 České BudějoviceTel. 387 776 201 | Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

© 2024 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Cookies

1

0