Skip to main content

PRF

SCIENCE pracovni

Učitelství SCIENCE pro SŠ

Magisterský studijní program Učitelství science pro SŠ

Učitelství science je prvním profesním, prakticky zaměřeným (tedy ne akademickým) programem pro vzdělávání budoucích učitelů, což také koresponduje s probíhající proměnou ve vzdělávání. Jsme velmi rádi, že jsme jako první dostali důvěru MŠMT a tento studijní program můžeme realizovat.

Navazující dvouletý magisterský program Učitelství science pro střední školy je v rámci ČR velmi moderní, atraktivní, unikátní a rozšiřuje nabídku studia učitelství na Přírodovědecké fakultě JU.  Odráží novou koncepci vzdělávání a nabízí jedinečnou příležitost zapojit se do formování budoucích učitelů nejen absolventům bakalářských programů pro vzdělávání, ale i absolventům bakalářských odborných programů, kteří tak mají příležitost stát se kvalifikovanými učiteli přírodovědných předmětů a přispět ke snížení nedostatku kvalitních a kvalifikovaných středoškolských učitelů.

Své studium si vzhledem k velkému počtu povinně volitelných předmětů můžete do velké míry designovat sami, podle vaší preference, za pomoci vlastního školitele z PřF JU, který vám s přípravou náplně vašeho studia pomůže.

Velmi si ceníme toho, že oborově didaktické předměty jsou ve velké míře zajištěny aktivními středoškolskými učiteli, kteří spolupracují s PŘF JU a jsou velkou posilou při přípravě budoucích SŠ učitelů. Již během studia si tak můžete utvořit silnou vazbu s praxí.

Program jsme připravili ve spolupráci s řediteli, středoškolskými učiteli a studenty učitelství a těšíme se společně s řediteli škol, až jako jeho absolventi ještě více rozsvítíte sborovny a rozzáříte žáky ve třídách.

Informace o studiu

Hned od prvního semestru začnete s pedagogickou praxí na školách. Společně s vedením škol jsme vybrali nejlepší učitele, kteří se o vás na školách postarají, budou vám při vašich praxích oporou a těší se, že budete už při vašem studiu posilou na středních školách.

Protože se budete připravovat na to, jak učit přírodovědné předměty novým a zajímavým způsobem, hned v prvním a druhém semestru jsou zařazeny předměty Integrovaný přístup při výuce biologie, geografie, fyziky a chemie a jeho didaktika, kde se budete zabývat možnostmi a metodami integrování a propojování přírodovědných disciplín na konkrétních průřezových tématech. Z několika pohledů se podíváte např. na témata voda, vesmír, člověk, pohyb a některá další. Pro úspěšné složení zkoušky odprezentujete a obhájíte před kolegy z kurzu vlastní projekt na některé vámi vybrané téma mezipředmětové integrace.

Pro rozvoj vašich soft-skills jsme zařadili předmět Komunikační dovednosti, kde se budete na modelových situacích zabývat např.  vedením diskusí, komunikací v krizových situacích nebo technikou vystupování a rétorikou. 

V předmětu Moderní trendy ve výuce přírodovědných předmětů si vyzkoušíte, jak moderně učit. Aktivně si vyzkoušíte, jak individualizovat a diferencovat výuku, jak se dá pracovat projektově, skupinově, jak se dá při výuce využít umělá inteligence.

I na žádost ředitelů jsme do programu zařadili didaktický předmět Integrovaný přístup při výuce matematiky a jeho didaktika, kde se budete zabývat integrací matematiky a dalších přírodovědných předmětů. Předmětem vás hlavně budou provázet zkušení a inovátorští středoškolští učitelé, kteří do SŠ výuky matematiky umí zařadit přírodovědná témata a také učitelé nematematici, kteří naopak do svých přírodovědných předmětů zařazují matematické modely, grafy nebo umí pracovat s daty. Tento předmět je také zaměřen na podporu výuky kritického myšlení. Zkouška opět proběhne jako obhajoba vlastního projektu.

V předmětu Mezioborový přístup k řešení globálních environmentálních výzev se soustředíte na propojení environmentálních problémů dnešního světa včetně mezioborových souvislostí. Budete aktivně skupinově připravovat a prezentovat konkrétní případové studie z oblastí životního prostředí.

Abyste byli připraveni na pedagogicko-psychologické situace a případně na problémy žáků, s nimiž se na školách můžete potkat, budete během studia také navštěvovat předměty, kterými vás provedou odborníci z naší Pedagogické fakulty, kteří se zmíněné problematice věnují.

  • 1. semestr

    Už od prvního semestru si můžete podle svého zájmu zvolit některý z povinně volitelných předmětů, které jsou rozděleny do dvou skupin a většinou jsou opět originální.

    • První skupinu tvoří předměty integrovaného typu, které budou probíhat formou projektové výuky. Zařazena je např. Integrovaná biologie, kde cílem není podat ucelený přehled biologie, ale cílem je dovést studenty k propojování poznatků z biologie a jejich interpretaci. Cílem předmětu Integrovaná geografie je pak propojit jednotlivé pilíře fyzické, sociální a regionální geografie na konkrétních případových studiích dle aktuálního dění. V předmětu Integrovaná chemie se naučíte, jak lze spojit anorganické, organické a biochemické pojmy tak, aby došlo k pochopení chemických systémů.

    V případě zájmu si můžete vybrat některý z předmětů, který vás zbaví případného strachu nebo nejistoty z využívání informatických postupů a informačních technologií při vaší výuce, což stoprocentně kromě vás (budete se cítit komfortněji ve výuce) ocení hlavně vaši studenti. Na výběr jsou např. kurzy Modelování v Matlabu, Python – základy nebo Aplikovaná geoinformatika.

     

    • Druhá skupina povinně volitelných předmětů je tvořena didaktickými předměty, kde se naučíte, jak připravit středoškolské studenty na AP zkoušky (Advance placement exams), které každoročně ve světě skládají milióny středoškoláků. AP kurzy obsahují mnoho integračních oblastí a témat. Na mnohých středních školách (i v ČR) jsou tyto kurzy prostředkem individualizace výuky a studuje v nich každoročně mnoho studentů. V současné době probíhá pilotní projekt MŠMT pro uznávání AP zkoušek místo profilových zkoušek maturitních a na některých SŠ v ČR již jsou AP Exams místo maturit uznávány. AP Exams skládají středoškoláci v angličtině, ale angličtina není pro nás v případě těchto povinně volitelných předmětů stěžejní. Určitě stačí úroveň angličtiny B2. Výuku tohoto bloku povinně volitelných předmětů pro vás zajišťují lektoři, kteří jsou vyškoleni a certifikování přímo od College Board, což je organizace, která z USA připravuje a zajišťuje AP Exams. V případě zájmu vám také zajistíme proškolení přímo od College Board. S vedením College Board jsme totiž v úzkém kontaktu, stejně jako s kolegy z pražského Centra pro talentovanou mládež (CTM) https://www.ctm-academy.cz/ap-u-maturity, které organizuje AP Exams v ČR.
      V této skupině povinně volitelných předmětů je zařazen i studenty oblíbený kurz Přírodovědné předměty a angličtina – metoda CLIL.

  • Povinné a povinně volitelné předměty

    Povinné předměty

    • Integrovaný přístup při výuce biologie, geografie, fyziky a chemie 1 a jeho didaktika
    • Integrovaný přístup při výuce biologie, geografie, fyziky a chemie 2 a jeho didaktika
    • Mezioborový přístup při řešení globálních environmentálních výzev
    • Integrovaný přístup při výuce matematiky a jeho didaktika
    • Komunikační dovednosti
    • Moderní trendy ve výuce přírodovědných předmětů
    • Psychologie v praxi SŠ
    • Pedagogika a pedagogicko-psychologická diagnostika
    • Speciální pedagogika
    • Seminář aplikované pedagogiky a psychologie
    • Inkluzivní didaktika

     

    Praxe

    • Seminář k pedagogické praxi
    • Průběžná pedagogická praxe 1
    • Průběžná pedagogická praxe 2
    • Průběžná pedagogická praxe 3
    • Souvislá pedagogická praxe 1
    • Souvislá pedagogická praxe 2

     

    Povinně volitelné předměty – blok 1

    • Integrovaná biologie
    • Integrovaná chemie
    • Integrovaná geografie
    • Integrovaná fyzika
    • Modelování v Matlabu
    • Python – základy
    • Kvantitativní metody v geografii
    • Aplikovaná geoinformatika

     

    Povinně volitelné předměty – blok 2

    • AP Calculus
    • AP Physics
    • AP Chemistry
    • AP Computer Science
    • AP Environmental Science
    • AP Biology
    • Přírodovědné předměty a angličtina – metoda CLIL
  • Kredity

    Celkový počet kreditů, které musíte během studia získat, je 120.
    Za předměty pedagogicko – psychologického základu dostanete 22 kreditů (z toho 17 kreditů zajistí kolegové z naší PF). Povinné oborové a oborově didaktické předměty jsou za 24 kreditů. Dalších 24 kreditů získáte za povinně volitelné předměty 1. skupiny a 12 kreditů za povinně volitelné předměty 2. skupiny. Praxe je pak za 17 kreditů. Příprava diplomky je honorována 18 kredity a zbývající 3 kredity jsou volitelné.

  • Diplomové práce

    Nedílnou součástí studia je vypracování diplomové práce. Můžete se rozhodnout pro odbornou práci - v tomto případě můžete provádět pod vedením školitele vlastní vědeckou činnost. Velkou výhodou PřF JU je úzká spolupráce s Biologickým centrem AV ČR, které rozšiřuje spektrum potenciálních školitelů nad rámec PřF JU, je součástí kampusu a ve kterém je řada špičkových mezinárodních vědeckých týmů, do jejichž zkoumání se můžete zapojit už od prvního ročníku studia. Další možností pro tvorbu diplomové práce je pod vedením odborníků z PřF JU nebo SŠ učitelů vytvářet učební materiály, podílet se na přípravě učebnic nebo metodik. Při vypracování vaší diplomky můžete také navázat na vaši bakalářskou práci.

  • Státní závěrečná zkouška

    Státní závěrečná zkouška se skládá

    • ze zkoušky z pedagogického - psychologického bloku (navazuje na povinné předměty pedagogicko psychologického základu),
    • ze zkoušky z odborně-didaktických předmětů (navazuje na předměty Integrovaný přístup při výuce biologie, geografie, fyziky a chemie 1 a jeho didaktika, Integrovaný přístup při výuce biologie, geografie, fyziky a chemie 2 a jeho didaktika). Okruhy k SZZ budou v dostatečném předstihu volně k dispozici na webu PřF JU. Tato zkouška bude ověřovat didaktické schopnosti a kompetence (schopnost přesného vyjadřování, argumentace, komunikace, motivování žáků).
  • Rigorózní zkouška k získání titulu PhDr.

    Absolvent Mgr. studia, které vede ke kvalifikaci učitele pro SŠ, může na PřF JU získat titul PhDr.,  pokud splní následující podmínky:


     -  vykoná státní rigorózní zkoušku, která se skládá z ústního pohovoru, ve kterém uchazeč prokáže hlubší znalosti z oblastí:
    1. Pedagogika v kontextu výuky Science na středních školách
    2. Mezioborový přístup k výuce Science na středních školách

     - obhájí rigorózní práci.

    Přesné podmínky pro rigorózní řízení stanoví Řád rigorózního řízení na PřF JU.

Uplatnění absolventů

Absolventi studijního programu Učitelství science pro střední školy najdou uplatnění zejména jako pedagogové přírodovědných předmětů. Výjimečné budou jejich kompetence k zajištění přípravy a výuky předmětů, které budou zaměřeny na integraci přírodovědných poznatků.  Absolventi budou ale také schopni vyučovat konkrétní přírodovědný obor, např. podle svého jednooborového nebo dvouoborového Bc. zaměření.

Informace o přijímacím řízení

Informace o přijímacím řízení naleznete zde.

Přijímací zkouška je ústní. Komise složená z oborových didaktiků PřF JU ověří vaše předpoklady pro učitelskou profesi.

Přihláška ke studiu

Do magisterského studia Učitelství Science se můžete přihlásit elektronicky.

Kontakt

E - PŘIHLÁŠKA

V případě jakýchkoliv dotazů k programu Učitelství Science pro SŠ kontaktujte jeho garantku Doc. RNDr. Ing. Janu Kalovou, Ph.D. na emailu Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript..

Můžeme si také domluvit schůzku a o programu a dalších možnostech studia učitelství na PřF JU si osobně popovídat.   

Číst dál …SCIENCE pracovni

  • Přečteno: 5112

Letní škola s Přírodovědou

Ponořte se s námi do světa vědy a bádání

Letní škola s Přírodovědou

Vážení a milí středoškoláci,

srdečně vás zveme k nám na fakultu do malebných a přívětivých Českých Budějovic, kde v posledním prázdninovém týdnu bude probíhat Letní škola s Přírodovědou. Připravili jsme si pro vás pestrý, oborově zaměřený program, ze kterého si určitě vyberete. Botanici a ekologové Vás vezmou do terénu. Chemici a molekulárníci Vás zasvětí do práce v laboratoři a s fyziky zvednete hlavu ke slunci, abyste pak zase mohli zabořit zrak do svého mobilu a prozkoumat ho pohledem fyzika. Témat je mnoho, stačí si vybrat.

Odborné programy budou probíhat vždy od cca 9:00 do cca 15:00, poté pro vás studenti z fakulty připraví společenský program. Zahrajeme si hry, zasoutěžíme, podíváme se společně do města a jeden den všichni vyrazíme na společný výlet. V doprovodu odborníka z fakulty si společně můžeme projít třeba pražskou ZOO a pokud budeme mít štěstí, podíváme se i do zázemí některých zvířat.

Bydlení a strava je zajištěna na kolejích a menze JU. Obojí je součástí kampusu JU, tedy v docházkové  vzdálenosti od Přírodovědecké fakulty.

Termín konání Letní školy  je od 26. do 30. srpna.

Cena Letní školy pro jednoho účastníka je 2 500,- Kč bez ubytování.

Cena pro zájemce s ubytováním je 4 000,- Kč.

Své přihlášky, prosím, posílejte do 24.6.2024.

Každý účastník může volit pouze jeden odborný program. Programy mezi sebou nelze kombinovat.

Vyberte si svoje téma

  • S botaniky nejen na pískovnu - plná kapacita

    Je možné, že by člověk tak negativním zásahem jako je těžba, vytvořil lokality vhodné pro ohrožené druhy rostlin, řas, hub, hmyzu nebo obojživelníků? Ať to na první pohled nemusí jít dohromady, mohou být místa po těžbě centrem biodiverzity. Stačí nechat pískovny, lomy, výsypky po těžbě uhlí či odkaliště na pokoji (nebo jim rozumně pomoci) a právě takováto místa se mohou z biologického hlediska stát velmi významnými. Právě studium různých stádií obnovy v těchto člověkem ovlivněných biotopech nám může pomoci pochopit přírodní procesy, které k navrácení druhového bohatství vedou a my můžeme tyto znalosti dále využívat při přírodě blízké obnově podobných míst.

    Proto abychom pochopili, co se na lokalitě dělo, děje a mohli předpovědět, co se tam bude dít, musíme vědět, jaké druhy mikroorganismů, hub, rostlin a živočichů na takovéto lokalitě žijí. U makroorganismů nám postačí inventarizační výzkum na místě, pro pochopení diverzity mikroorganismů, kteří slouží jako velmi dobré bioindikátory musíme využít metod mikroskopie. A to bude cílem letní školy věnované pískovnám.

    V doprovodu odborníků si projdeme tyto zdánlivě neatraktivní, ale druhově velmi zajímavé lokality, ukážete si, jak příroda sama pracuje, když ji člověk nechá. Provedete inventarizační průzkum na místě, změříte základní parametry prostředí a také odeberete vzorky, které pak dále budeme zpracovávat v laboratoři, a to s použitím optického a elektronového mikroskopu.

    Téma je již obsazené, zkus se podívat po nějakém jiném :-)

    Program je pro maximálně 4 účastníky. Přihlašovací formulář najdete na konci článku.

  • Pod molekulárnickým drobnohledem - plná kapacita

    Chtěli byste vidět, jak vypadá život na buněčné úrovni nebo dokonce až na úrovni molekul? Na vlastní oči vidět DNA, nebo jak se poprvé dělí buňky myšího embrya? Jak se pomocí cílené manipulace s geny dá vytvořit autistická moucha octomilka a jak se pak vyhodnotí změny v jejím chování?

    Ponořte se toto léto do podmanivého světa molekulární biologie a připojte se k naší letní škole určené výhradně pro středoškoláky, kteří s nadšením odhalují tajemství života na molekulární a buněčné úrovni. Připravte se na poutavou cestu do spletitých říší biologie myší, octomilek a dalších organismů.

    Vyzkoušejte si skutečnou vědeckou práci ve špičkových vědeckých týmech na nejmodernějším zařízení, které například umožňuje proniknout hluboko do buněk embrya myši a podívat se, které molekuly určují jejich osud ve vyvíjejícím se embryu. Zkuste si z nich získat DNA a analyzovat ji. Takovéto analýzy pomáhají například odhalit, proč je fascinující, pod zemí žijící rypoš dlouhověký. Nebo které změny v DNA vedou k autismu u lidí. Vedou podobné změny k autismu i u mušek octomilek? Vyzkoušejte si práci s tímto genetickým modelovým organismem. Možná zjistíte, proč je octomilka nejdéle a nejvíce používaným modelem v laboratoři.

    Téma je již plné, ale můžeš se zkusit přihlásit na nějaké jiné :-)

    Program je pro maximálně 4 účastníky. Přihlašovací formulář najdete na konci článku.

  • Půda – popelka přírodopisu

    Půda je často přehlížená popelka. Nehýří barevnými květy, nemá chlupatý kožíšek a možná i proto často uniká zasloužené pozornosti a obdivu a bohužel ji nezřídka zanedbávají i osnovy základní i středoškolské biologie. Berme ji jako samozřejmou „hlínu“ pod našima nohama. Přesto nebýt půdy, nebylo by těch květin, ani těch chlupatých kožíšků. Půda ale není vůbec o nic méně zajímavá než jiné součásti přírody, jen je trochu obtížnější se o tom přesvědčit na vlastní oči a člověk musí počítat i s tím, že se při tom může trošku ušpinit.

    Pod vedením našich půdních biologů se o tom budete moci přesvědčit na vlastní oči. Vypravíme se do terénu a odebereme půdu z různých typů ekosystémů a už na první pohled se přesvědčíme o tom, jak je půda ovlivněna konkrétním typem hospodaření. Abychom nezůstali jen u dojmů, podrobíme odebrané půdní vzorky základním chemickým analýzám. A přestože jsou fyzikálně-chemické vlastnosti půdy velice důležité, půda by byla mrtvým substrátem nebýt jejích početných obyvatel od bakterií přes roztoče až po žížaly. Podíváme se, kdo v půdě žije a jak se aktivita půdních organismů projevuje a dá změřit. A na závěr všechny získané poznatky dáme dohromady a vysvětlíme si, jak naše hospodaření ovlivňuje jednotlivé složky půdy. Budeme odcházet s vědomím, že přestože to před námi úspěšně skrývá, je půda živý, bohatý a zajímavý systém.

    Program je pro maximálně 4 účastníky. Přihlašovací formulář najdete na konci článku.

  • Jak rostlina vnímá svět

    Přišla vám někdy rostlinná biologie jako seznam pojmů, pod kterými si jen těžko představíte, co by mohly znamenat? Co například takové pojmy jako dvouděložné rostliny, endoderm, ontogeneze, gravitropismus, apikální dominance, fotosyntéza, transpirace, chlorofyl, průduchy, kutikula, DNA, RNA, fytohormony, kyselina abscisová, ROS nebo imunita rostlin …, už jste o nich slyšeli? A věděli byste co si pod nimi představit? Rostliny, ač často přehlížené, jsou komplexní organismy s unikátními mechanismy pro vnímání a reakce na své okolí.

    Přidejte se letos v létě k nám a zjistěte víc o tom, jak fungují rostliny, a jak můžeme rostlinné procesy zkoumat, sledovat a měřit. Tato letní škola je určena výhradně pro  středoškoláky, kteří mají zájem prohloubit své znalosti týkající se života rostlin. V rámci ní se seznámíme s některými klíčovými procesy, jakými rostliny vnímají  světlo, teplotu, vlhkost, chemické signály, mechanické podněty či přítomnost patogena. Prozkoumáme, jak tyto signály ovlivňují růst, vývoj a reprodukci rostlin. Hlavním objektem našeho letošního pozorování bude významná olejnina, řepka olejka, kterou každý zná ze žlutého jarního pole. 

    Během naší letní školy se dozvíte mnoho o rostlinách, vyzkoušíte si vědeckou práci v laboratoři s moderními přístroji na makroskopické i molekulární a buněčné úrovni. Kurz bude zahrnovat přednášky od expertů v oboru a laboratorní práci, která poskytne studentům příležitost k aplikaci teoretických znalostí v praktickém kontextu. 

    Tento intenzivní kurz poskytne účastníkům nejen hlubší porozumění rostlinné fyziologie a základům buněčné biologie rostlin, ale představí dění na Přírodovědecké fakultě JU.

    Program je pro maximálně 4 účastníky. Přihlašovací formulář najdete na konci článku.

  • Jak dělat vědu na ptácích? - plná kapacita

    Ptáci jsou natolik známá skupina, že musí každému připadat, že už na nich v dnešní době nemůžeme vybádat nic nového. Nicméně naše znalosti jsou v mnoha ohledech nedostatečné a stále zůstává mnoho oborů, v kterých se můžeme dozvědět mnoho nového.

    Úloha věnující se ornitologii se dá rozdělit na čtyři části.

    V první části se dozvíme o metodách odchytu a kroužkování ptáků. To je činnost, v které čeští ornitologové platili za průkopníky, a dodnes se jí u nás stále věnuje spousta odborníků. Kroužkování ptáků, ale i jiné metody značení a dálkového sledování (vysílačky, geolokátory, GPS, GSM) přináší mnoho poznatků o detailech časoprostorové ekologie ptáků, kterou jsme v dřívějších dobách neměli možnost studovat.

    V druhé části ornitologické letní školy se budeme věnovat spíše parazitologii. Ptáci jsou podobně jako jiní obratlovci hostiteli mnoha různých skupin parazitů, ať už se jedná o péřové ektoparazity, jako roztoče, pisivky a všenky nebo o krevní parazity (plasmodia, trypanosomy). Při odchytech ptáků se naučíte odebírat vzorky, z kterých následně budou izolováni a určováni paraziti.

    Ve třetí úloze se budeme věnovat potravní ekologii ptáků. Budeme provádět pozorování v laboratoři, kam budou odchycení ptáci přemístěni. Ve speciálních klecích s jednosměrně průhledným sklem budeme moci pozorovat detaily chování ptáků konfrontovaných s různě velkou potravou. Budeme testovat různé druhy ptáků a budeme zaznamenávat jejich ochotu a dovednost žrát různě velkou potravu. Chování bude zaznamenáváno do etologického software, který je v současné vědě, velmi užitečným nástrojem.

    Ve čtvrté části se vrátíme zpátky do terénu, kde budeme pozorovat strakapoudy a vyhodnocovat jejich ekologickou niku a mezidruhovou kompetici. Strakapoudi jsou silně specializovaní ptáci a dá se na nich poměrně snadno určit jaké druhy a velikostní kategorie stromů preferují pro sběr potravy. Zároveň se u nás vyskytuje několik druhů strakapoudů, kteří by si mohli navzájem konkurovat. Během behaviorálního pozorování otestujeme, co si o sobě jednotlivé druhy strakapoudů navzájem myslí a jestli jsou mezidruhově agresivní a teritoriální. Jejich chování bude opět vyhodnocováno speciálním etologickým softwarem, kde se naučíme vytvářet etogram a následně i statisticky vyhodnotit pozorovaná chování.

    Téma je již plné, ale můžeš se zkusit přihlásit na nějaké jiné :-)

    Určeno pro 4 až 6 účastníků. Přihlašovací formulář najdete na konci článku.

     

  • Vyber si chemii! - plná kapacita

    Téma 1: Základy produkce proteinů v bakeriích a ekotoxikologie

    Vyzkoušíme si klonování a transformaci buněk, colony PCR, izolace plasmidu. Bakterie Escherichia coli jsou klíčovým organismem v laboratořích molekulární biologie. V rámci cvičení si vyzkoušíme práci s buňkami E. coli. Zkusíme buňky kultivovat a vložíme do nich plasmidovou DNA s požadovaným genem. Ověříme přítomnost plasmidu v buňkách pomocí metody PCR a výsledky vyhodnotí agarovou elektroforézou. Naučíme se izolovat plasmidovou DNA z buněk.

    V druhé části programu provedeme testy toxicity na vodních organismech. Seznámíme se  s vodním korýšem Daphnia magna, který se běžně používá jako modelový vodní organismus pro akutní i chronické testy toxicity. Podíváme se, jak takový korýš vypadá pod mikroskopem a naučíme se rozpoznat samici od samce. Vyzkoušíte si akutní test toxicity a zjistíme, jak dokážou být běžně doma používané látky toxické pro vodní organismus a potvrdí Paracelsův slavný citát, že jen dávka rozhoduje o tom, zda daná látka bude jedem.

    Téma je již plné, ale můžeš se zkusit přihlásit na nějaké jiné :-)

    Program určený pro 4 účastníky. V přihlašovacím formuláři uveďte do poznámky, které chemické téma jste si vybrali.

    Téma 2: Práce s proteiny - jak si ověřit přítomnost jednoho proteinu mezi tisíci jiných a ekotoxikologie

    Vyzkoušíme si SDS PAGE analýzu proteinového vzorku a ověříme přítomnost pomocí Western blotu

    Během cvičení vyzkoušíme analýzu proteinových vzorků pomocí elektroforézy (SDS-PAGE). Přítomnost určitého proteinu v testovaných frakcích bude detekována pomocí specifických protilátek metodou western blotu. Obě metody patří mezi základní biochemické metody, které se používají k separaci a identifikaci proteinových vzorků.

    V druhé části programu budeme provádět testy toxicity na vodních organismech. Seznámíme se s vodním korýšem Daphnia magna, který se běžně používá jako modelový vodní organismus pro akutní i chronické testy toxicity. Podíváme se, jak takový korýš vypadá pod mikroskopem a naučíme se rozpoznat samici od samce. Vyzkoušmeí si akutní test toxicity. Zjistíme, jak dokážou být běžně doma používané látky toxické pro vodní organismus a potvrdíme Paracelsův slavný citát, že „Jen dávka rozhoduje o tom, zda daná látka bude jedem“.

    Program určený pro 4 účastníky. V přihlašovacím formuláři uveďte do poznámky, které chemické téma jste si vybrali.

    Téma je již plné, ale můžeš se zkusit přihlásit na nějaké jiné :-)

    Téma 3: Izolace, purifikace a analýza vybraných podtříd lipidů v biologických vzorcích

    Vyzkoušíme si izolaci vybraných podtříd lipidů z různých biologických vzorků pomocí extrakce z kapaliny do kapaliny (LLE) a z pevné látky do kapaliny (SLE) včetně následného přečištění pomocí alkalické hydrolýzy, extrakce na tuhou fázi (SPE) a kolonové chromatografie - frakcionace. V neposlední řadě si vyzkouší detekci lipidů pomocí chemického barvení spolu s analýzou pomocí vysokoúčinné kapalinové chromatografie a hmotnostní detekce s quadrupólem s analyzátorem doby letu (HPLC-Q-TOF).

    Program určený pro 2 účastníky. V přihlašovacím formuláři uveďte do poznámky, které chemické téma jste si vybrali.

    Téma je již plné, ale můžeš se zkusit přihlásit na nějaké jiné :-)

    Téma 4: Analýza mastných kyselin po derivatizaci pomocí plynové chromatografie s hmotnostní detekcí

    Vyzkoušíme si izolaci mastných kyselin z biologického vzorku pomocí extrakce z kapaliny do kapaliny (LLE) včetně následného přečištění pomocí extrakce na tuhou fázi (SPE). Zkusíme  si optimalizaci derivatizačního procesu včetně následného vyhodnocení za využití plynové chromatografie s hmotnostní detekcí (GC-MS).

    Téma je již plné, ale můžeš se zkusit přihlásit na nějaké jiné :-)

    Program určený pouze pro 1 účastníka. V přihlašovacím formuláři uveďte do poznámky, které chemické téma jste si vybrali.

     

     

  • Letní škola fyziky: Od nanorozměrů až po Slunce

    S fyziky během letní školy prozkoumáme fascinující svět od nanorozměrů až po samotné Slunce. Připravili jsme pro vás dopolední program zaměřený na moderní postupy pro přípravu nanostrukturovaných materiálů a odpoledne vyplněné zábavnou a populární fyzikou.

    Dopolední program: Moderní nanomateriály

    Každé dopoledne se ponoříme do světa moderních nanomateriálů, kde budeme zkoumat jejich unikátní vlastnosti a technologické aplikace. Na pojmy s předponou nano (-částice, -struktury, -vlákna, -textilie, -povrchy) narážíme čím dál častěji i v běžném životě. Jedná se o materiály, jejichž rozměry jsou přibližně tisíckrát menší než tloušťka lidského vlasu. Ačkoli jsou neviditelné, poskytují nám unikátní vlastnosti, které lze využít v širokém spektru aplikací od moderní medicíny, přes mikroelektroniku až po tvrdé ochranné vrstvy. Během letní školy se seznámíme s technologiemi pro přípravu nanomateriálů, jako jsou vakuové technologie a plazmatické výboje. Společně naneseme tenké vrstvy pomocí magnetronové depozice a nakonec si určíme jejich vlastnosti pomocí mikroskopie atomárních sil a infračervené spektroskopie.

    Odpolední program: Slunce a fyzika s mobilem

    V odpoledních blocích se zaměříme na dvě pro život středoškoláka nezbytné věci, a to: Slunce a mobil.

    Fyzika s mobilem: Objevíme, jak dnešní chytré telefony mohou sloužit nejen k volání, chatování nebo hraní her, ale také jako přesné vědecké nástroje díky svým vestavěným senzorům a speciálním aplikacím. Ukážeme si, jak lze mobilní telefony využít ke zkoumání různých fyzikálních jevů.

    Slunce: V současné době (přelom let 2024 a 2025) nastává sluneční maximum, kdy je Slunce nejaktivnější. Máme tak jedinečnou šanci pozorovat Slunce v této jeho velmi činné fázi. Pomocí volně dostupného programu JHelioviewer prozkoumáme aktuální data z observatoří NASA a ESA. Budeme sledovat sluneční erupce, výrony koronální hmoty, sluneční skvrny a sluneční tornáda, a staneme se tak přímými svědky slunečního maxima.

    Program je pro maximálně 4 účastníky. Přihlašovací formulář najdete na konci článku

  • Mapování genů pro rRNA na chromosomech motýlů - plná kapacita

    Už jste někdy viděli chromosomy na vlastní oči? S námi si můžete vyzkoušet přípravu chromosomálních preparátů z larev motýlů, na kterých pak budeme pomocí metody fluorescenční in situ hybridizace (FISH) lokalizovat geny pro ribosomální RNA (tzv. rDNA). rDNA je pro každý druh velice důležitá a je jí potřeba velké množství. Kolik jí ale je a na kterých chromosomech se nachází se mezi druhy velmi liší. Pro FISH tedy použijeme chromosomální preparáty z různých druhů a budeme zjišťovat jaké, a jestli vůbec, jsou mezi nimi rozdíly v množství rDNA. Abychom to mohli udělat, budeme potřebovat pro FISH sondu, která nám místa s rDNA na chromosomech ukáže. K její výrobě bude potřeba izolovat DNA, namnožit si pomocí polymerázové řetězové reakce (PCR) kousek rDNA a ten pak chemicky označit tak, abychom ho mohli na chromosomech vidět. K splnění této úlohy si tak vyzkoušíte hned několik metod molekulární biologie a vyzkoušíte si na vlastní kůži práci molekulárního cytogenetika.

    Téma je již plné, ale můžeš se zkusit přihlásit na nějaké jiné :-)

    Program je pro maximálně 4 účastníky. Přihlašovací formulář najdete na konci článku.

Praktické informace pro zájemce

* Vyberte si jeden program, na který se přihlásíte. Kombinace bohužel nejsou možné. 

* Pokud potřebujete zajistit ubytování, máme ho pro vás rezervované na kolejích JU, které jsou v docházkové vzdálenosti od PřF JU. V přihlášce, prosím, vyberte cenu s ubytováním.

* Ubytovaní mohou přijíždět již v neděli odpoledne, ubytování bude připraveno.

* Účastníci nemusí být plnoletí, ale na základě vaší přihlášky zašleme formulář souhlasu zákonných zástupců s účastí na akci.

* Účast na Letní škole není podmíněna účastí na předmětových olympiádách. 

* Program Letní školy je složený z odborného programu, který bude probíhat více individuální formou. Odpolední část je společenská a oddechová. Seznámíte se se studenty fakulty, v našem doprovodu poznáte město atd.

* Své přihlášky, prosím, posílejte do 24.6.2024.

* Více informací a případné dotazy prosím na Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Závazná přihláška na Letní školu s Přírodovědou

Pro úspěšnou registraci účasti prosím vyplňte formulář s kontaktními údaji, s Vaší volbou vybraného tématu a výběrem volby možnosti ubytování. Po naplnění kapacit budete informováni e-mailem, jak dokončit objednávku v e-shopu JU.

Formulář závazné přihlášky

Číst dál …Letní škola s Přírodovědou

  • Přečteno: 2349

Bakalářský studijní program Biologie

Biologie

Bakalářský studijní program Biologie

Biologie patří na Přírodovědecké, dříve Biologické fakultě, k nejdéle fungujícím studijním programům, na jehož realizaci se podílí nejen mnoho našich zkušených vědců a pedagogů, ale i odborníků z Biologického centra Akademie věd. Nejnovější verze, akreditovaná v prosinci 2023, poskytuje všeobecný přehled o biologii, zároveň umožňuje určitou specializaci už během bakalářského studia. Kromě faktů získáte i praktické znalosti, které by měl každý biolog ovládat, ať bude pracovat v laboratoři nebo v terénu, a naučíte se tzv. „měkké“ dovednosti, jako jsou kritické myšlení, práce s odborným textem a prezentace, což se bude hodit nejen při studiu, ale i v běžném životě.

Informace o studiu

  • 1. semestr

    První semestr je pojatý jako kombinace přednášek, cvičení a seminářů. Jeho struktura je narozdíl od ostatních semestrů pevně daná a pokrývá základy biologie v celé šíři. Kromě orientace v oboru má posloužit i k získání dovedností, které využijete v průběhu celého studia i po něm, jako je práce v laboratoři, základy vědecké práce, prezentační dovednosti a práce s vědeckou literaturou.

    V prvním semestru Vás čekají čtyři přednáškové kurzy: Buněčná biologie a genetika, Biologie organismu, Evoluční biologie a fylogeneze a Ekologie a životní prostředí. Jednotlivá témata v rámci přednášek jsou vybrána a přednášena tak, aby na sebe navazovala napříč kurzy, takže je uslyšíte v různých kontextech. Např. o mutacích je možné hovořit na úrovni sekvence DNA, ale i jejich vlivu na mnohobuněčný organismus (rakovina), na vznik nových druhů, a tedy i na diverzitu na úrovni ekosystémů. Na každý z těchto kurzů navazuje seminář, který probíraná témata ilustruje na konkrétních, pokud možno aktuálních, společensky významných nebo kontroverzních případech a dává velký prostor pro zapojení studentů (v případě mutací to bude třeba téma rychlé evoluce virů a jejího vlivu na vývoj epidemií).

    Dalším předmětem prvního semestru je Biologické a chemické laboratorní praktikum, ve kterém se naučíte základy mikroskopování a práce v laboratoři, což jsou dovednosti, které využijete v dalších semestrech v praktikách specializovaných kurzů a při vypracování bakalářské práce.

    Posledním předmětem prvního semestru je seminář Jak se dělá věda I, který slouží k orientaci ve vědecké literatuře a rozvoji měkkých dovedností, jako je prezentování a psaní odborných textů. Na tento kurz pak v druhém semestru navazuje předmět Jak se dělá věda II, který je zaměřený na podstatu vědecké práce, jako je design experimentů, formulování a testování vědeckých hypotéz, etika vědy či vztah mezi vědou a společností.

    Prvnímu semestru předcházejí kurzy Terénní praxe I, což je pětidenní exkurze na terénní stanici v jižních Čechách, na které si vyzkoušíte sběr a poznávání rostlin a živočichů (a která funguje jako skvělá teambuildingová akce), a Úvod do studia a života na VŠ, kde se dozvíte o tom, jak to chodí na vysoké škole.

     

  • 2. - 6. semestr

    Kromě prvního semestru obsahuje studijní plán programu Biologie dalších osm povinných předmětů, které mají poskytnout všeobecný biologický základ. Jsou to již zmíněný předmět Jak se dělá věda II, dále Biochemie, Biologie protist a hub, Biostatistika, Botanika, Ekologie, Genetika a Zoologie. Dále si vybíráte dle svého zaměření ze 41 povinně volitelných předmětů. Kromě toho si můžete zapsat libovolný kurz nejen na PřF JU, ale i na jiných fakultách JU.

    Zatímco povinné předměty poskytují všeobecný biologický základ, výběrem z povinně volitelných předmětů je možné se již v rámci bakalářského studia do určité míry specializovat a směřovat k vybranému navazujícímu magisterskému studiu. Na PřF JU jsou pro absoventy Biologie nejvýznamější tyto navazující magisterské programy: Aplikovaná ekologie a ochrana přírody, Biologie ekosystémů, Botanika, Fyziologie a buněčná biologie rostlin, Klinická biologie, Molekulární a buněčná biologie a genetika, Parazitologie a Zoologie. Pro zájemce o učitelství máme nový unikátní navazující magisterský program Science. Pokud chcete dál studovat v angličtině, nabízíme magisterské programy Ecology a Functional genetics and bioinformatics. Na cestě k vybranému navazujícímu magisterskému programu poslouží doporučené studijní plány, které pomohou s výběrem předmětů poskytujících dobrý základ pro studium daného magisterského programu. 

    Nebiologické předměty

    Fakulta nabízí řadu nebiologických předmětů, ale žádný z nich není povinný. Mezi povinnými předměty sice najdeme Biochemii a Biostatistiku, ale ty jsou koncipovány jako předměty biologické, přednášené biology, kteří vědí, co biolog potřebuje znát. Kromě toho jsou mezi povinně volitelnými předměty nabízeny také Matematika, Chemie a Vědy o Zemi (tedy geologie a geografie).

    Angličtina

    Protože komunikační jazykem vědy je angličtina, musíte během studia složit zkoušku z angličtiny na úrovni B2 dle SERR. K tomu Vám pomohou kurzy, které zdarma nabízí naše Oddělení jazyků.

  • Povinné a povinně volitelné předměty

    Povinné předměty prvního semestru

    • Terénní praxe I
    • Úvod do studia a života na VŠ
    • Buněčná biologie a genetika 
    • Biologie organismu
    • Evoluční biologie a fylogeneze
    • Ekologie a životní prostředí
    • Seminář z biologie organismu
    • Seminář z buněčné biologie a genetiky
    • Seminář z evoluční biologie a fylogeneze
    • Seminář z ekologie a ŽP
    • Jak se dělá věda I
    • Biologické a chemické laboratorní praktikum

    Povinné předměty v dalších semestrech

    • Jak se dělá věda II
    • Genetika
    • Biostatistika
    • Ekologie
    • Biochemie
    • Biologie protist a hub
    • Botanika
    • Zoologie

    Povinně volitelné předměty  

    • Algologie
    • Anatomie a morfologie rostlin 
    • Biogeografie
    • Biochemické praktikum pro biologii a ŽP
    • Biogeochemické cykly
    • Biologie buňky
    • Biologie ochrany přírody
    • Biologie rostlinné buňky
    • Biologie chování živočichů
    • Cvičení z genetiky
    • Cvičení ze zoologie bezobratlých
    • Cvičení ze zoologie obratlovců
    • Ekologie a biogeografie biomů
    • Ekologie půdy
    • Ekologie živočichů
    • Evoluční biologie
    • Fylogenetika
    • Fyziologie rostlin
    • Fyziologie živočichů a člověka
    • Geobotanika
    • Hydrobiologie
    • Chemie pro biology
    • Imunologie
    • Matematika pro biology
    • Mikrobiologie
    • Molekulární biologie
    • Mykologie
    • Parazitologie
    • Populační genetika a mikroevoluce
    • Příprava dat pro biologické aplikace
    • Příroda ČR
    • Systematická botanika I+II
    • Terénní praxe II (Vomáčka)
    • Vědy o Zemi pro biology
    • Virologie
    • Vývojová biologie
    • Základy bioinformatiky
    • Základní metody molekulární biologie
    • Základy ekologie obnovy - praktikum
    • Zoologie bezobratlých
    • Zoologie obratlovců
  • Kredity

    Za absolvování předmětu získáváte nějaký počet kreditů (obvykle 3-8, záleží na rozsahu a náročnosti předmětu). Celkový počet kreditů, které musíte během bakalářského studia získat, je 180. Z toho dostanete 77 kreditů za povinné předměty, ale také 16 kreditů za bakalářskou práci a 8 kreditů za zkoušku z angličtiny. Zbytek je za předměty v nějaké míře volitelné, buď úplně volně (34 kreditů z téměř neomezené nabídky), anebo v rámci povinně volitelných předmětů (45 kreditů z nabídky předmětů za více než 200 kreditů). Tím je určen stupeň volitelnosti studia – tři čtvrtiny povinně volitelných předmětů tedy můžete minout.  Je dobré se přitom řídit doporučením navazujícího magisterského programu, v němž chcete pokračovat ve studiu, a pokud ještě nejste rozhodnuti, zapisovat si ty předměty, na kterých se různé magisterské programy shodnou.

  • Bakalářská práce

    Nedílnou součástí bakalářského studia je vypracování bakalářské práce. Ta může mít podobu rešerše, tedy teoretického zpracování vybraného tématu za pomoci vědecké literatury, nebo může být praktická. V tomto případě provádíte pod vedením školitele vlastní vědeckou činnost, jejíž výsledky zpracujete do podoby bakalářské práce. Velkou výhodou PřF JU je úzká spolupráce s Biologickým centrem AV ČR, které rozšiřuje spektrum potenciálních školitelů nad rámec PřF JU, je součástí kampusu a ve kterém je řada špičkových mezinárodních vědeckých týmů, do jejichž zkoumání se můžete zapojit už od prvního ročníku studia.

  • Státní závěrečná zkouška

    SZZ se skládá z obhajoby bakalářské práce a složení zkoušek ze tří tématických okruhů. Na výběr je z těchto šesti okruhů: (1) Biologie rostlin (2) Biologie živočichů (3) Buněčná biologie a genetika (4) Ekologie (5) Fyziologie a vývojová biologie živočichů a rostlin (6) Biologická chemie. Ke každému okruhu jsou specifikovány doporučené předměty, které poskytnou informační základ, a státnicové otázky, které jsou volně k dispozici na webu PřF JU.

  • Kam po bakaláři

    Bakalářský studijní program Biologie poskytuje všeobecný přehled, který absoventům umožňuje studovat navazující magisterské programy s biologickým zaměřením. Na PřF JU jsou pro absoventy Biologie relevantní tyto navazující magisterské programy: Aplikovaná ekologie a ochrana přírodyBiologie ekosystémůBotanikaFyziologie a buněčná biologie rostlinKlinická biologieMolekulární a buněčná biologie a genetikaParazitologie a Zoologie. Pro zájemce o učitelství máme nový unikátní navazující magisterský program Science, pokud chcete studovat v angličtině, nabízíme magisterské programy Ecology a Functional genetics and bioinformatics. Na cestě k vybranému navazujícímu magisterskému programu poslouží doporučené studijní plány, které pomohou s výběrem předmětů poskytujících dobrý základ pro studium daného magisterského programu.

Uplatnění absolventů

Předpokládá se, že jako absolventi bakalářského studijního programu Biologie budete pokračovat v navazujícím magisterském studiu biologického zaměření nebo učitelství pro střední školy (viz Kam po bakaláři). Následně se můžete uplatnit například

  • ve výzkumných a komerčních laboratořích
  • ve forenzních a nemocničních laboratořích
  • ve státních i nestátních organizacích v oblasti životního prostředí
  • v zoologických a botanických zahradách a muzeích
  • v komerčních firmách dodávajících vybavení a spotřební materiál do laboratoří
  • jako středoškolský učitel.

Informace o přijímacím řízení

Informace o přijímacím řízení naleznete zde.

Přihláška ke studiu

Do bakalářského studia Biologie se můžete přihlásit elektronicky. 

E - PŘIHLÁŠKA

Kontakt

Pokud máte k bakalářskému programu Biologie nějaké dotazy, neváhejte kontaktovat jeho garantku RNDr. Magdu Zrzavou, Ph.D. (Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.).

Číst dál …Bakalářský studijní program Biologie

  • Přečteno: 12071

Alena Krejčí

RNDr. Alena Krejčí, Ph.D.

vedoucí Laboratoře včelí biologie

Přírodovědecká fakulta JU
Branišovská 31, 37005 České Budějovice
budova B, přízemí, číslo dveří 192
 
Email: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Tel. +420 387772270
ORCID ID: 0000-0001-7589-4035 


RNDr. Alena Krejčí, Ph.D.

Současná pozice

Vedoucí skupiny od 2019

Laboratoř včelí biologie, Přírodovědecká fakulta, Jihočeská Univerzita

Předchozí pozice

Vedoucí skupiny 2010-2019

Laboratoř vývojové biologie, Přírodovědecká fakulta, Jihočeská Univerzita

Vedoucí výzkumný pracovník 2004-2010

Department of Physiology, Development and Neuroscience, University of Cambridge, United Kingdom, Laboratory of Prof. Sarah Bray

Royal Society fellowship 2001-2004

University of Leeds, School of Biochemistry and Molecular Biology, United Kingdom. Laboratory of Prof. Noel Buckley.

Magisterské a doktorské studium 1998-2004

Department of Neurochemistry, Institute of Physiology, Academy of Sciences, Prague. Laboratory of Prof. Stanislav Tucek and Dr. Vladimir Dolezal.

Vzdělání

PhD z molekulární genetiky 2004

Přírodovědecká fakulta, Univerzita Karlova, Praha

Ocenění

Early Research Career Award 2011

British Biochemical Society 

Cena za nejlepší popularizační vědecký článek

Časopis 'Živa' (článek o Warburgově efektu)

Vítězka L'Oreal Women in Science
EMBO long term fellowship 2005-2007

University of Cambridge, UK, laboratory of prof. Sarah Bray

Royal Society fellowship 10 měsíců v průběhu 2001–2004

School of Biochemistry and Molecular Biology, University of Leeds, UK, Laboratory of Prof. Noel Buckley

Grants

Nutritional supplement for bees with antiviral properties 2019-2022

Technologická agentura ČR

Metabolic stress as regulator of Notch signalling 2017-2019

Grantová agentura ČR

The role of sirtuins in Notch signalling 2014-2016

Grantová agentura ČR

Signallization through the Notch receptor in the context of cellular metabolism 2011-2013

Grantová agentura ČR

The interplay between Notch signalling and cellular metabolism 2011-2016

EMBO installation grant, financování 250k euro

Zkušenosti s chovem včel

  • Aktivní člen místní pobočky Českého svazu včelařů a zájmový včelař (15 včelstev).
  • Spoluvedoucí experimentálního a výukového včelstva v Biologickém centru v Českých Budějovicích (30 včelstev).
  • Populárně naučné přednášky o včelách pro studenty a veřejnost
  • Televizní a rozhlasové pořady o včelách, rozhovory v novinách
  • Aktuální grant Technologické agentury ČR na protivirové účinky přírodních ingrediencí v chovu včel.
  • Spolupráce s Katedrou robotiky a vestavěných systémů Jihočeské univerzity - návrh úlové tématiky, senzorů teploty a CO2, analýza obrazu pomocí neuronových sítí a strojového učení

Mentoring

  • Školitel 2 úspěšně obhájených doktorandů (plus 1 píšícího), 4 magisterských studentů a 14 bakalářských studentů.

Výuka

  • Kurz molekulární biologie (bakalářské studium)
  • Kurz vývojové biologie (bakalářské studium)

Publikace

  • Bruce Krejčí A, Krištůfek V: Mravenčí trápení (Tha ant's sorrow). Moderní včelař (Modern Beekeeper) 03, 34-35, 2022.
  • Bruce Krejčí A, Svobodová K, Krištůfek V: Testování kvality vosku stanovením jeho teploty tuhnutí (Testing the wax quality by assesing its setting temperature). Moderní včelař (Modern Beekeeper) 02, 16-18, 2022.
  • Krištůfek V, Bruce Krejčí A, Svobodová K, Chalupský J: Snižují houby virózy a úmrtnost včel? (Do mushrooms lower virus loads and mortality of honey bee colonies?)  Moderní včelař (Modern Beekeeper) 06, 28-30, 2021.
  • Urajová P., Krištůfek V., Bruce Krejčí A: Kyselina para-kumarová a výživa včel (Para-coumaric acid and bee nutrition). Moderní včelař (Modern Beekeeper) 07, 28-30, 2020.
  • Perez-Gomez R, Perez-Gomez R, Magnin V, Mihajlovic Z, Slaninova V and Krejci A: Downregulation of respiratory complex I mediates major signalling changes triggered by TOR activation. Scientific Reports 10, 4401, 2020.
  • Mihajlovic Z, Tanasic D, Bajgar A, Perez-Gomez R, Steffal P, Krejci A: Lime is a new protein linking immunity and metabolism in Drosophila. Developmental Biology 452(2):83-94, 2019.
  • Krejci A, Tennessen JM.: Metabolism in time and space - exploring the frontier of developmental biology. Development 144(18):3193-3198, 2017.
  • Horvath M, Mihajlovic Z, Slaninova V, Perez-Gomez R, Moshkin Y, Krejci A: The silent information regulator 1 (Sirt1) is a positive regulator of the Notch pathway in Drosophila. Biochemical journal 473(22):4129-4143, 2016.
  • Slaninova V, Krafcikova M, Perez-Gomez R, Steffal P, Trantirek L, Bray SJ and Krejci A: Notch stimulates growth by direct regulation of genes involved in the control of glycolysis and the tricarboxylic acid cycle. Open Biology, 2016 Feb;6(2)., 2016. doi: 10.1098/rsob.150155.
  • Housden BE, Fu AQ, Krejci A, Bernard F, Fischer B, Tavare S, Russell S, Bray SJ: Transcriptional Dynamics Elicited by a Short Pulse of Notch Activation Involves Feed-Forward Regulation by E(spl)/Hes Genes. Plos Genetics, 9(1):e1003162, 2013.
  • Djiane A, Krejci A, Bernard F, Fexova S, Millen K, Bray SJ.: Dissecting the mechanisms of Notch induced hyperplasia.  EMBO Journal 32, 60 - 71, 2013. doi:
  • Endo K, Karim MR, Taniguchi H, Krejci A, Kinameri E, Siebert M, Ito K., BraySJ, Moore AW: Chromatin modification of Notch targets in olfactory receptor neuron diversification. Nature Neuroscience, 15(2):224-33, 2012. doi: 10.1038/nn.2998.
  • Terriente-Felix A, Li J, Collins S, Mulligan A, Reekie I, Bernard F, Krejci A,  Bray SJ: Notch co-operates with Lozenge/Runx to lock hemocytes into a differentiation programme. Development, 140(4):926-37, 2013. doi: 10.1242/dev.086785
  • Bernard F, Krejci A, Housden B, Adryan B, Bray SJ: Specificity of Notch pathway activation: twist controls the transcriptional output in adult muscle progenitors. Development, 137(16):2633-42, 2010. doi: 10.1242/dev.053181
  • Krejci A*, Bernard F*, Housden BE*, Collins S, Bray SJ.: Direct response to Notch activation: signaling crosstalk and incoherent logic. Science Signal.,2(55), 2009. doi:10.1126/scisignal.2000140
  • Narasimha M, Uv A, Krejci A, Brown NH, Bray SJ.: Grainy head promotes expression of septate junction proteins and influences epithelial morphogenesis. J Cell Sci. 2008. doi: 10.1242/jcs.019422
  • Goodfellow H*, Krejcí A*, Moshkin Y*, Verrijzer CP, Karch F, Bray SJ.: Gene-specific targeting of the histone chaperone asf1 to mediate silencing. Dev Cell.13(4):593-600, 2007.PMID: 17925233
  • Krejci A and Bray S: Notch activation stimulates transient and selective binding of Su(H)/CSL to target enhancers.  Genes Dev. 21(11):1322-7, 2007. PMID: 17545467
  • Bruce AW, Krejci A, Ooi L, Deuchars J, Wood IC, Dolezal V, Buckley NJ. :The transcriptional repressor REST is a critical regulator of the neurosecretory phenotype. J Neurochem. 98(6):1828-40, 2006. PMID: 16945103
  • Nagel AC, Krejci A, Tenin G, Bravo-Patino A, Bray S, Maier D, Preiss A. : Hairless-mediated repression of notch target genes requires the combined activity of Groucho and CtBP corepressors. Mol Cell  Biol. 25(23):10433-41, 2005. PMID: 16287856
  • Jakubik J, Krejci A, Dolezal V: Asparagine, valine, and threonine in the third extracellular loop of muscarinic receptor have essential roles in the positive cooperativity of strychnine-like allosteric modulators. J Pharmacol Exp Ther. 313(2):688-96, 2005.
  • Krejci A, Bruce AW, Tucek S, Dolezal V, Buckley NJ: Multiple promoters drive tissue specific expression of the human M2 muscarinic acetylcholine receptor gene. Neurochem. 91(1):88-98, 2004.
  • Tucek S, Krejci A, Lysikova M, Jakubik J, Dolezal V: Roles of external loops of muscarinic receptors in interactions between N-methylscopolamine and allosteric modulators. In Cholinergic mechanisms: Function and disfunction. Ed. I. Silman, 71-76, 2004.
  • Krejci A, Michal P, Jakubik J, Ricny J, Dolezal V: Regulation of signal transduction at M2 muscarinic receptor. Physiol. Res., 53, suppl.1:S131-40, 2004.
  • Krejci A, Tucek S: Quantitation of mRNAs for M1 to M5 subtypes of muscarinic receptors in rat heart and brain cortex. Mol Pharmacol.  61(6):1267-72, 2002.
  • Krejci A, Tucek S: Changes of cooperativity between N-methylscopolamine and allosteric modulator alcuronium and gallamine induced by mutations of external loops of muscarinic M3 receptors. Mol. Pharmacol. 60 : 761-767, 2001.

Číst dál …Alena Krejčí

  • Přečteno: 13315

Přihlaste si
odběr newsletteru

Zůstaňme v kontaktu na
sociálních sítích

Branišovská 1645/31a, 370 05 České Budějovice Tel. 387 776 201 | Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Branišovská 1645/31a, 370 05 České BudějoviceTel. 387 776 201 | Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

© 2024 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Cookies

1

0