Skip to main content

PRF

D128 - O závazných postupech při akreditaci a správě studijních programů

Opatření děkana D 128
o závazných postupech při akreditaci a správě studijních programů

ve znění ze dne 6. listopadu 2024

Akreditace studijních programů na Přírodovědecké fakultě se obecně řídí zákonem č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a změně a doplnění dalších zákonů (dále jen Zákon), dále pak nařízením vlády 274/2006 Sb., o standardech pro akreditace ve vysokém školství, nařízení vlády č. 275/2016 Sb. o oblastech vzdělávání ve vysokém školství a vnitřními normami Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích a Přírodovědecké fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích (dále jen PřF JU), kterými jsou především Pravidla systému zajišťování kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností a vnitřního hodnocení kvality vzdělávacích, tvůrčí a s nimi souvisejících činností Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích (dále jen „Pravidla“) a Opatření rektora R 410, kterým se vydávají Standardy pro akreditaci a uskutečňování studijních programů Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích (dále jen Opatření R410).

Tímto opatřením se stanovují závazné postupy pro přípravu akreditace nových studijních programů a správu programů stávajících na Přírodovědecké fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích.        

Článek 1.

Administrativní zajištění agendy

  1. Veškerou agendu spojenou se správou stávajících akreditací a přípravou nových studijních programů zajišťuje Oddělení pro vnitřní hodnocení (dále jen OVH) vedené příslušným proděkanem.
  2. OVH zejména
       a. poskytuje garantům studijních programů administrativní podporu přípravy věcných záměrů a akreditačních spisů;
       b. poskytuje garantům studijních programů administrativní podporu při přípravě sebehodnotících zpráv, reakreditací či změn ve studijních plánech;
       c. odpovídá za kontrolu formálních a obsahových náležitostí dokumentů odesílaných na Radu pro vnitřní hodnocení Jihočeské univerzity (dále jen RVH JU);
       d. zabezpečuje uchování akreditačních materiálů a jejich přístupnost Radě garantů studijních programů[1];
       e. kontroluje termíny platnosti stávajících akreditací, podávání sebehodnotících zpráv a v předstihu o nich informuje garanty studijních programů;
       f. zadává do IS STAG studijní plány a v případě požadavků garantů realizuje změny SP;
       g. komunikuje za fakultu s příslušnými součástmi rektorátu JU.

Článek 2.

Příprava nového studijního programu

  1. Příprava nového studijního programu podléhá předchozímu schválení vedením fakulty.
  2. Před započetím přípravy věcného záměru studijního programu informuje děkana nadřízený pracovník potenciálního garanta o záměru přípravy nového studijního programu prostřednictvím Oznámení záměru založit studijní program (formulář v příloze 1 tohoto opatření). Vyplněný formulář podá prostřednictvím OVH.
  3. Oznámení musí obsahovat následující informace:
       a. název studijního programu;
       b. oblast vzdělávání podle Nařízení vlády č. 275/2016 Sb.;
       c. typ programu – Bc. / NMgr. / Ph.D. a akademický/profesní;
       d. návrh jména zamýšleného garanta studijního programu;
       e. krátkou charakteristiku zamýšleného studijního programu a zdůvodnění jeho potřebnosti;
       f. plánovaný počet přijímaných uchazečů;
       g. v případě výuky základních teoretických předmětů a profilujících předmětů externisty, zdůvodnění volby externího vyučujícího, a to pro každý jednotlivý předmět a zdroje financování těchto pracovníků;
       h. vyjádření, zda je vznik nového studijního programu akceptovatelný z hlediska prostorových, personálních a finančních kapacit a zdrojů pracoviště. Vyjádření by mělo zahrnovat stanovisko rozvrháře, tajemnice a vedoucích kateder předmětů zahrnutých do záměru/žádosti.
  4. Vedení fakulty projedná Oznámení bez zbytečného odkladu. Pokud založení nového studijního programu podpoří, jmenuje děkan[2] garanta studijního programu a o jmenování neprodleně informuje OVH. Bez schválení vedením fakulty a jmenování garanta není příprava nového studijního programu možná a OVH se dále tímto záměrem nebude zabývat. Schválení Oznámení vedením fakulty a jmenování garanta nedává právní nárok na pozdější schválení věcného záměru nebo akreditační žádosti.

Jmenovaný garant zpracuje věcný záměr programu[3] a prostřednictvím OVH jej podá k projednání Akreditační komisi PřF, jejíž funkci v současnosti zastává Rada studijních programů PřF[4]. Po projednání radou předá OVH věcný záměr k projednání akademickému senátu fakulty a následně ke schválení vědecké radě fakulty. Vědecká rada předává záměr prostřednictvím OVH rektorovi pro projednání RVH JU.

V případě schválení záměru RVH JU, zpracuje garant akreditační žádost a prostřednictvím OVH ji podá k projednání akademickému senátu fakulty a následně ke schválení vědecké radě fakulty. Vědecká rada předá schválenou akreditační žádost prostřednictvím OVH rektorovi k projednání RVH a případně NAÚ. Vyžaduje-li to situace, může děkan v průběhu přípravy akreditace studijního programu odvolat a jmenovat nového garanta studijního programu.

Článek 3.

Správa existujících studijních programů

  1. V průběhu platnosti akreditace studijního programu garant spolu s radou programu pravidelně vyhodnocuje realizaci programu, vyhodnocuje zpětnou vazbu od jeho studentů i vyučujících. Na základě pravidelného vyhodnocení může provést optimalizaci studijního plánu za účelem zvýšení kvality výsledků vzdělávání, atraktivity pro uchazeče a uplatnitelnosti absolventů. Případné změny ve studijním plánu garant studijního programu neprodleně hlásí OVH a současně zapracuje do svého studijního programu uloženého v MS Teams Oddělení pro vnitřní hodnocení. Podstatné změny[5] musí být projednány a schváleny RVH JU.
  2. V průběhu platnosti akreditace studijního programu garant s podporou a prostřednictvím OVH předkládá akreditačnímu orgánu sebehodnotící zprávu.
  3. V průběhu platnosti akreditace studijního programu garant navrhuje děkanovi požadavky kladené na uchazeče o studium v programu.
  4. Vyžaduje-li to situace, může děkan v průběhu platnosti akreditace studijního programu a po projednání s proděkany odvolat stávajícího a/nebo jmenovat nového garanta studijního programu a o tomto kroku neprodleně informuje RVH JU[6]. Změna garanta doktorského studijního programu musí být předem projednána RVH JU[7].

Článek 4.

Přechodná a závěrečná ustanovení

  1. Toto opatření vstupuje v platnost dnem vydání.
  2. Garanti studijních programů akreditovaných před vydáním tohoto opatření se tímto považují za řádně jmenované.

 

V Českých Budějovicích

prof. RNDr. František Vácha, Ph.D.
děkan PřF JU

Příloha 1, Opatřeni děkana D128

 

Oznámení záměru založit nový studijní program

 

Název studijního programu:

 

Oblast vzdělávání[8]:

 

Typ programu (nehodící se škrtněte):

Bc. - NMgr. - Ph.D.

Akademický - Profesní

 

Jméno a příjmení navrhovaného garanta studijního programu:

 

Krátká charakteristika navrhovaného studijního programu a zdůvodnění jeho potřebnosti:

 

Plánovaný počet přijímaných uchazečů:

 

 

V případě výuky základních teoretických předmětů a profilujících předmětů externisty, zdůvodnění volby externího vyučujícího, a to pro každý jednotlivý předmět a zdroje financování těchto pracovníků:

 

Jméno a příjmení externisty:
Zaměstnavatel:
Vyučovaný předmět:
Výše úvazku/hodin výuky:
Finanční náročnost za akademický rok:
Zdroj financování:
Zdůvodnění volby externisty:
(v případě více externistů, využijte stejný formát, pro každého vyučujícího)

 

 

Vyjádření o prostorových, personálních a finančních kapacitách a zdrojích pracoviště garanta potřebných k zajištění výuky a provozu navrhovaného studijního programu:

(v případě, že se jedná o program ve spolupráci více kateder, vyjadřují se ke všem bodům všichni vedoucí příslušných kateder - nejedná se o případ, kdy půjde pouze o využití předmětů garantovaných jinou katedrou, v tomto případě stačí pouze stanovisko vedoucího katedry, viz níže)

 

Stanoviska:

Rozvrhář -

Tajemnice -

Vedoucí ostatních kateder -

(pokud jsou v žádosti o akreditaci studijního programu zahrnuty mezi povinnými a povinně volitelnými předměty kurzy jiné katedry)

 

Další poznámky:

 


[1] která zastává na fakultě funkci Rady studijních programů podle Článku 7 Pravidel

[2] Článek 4, odst. 2) Pravidel a Článek 17, odst. 4) Opatření R410

[3] V podobě předepsané Opatřením R410 ve znění pozdějších předpisů

[4] Podle Článku 10 Pravidel

[5] Podstatné změny ve studijních programech a proces jejich řešení se řídí Článkem 20 Opatření R 410.

[6] Článek 4, odst. 2) Pravidel

[7] Článek 25, odst 3) Pravidel

[8] Nařízení vlády č. 275/2016 Sb. o oblastech vzdělávání ve vysokém školství

Číst dál …D128 - O závazných postupech při akreditaci a správě studijních programů

  • Přečteno: 259

Kurz 2024 galerie

Centrum polární ekologie

Kurz polární ekologie 2024

  • Image 1

  • Image 2

  • Image 3

  • Image 4

  • Image 5

  • Image 6

  • Image 7

  • Image 8

  • Image 9

  • Image 10

  • Image 11

  • Image 12

  • Image 13

  • Image 15

  • Image 14

  • Image 16

  • Image 17

  • Image 18

  • Image 19

  • Image 20

  • Image 21

  • Image 22

Číst dál …Kurz 2024 galerie

  • Přečteno: 1149

Metadata

Metadata poskytují základní podrobnosti o obsahu, struktuře a vlastnostech dat, což usnadňuje jejich objevování, interpretaci a použití. Generování metadat ve strojově čitelném formátu činí vaše data více FAIR (Findable, Accessible, Interoperable, Reusable).

Průvodce OpenAire na téma „How to make your data FAIR?

Vyberte standardní metadata pro svou datovou sadu a vhodné úložiště pro uložení vašich dat.

Číst dál …Metadata

  • Přečteno: 135

ELIXIR

ELIXIR je mezivládní organizace, která sdružuje zdroje biologických věd z celé Evropy. Tyto zdroje zahrnují databáze, softwarové nástroje, školicí materiály, cloudová úložiště a superpočítače.

ELIXIR si klade za cíl koordinovat tyto zdroje v celé Evropě, aby výzkumní pracovníci mohli snadněji vyhledávat, analyzovat a sdílet data, vyměňovat si odborné znalosti a zavádět osvědčené postupy. To jim umožňuje získat lepší přehled o tom, jak fungují živé organismy.

Proč je potřeba ELIXIR?

Zvládnout obrovský nárůst dat z biologických věd.
Vypořádat se s rostoucí složitostí dat.
Snazší nalezení správných nástrojů a školení.
Vybudování robustnější bioinformatické infrastruktury.
Podpora inovací a průmyslového využití.

ELIXIR CZ se věnuje organizaci, uchovávání, sdílení a usnadnění interoperability biovědních dat pro další zpracování a analýzu. Týmy odborníků vyvíjejí a provozují širokou škálu nástrojů, udržují specializované databáze biologických dat z různých oblastí výzkumu napříč vědami o živé přírodě a poskytují služby e-infrastruktury.

Elixír Česká republika je národním uzlem.

Prozkoumejte Elixir Nodes.

Pro více informací navštivte Elixir-Europe.

Číst dál …ELIXIR

  • Přečteno: 113

Přidělení DOI

Přidělení DOI

DOI (Digital Object Identifier) je trvalý a jedinečný identifikátor pro data. DOI zůstává stabilní a zajišťuje dlouhodobý přístup k datům.

Přiřazení DOI k souboru umožňuje výzkumníkům data snadno citovat ve svých publikacích, stejně jako by citovali článek v časopise nebo knihu. DOI tak zvyšují viditelnost a zjistitelnost datových sad tím, že je umožňují snadno vyhledávat a citovat.

Mnoho financujících agentur a vydavatelů nyní vyžaduje, aby výzkumníci zpřístupnili soubory se svými daty veřejnosti a přidělili jim DOI, aby bylo snazší sdílení a opětovné používání dat.

Existují různé způsoby, jak získat unikátní trvalý identifikátor:

1. Publikování do existujícího veřejného úložiště je obvykle nejlepší volbou pro většinu typů dat. Důvodem je, že úložiště jim přiřadí globálně jedinečný trvalý identifikátor. Obecná úložiště (jako Zenodo nebo Figshare) používají DOI k aktualizaci veřejné datové sady nebo dokumentu.

2. Vytvořte si vlastní DOI, což zahrnuje registraci vašeho obsahu u registrační agentury DOI nebo poskytovatele služeb DOI. Známými agenturami využívajícími DOI jsou například CrossRef, DataCite nebo mEDRA.

Pro více informací o trvalých identifikátorech navštivte PID Forum.

Číst dál …Přidělení DOI

  • Přečteno: 158

Přihlaste si
odběr newsletteru

Zůstaňme v kontaktu na
sociálních sítích

Branišovská 1645/31a, 370 05 České Budějovice Tel. 387 776 201 | Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Branišovská 1645/31a, 370 05 České BudějoviceTel. 387 776 201 | Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

© 2024 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Cookies

1

0