Skip to main content

PRF

Týden se současnou biologií

Týden se současnou biologií je tradiční akcí pořádanou každý rok pro středoškolské studenty se zájmem o biologii. 

Od pondělí do pátku si studenti během praktických úloh vyzkouší práci v terénu, v laboratoři i na počítači. Program úloh je doplněn o přednášky, promítání filmů či hry. Takovým malým bonusem k celé akci je komentovaná prohlídka vybrané zoologické zahrady, které se účastní studenti i organizátoři Týdne. Celý pobyt na Týdnu hradí studentům PřF JU.

Týden se současnou biologií 2023

28. 8. - 1. 9.

Jak pracují moderní biologové?

Jaké otázky řeší a jaké metody používají?

Zajímá tě, jak se dospělo k objevům moderní biologie?

Účastníky vybereme na základě motivačního dopisu, ve kterém uveďte, proč se chcete akce zúčastnit a proč máte rádi biologii.

Dopisy se jménem školy, do které chodíte, a ročníkem, ve kterém jste, posílejte do 30. 7. 2023 na adresu Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript..
Uvedte také svuj všk a nezapomeňte, že v dobe konání akce vám musí být minimálně 15 let.
Kapacita 16 účastníků.


Reportáž z Týdne se současnou biologií 2022

V týdnu od 29. srpna do 2. září 2022 se na Přírodovědecké fakultě JU uskutečnila tradiční akce s názvem Týden se současnou biologií, které se letos zúčastnilo 16 středoškoláků z celé České republiky.

Pro studenty byl připraven pestrý program z mnoha odvětví biologie. V pondělí po krátkém organizačním úvodu a seznamování vyrazili studenti do laborek. Nejprve se zabývali embryogenezí u savců a odpoledne se podívali do molekularní laborky, kde absolvovali praktika týkající se metody RFLP (Restriction Fragment Length Polymorphism) a gelové elektroforézy. To vše pod vedením Xeni Bobryshavy a jejích kolegyň z katedry Molekulární biologie a genetiky. Večer pak proběhl v přátelském duchu ve studentském klubu Kampa, kde se mohli podělit o své první dojmy, dovědět se více o studiu na PřF JU a zasoutěžit si v populárním Pubkvízu.

V úterý ráno studenti vyrazili autobusem společně s fykology Járou Kubínem a Honzou Pokorným na hydrobiologickou exkurzi do Rudolfova. Na místě se k nim přidal ještě entomolog Vojta Kolář, takže exkurze byla víceoborová. Studenti cestou sbírali vzorky a po návratu si své úlovky mohli prohlídnout pod mikroskopem. Nakonec zhodnotili podle předem připravených fykologických vzorků kvalitu vod. Večer si pak účastníci užili přednášku Katky Sam o tom, jak si rostliny povídají mezi sebou, s hmyzem ale i s dalšími živočichy.

Ve středu na studenty již od brzkého rána čekal Petr Veselý s Janou Kvičerovou. Petr studenty seznámil s ornitologií a předvedl odchyty ptáků. Jana odebrala vzorky na následnou analýzu a to jak z krve, tak z peří, a následně se šli se studenty podívat do laboratoře, kde vzorky prohlédli. Po obědě se studenti podívali na katedru Experimentální fyziologie rostlin, kde spolu s Martinem Jandou zkoumali imunitní odpověď rostlin. Večer je Pavla Robovská seznámila s kryptozoologií.

Čtvrtek byl vyhrazen na exkurzi s Honzou Robovským z katedry Zoologie do Zoo Ohrada na Hluboké nad Vltavou. Kromě návštěvy zoo shlédli účastníci také výstavu v Národním zemědělském muzeu – zámek Ohrada. Za podporu ve formě zvýhodněného vstupného bychom rádi poděkovali oběma institucím, jmenovitě pak Romanu Kösslovi (Zoo Ohrada) a Miroslavu Čeňkovi (Národní zemědělské muzeum – zámek Ohrada). Miroslav Čeněk, kurátor sbírek, studenty i osobně provedl výstavami Klenoty z ornitologických sbírek a Příroda v ilustraci. Po návratu z Hluboké se studenti podívali do historického centra Českých Budějovic a také odpočívali, aby nabrali síly na večer. To je totiž čekala přednáška Honzy Zrzavého s názvem Fylogeneze organismů z hodně velkého nadhledu.

Na závěr týdne si studenti s Martinou Stiborovou shodnotili výsledky pondělní úlohy o embryogenezi savců a poté se podívali na fakultní zahradu, kde jim Lenka Šebelíková pověděla o ekologii obnovy.

O organizaci a tvorbu programu Týdne se současnou biologií se postarala Míša Syrová s pomocí Anety Pilíkové.

V případě dotazů k této akci kontaktujte Evu Gardianovou (Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.).

Číst dál …Týden se současnou biologií

  • Přečteno: 3032

MOLBIB

...v roce 2024 se nekoná...

Molekulární biologie je moderní a rychle se rozvíjející disciplína. Studenti, kteří chtějí nahlédnout pod pokličku metodám, které se v jejím rámci používají, mají šanci na této týdenní akci s názvem Molekulární biologie v Budějovicích (zkráceně MOLBIB).

Metody molekulární biologie jsou mocným nástrojem, který nám umožňuje zkoumat živý svět na úrovni molekul DNA, RNA nebo proteinů. Cílem této týdenní akce je umožnit středoškolským studentům vyzkoušet si vlastníma rukama některé metody, které jsou běžně používané ve vědeckých nebo diagnostických laboratořích a se kterými se studenti ve škole nemají příležitost setkat kvůli jejich finanční a časové náročnosti. Akci vyhlašujeme jednou ročně (zpravidla v březnu nebo v dubnu), studenti jsou vybíráni na základě motivačního dopisu. Vyhlášení dalšího termínu sledujte v sekci Aktuality.

Reportáž z MOLBIBu 2023

Přírodovědecká fakulta Jihočeské univerzity přivítala v týdnu od 5. do 9. června čtrnáct nadšených středoškolských studentů, kteří se zúčastnili akce Molekulární biologie v Budějovicích (MOLBIB). Toto laboratorní soustředění bylo pro studenty úvodem do světa molekulární a buněčné biologie a genetiky a prakticky představilo studentům mnoho moderních výzkumných metod včetně sekvenování DNA.

Program MOLBIBu se odehrával v prostorách Katedry molekulární biologie a genetiky, převážně v laboratoři Petra Nguyena. Studenti si vyzkoušeli telomerickou fluorescenční in situ hybridizaci (FISH) na preparátech bource morušového pod dohledem Moniky Hospodářské a Magdalény Vališové. Také si připravili preparáty z testes sarančat a pozorovali proces meiózy. Pomocí real-time PCR účastníci identifikovali přítomnost včelího viru, čímž je provedly Alena Bruce Krejčí a Karolína Svobodová, které pro studenty připravily také zajímavou přednášku o včelách. Účastníci se také blízce seznámili s modelovým organismem Drosophila melanogaster a prohlédli si fagocytující makrofágy pod konfokálním mikroskopem společně s Adamem Bajgarem a Gabrielou Krejčovou.

Významnou součástí programu MOLBIBu bylo sekvenování technologií Oxford Nanopore. Experiment měl za cíl detekovat druhové složení bakterií v prostředí kolem nás, například na klikách, stolech, záchodovém prkénku, držadlech v autobuse nebo na banánech z obchodu. Studenti si sami prošli celým procesem od kultivace bakterií, izolaci DNA, přes přípravy sekvenační knihovny a nanesení vzorku na sekvenátor MinION až po bioinformatickou analýzu získaných sekvenačních dat. Podařilo se identifikovat několik desítek druhů bakterií, včetně mnoha známých patogenů. Tuto část vedly Kseniya Bobryshava a Aneta Pilíková. Studenti se také dozvěděli více o současných sekvenačních technologiích díky přednášce Petra Nguyena.

Nabitý, převážně praktický program byl doplněn i dalšími přednáškami. Martin Janda si pro studenty připravil téma „Rostlina jako pevnost - aneb jak se bránit, když vás všechno chce sežrat“, čímž studentům poskytl nový pohled na obranné mechanismy rostlin. Účastníci také prohloubili své znalosti o virech, neboť Ondřej Lenz je s nimi seznámil v rámci přenášky s názvem „Kde se tady vzaly? Aneb vznikl Covid v laboratoři?“.

Studenti, kteří se MOLBIBu zúčastnili, byli ze všech koutů České republiky (i ze Slovenska), proto měli ubytování zajištěno na koleji K3 a stravovali se v menze JU. Středoškoláci si také prohlédli centrum Českých Budějovic, zasoutěžili si o ceny při vědeckém kvízu a dalších doprovodných hrách.

MOLBIB v Budějovicích tak přinesl nejen vzrušující a poučný program, ale také příležitost pro mladé nadějné vědce seznámit se s prostředím Přírodovědecké fakulty Jihočeské univerzity, nakouknout pod pokličku vysokoškolského života a osvojit si celou řadu laboratorních dovedností. Akci organizačně zajistila Aneta Pilíková s pomocí Kseniye Bobryshavy. Děkujeme všem, kteří se na uskutečnění letošního MOLBIBu podíleli.

  • Molbib 4

  • Molbib 5

  • Molbib 7

  • Molbib 8

  • Molbib 10

  • Molbib 11

  • Molbib 12

  • Molbib 13

  • Molbib 14

  • Molbib 15

  • Molbib 16

  • Molbib 17

  • Molbib 18

  • Molbib 19

  • Molbib 20

  • Molbib 21

  • Molbib 22

  • Molbib 23

  • Molbib 25

  • Molbib 26

  • Molbib 27

  • Molbib 28

  • Molbib 29

  • Molbib 30

  • Molbib 31

  • Molbib 32

  • Molbib 33

  • Molbib 34

  • Molbib 35

  • Molbib 36

  • Molbib 37

  • Molbib 40

  • Molbib 41

  • Molbib 42

  • Molbib 43

  • Molbib 45

  • Molbib 46

  • Molbib 47

  • Molbib 48

  • Molbib 49

  • Molbib 50

  • Molbib 51

  • Molbib 52

  • Molbib 53

  • Molbib 54

  • Molbib 55

  • Molbib 56

  • Molbib 57

  • Molbib 59

  • Molbib 60

  • Molbib 61

  • Molbib 63

  • Molbib 65

  • Molbib 66

  • Molbib 67

  • Molbib 68

  • Molbib 69

  • Molbib 70

  • Molbib 71

  • Molbib 73

  • Molbib 74

  • Molbib 76

  • Molbib 77

  • Molbib 78

  • Molbib 79

  • Molbib 81

  • Molbib 82

  • Molbib 84

  • Molbib 85

  • Molbib 86

  • Molbib 87

  • Molbib 90

  • Molbib 91

  • Molbib 94

  • Molbib 95

  • Molbib 96

  • Molbib 97

  • Molbib 98

  • Molbib 99

  • Molbib 100

  • Molbib 105

  • Molbib 106

  • Molbib 107

  • Molbib 108

  • Molbib 109

  • Molbib 110

  • Molbib 112

  • Molbib 115

  • Molbib 116

  • Molbib 119

  • Molbib 120

  • Molbib 121

  • Molbib 124

  • Molbib 125

  • Molbib 126

  • Molbib 127

  • Molbib 129

  • Molbib 131

  • Molbib 132

  • Molbib 134

  • Molbib 135

  • Molbib 136

  • Molbib 137

  • Molbib 138

  • Molbib 139

  • Molbib 140

  • Uvodni

V uplynulých ročnících si vždy patnáct studentů vyzkoušelo metody, které se pro svojí časovou (i finanční) náročnost obvykle předvádějí až ve specializovaných kurzech pro studenty molekulární biologie na vysokých školách. Pomocí fluorescenční in situ hybridizace s malovací sondou jsme na chromosomálních preparátech z obaleče jablečného hledali (a našli) pohlavní chromosom W, ze zástupců různých hmyzích řádů jsme vyizolovali DNA a pak metodou dot blot hybridizace zjišťovali, jakou sekvenci mají konce jejich chromosomů čili telomery, a nakonec si všichni z vlastní mitochondriální DNA, izolované z vlasových kořínků, namnožené metodou PCR a osekvenované, zjistili, k jakému mitochondriálnímu haplotypu patří, neboli která z dcer Eviných byla jejich praprapra...babičkou.

V případě dotazů k této akci kontaktujte Evu Gardianovou (Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.).

Číst dál …MOLBIB

  • Přečteno: 99195

Kurzy k prohloubení odborné kvalifikace

Centrum pro přírodovědné vzdělávání

Je místem setkávání a tvůrčí činnosti  studentů středních a vysokých škol, studentů učitelských oborů, VŠ i SŠ pedagogů.

Pravidelné víkendové, nebo jednodenní akce, jejichž cílem je soustavné vzdělávání středoškolských pedagogů a snaha o zprostředkování nejnovějších výsledků na poli vědy. Akce se věnují všem přírodovědným a technickým tématům od biologie přes matematiku až po IT. Vzdělávací akce jsou koncipovány tak, aby učitelé mohli získané poznatky uplatnit při výuce.

Po domluvě také nabízíme kurzy "šité na míru" pro menší počet účastníků. V případě menších skupin stanovujeme cenu individuálně.

Termíny akcí jsou vyhlašovány během celého roku, aktuálně připravované najdete na stránkách fakulty a Centra.

V případě dotazů k pořádaným víkendům kontaktujte Evu Gardianovou (Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.)

Infoleták s přehledem kurzů ke stažení >>zde

 



 

Aktuální kurzy pro učitele (2024)

Zpátky do lavic - přednáškový víkend pro SŠ pedagogy

Tradiční přednáškový víkend určený zejména středoškolským učitelům biologie. Ale nejen jim. Vítáni jsou i studenti a učitelé jiných oborů.

 
Sejdeme se v sobotu cca v 9:00 v posluchárně C2, Budovy C, Přírodovědecké fakulty JU na Branišovské ulici v ČB.
V průběhu víkendu si učitelé vyslechnou různé odborné přednášky.

SOBOTA

9:00 - 10:30 - Rhizosféra – místo, kde to žije (doc. Mgr. Eva Kaštovská, Ph.D., RNDr. Michal Choma, Ph.D.)

10:45 - 12:15 - Fotosyntéza dobře a špatně (RNDr. Radek Litvín, Ph.D.)

Oběd 

14:00 - 15:30 - Environmentální politiky EU a jedinečnost nařízení o obnově přírody (Ing. Eva Semančíková, Ph.D.)

15:45 - 17:15 - Inovativní přístupy k výuce mikrobiologie (Mgr. Josef Juráň, Ph.D.)  

NEDELE 

8:00 - 9:30 - Kolik je skupin vyšších rostlin a jak se v nich vyznat? (doc. Ing. Milan Štech, Ph.D.)

9:45 - 11:15 - Mozek a imunita - Jak aktivovaný imunitní systém ovlivňuje náš mozek a proč tomu tak je (Mgr. Pavla Nedbalová)

11:30 -13:00 - Kde se tady pořád berou, aneb jak je to tedy s těmi viry? (Mgr. Ondřej Lenz, Ph.D.)

Akce potrvá do neděle asi 13:00 hodin. Víkend je pro účastníky zdarma.

Termín konání je 30.11. a 1.12.

Přihlášení zde

 

Seminář pro učitele matematiky a IT - Shodnosti a podobnosti: Praktické řešení pomocí softwaru

V kurzu představíme základní shodnosti a podobnosti v rovině a prostoru a ukážeme, jak je lze jednoduše popsat pomocí matic.

Představíme systém počítačové algebry wxMaxima, který je vhodný pro počítání s maticemi. Zároveň představíme systém GeoGebra pro interaktivní geometrii. V obou systémech ukážeme úlohy o afinitách a prodiskutujeme rozdíly v přístupu obou systémů k řešení těchto úloh. Na závěr ukážeme jednoduchou aplikaci z robotiky. Obsah lze využít jako rozšíření při výuce algebry a geometrie na SŠ.

doc. Mgr. Lenka Zalabová, Ph.D. 

RNDr. Michaela Zahradníková, Ph.D. 

Kurz probíhá 11.12. 

Přihlášení zde

 

Výuka fyziky s aplikací PhyPhox – Praktické tipy pro středoškolské učitele

Zveme všechny středoškolské učitele fyziky na inspirativní workshop, který se zaměří na využití aplikace PhyPhox ve výuce. Během této akce získáte praktické návody a inspirativní příklady, jak využít zmíněnou aplikaci pro zkoumání fyzikálních jevů přímo ve vaší školní učebně. Ukážeme vám možnosti, jak zapojit studenty do experimentování a měření pomocí chytrých zařízení, která nosíme po kapsách. Předvedeme vám, jak využívat senzory smartphonů pro demonstrace z různých oblastí fyziky, jako je například akustika, kmitání nebo mechanika. Získáte tak nové nástroje a nápady, jak prostřednictvím moderních technologií a jednoduchých, ale názorných experimentů, přiblížit fyziku vašim studentům.

Kurz probíhá 13.12. 

Kurz vede: Mgr. Václav Šebelík, Ph.D.

Info a přihlášky

 

Protisté pod mikroskopem – determinační seminář pro učitele biologie

(webinář a praktika)

Webinář je určen pro učitele biologie, kteří chtějí prohloubit své znalosti v oblasti určování protist a zároveň získat praktické dovednosti, které mohou využít ve výuce. Seminář kombinuje teoretické znalosti předávané prostřednictvím webinářů s intenzivním víkendovým praktickým mikroskopickým cvičením.

Náplň:

(1) determinační znaky řas,

(2) determinační znaky heterotrofních protist (především nálevníci, krytenky a heterotrofní bičíkovci),

(3) ekologie protist a metody odběrů vzorků,

(4) mikroskopické praktikum.

Termíny webinářů: pondělí 28. 4., 5. 5. a 12. 5. 2025 od 17 hodin

Mikroskopické praktikum: víkend 17.-18. 5. na Přírodovědecké fakultě Jihočeské univerzity.

Přihlášení zde

 

Místo, kde žiji – krajina kolem nás aneb od politiky k datům, od dat ke krajině domova

Termín 24.1. 

Přednášející: Eva Semančíková, Stanislav Grill a Tomáš Kučera

 Krajina je výsledkem činnosti přírodních faktorů, ale i lidských činností. Je zároveň místem, které od dětství vnímáme, a celoživotně nás ovlivňuje. Pojďme se podívat, jak souvisí Úmluva Rady Evropy o krajině s výukou, změnou RVP a možnostmi zapojení krajinných témat a dat do výuky. Po revizi RVP ZV bude krajinná tématika aktuální ve vzdělávacích oblastech Člověk a jeho svět, Člověk a příroda a Geografie. Průřezové téma Environmentální vzdělávání se pak zaměří na udržitelnost a kvalitu života (tzv. „wellbeing“).

Přihlášení

 

AKREDITOVANÉ kurzy DVPP ke splnění kvalifikačních předpokladů

Studium ke splnění kvalifikačních předpokladů - DVPP

Akreditované kurzy v systému DVPP

  • Jarní botanický víkend

    Jsou zpravidla dvoudenní, převážně terénní kurzy pro středoškolské učitele biologie a jejich žáky. Víkend je složen z exkurze v menších skupinách, zaměřených na seznámení účastníků s metodami využívanými v ekologii rostlin, poznávání cévnatých rostlin, mechorostů a lišejníků. Kurz probíhá již několik let střídavě v různých atraktivních územích ČR (např. č. středohoří, č. kras, Křivoklátsko, Pálava).

    Účastníci se naučí:

    1. Určování cévnatých rostlin, mechorostů a lišejníků v terénu
    2. Charakteristika kritických skupin rostlin flóry ČR znaky, problémy
    3. Moderní názory na systematické členění vyšších rostlin
    4. Moderní názory a metody v ekologii rostlin
  • Podzimní botanický víkend

    Jsou zpravidla dvoudenní, převážně terénní kurzy pro středoškolské učitele biologie a jejich žáky. Víkend je složen z exkurze v menších skupinách, zaměřených na seznámení účastníků s metodami využívanými v ekologii rostlin, poznávání cévnatých rostlin, mechorostů a lišejníků. Kurz probíhá již několik let střídavě v různých atraktivních územích ČR (např. č. středohoří, č. kras, Křivoklátsko, Pálava).

    Účastníci se naučí:

    1. Určování cévnatých rostlin, mechorostů a lišejníků v terénu
    2. Charakteristika kritických skupin rostlin flóry ČR znaky, problémy
    3. Moderní názory na systematické členění vyšších rostlin
    4. Moderní názory a metody v ekologii rostlin
  • Algologický víkend - Moderní pohled na sinice a řasy

    Víkend je zaměřený na upřesnění a doplnění znalostí SŠ učitelů biologie o řasách a sinicích. Účastníci si ozkouší sběr vzorků v terénu a jejich následnou analýzu v laboratoři s důrazem na ty typy lokalit a organizmů, které jsou použitelné pro běžnou učitelskou praxi.

    Účastníci se naučí:

    • Sinice, moderní pohled na evoluci řas a rostlin. Podrobnosti o jejich fylogenezi, diverzitě a ekologii.
    • Izolované vývojové linie: skrytěnky (Cryptophyta), obrněnky (Dinophyta), krásnoočka (Euglenophyta). Podrobnosti o jejich fylogenezi, diverzitě a ekologii.
    • Hnědé řasy vnitřní struktura skupiny, poznámky k méně důležitým součástem, podrobné informace o rozhodujících skupinách (s důrazem na rozsivky (Bacillariophyceae) a chaluhy (Phaeophyceae))
    • Evoluční cesta k vyšším rostlinám: linie Glaukophyta ruduchy (Rhodophyta) zelené řasy (Chlorophyta). Podrobnosti o jejich fylogenezi, diverzitě a ekologii.
  • Mykologický víkend

    Je dvoudenní kurz, který probíhá na různých lokalitách v Jihočeském kraji. Kurz je určen pro učitele ze všech středních škol v ČR. Součástí akce jsou jak terénní exkurze, na které je především kladen důraz, tak i mikroskopování (dle možností terénních stanic) a večerní přednášky.

    Účastníci se naučí:

    • určování macromycet v terénu
    • určování macromycet a mikromycet v laboratoři mikroskopovací metody
    • přednášky o obecné mykologii, ekologii hub
  • Laboratorní víkend

    Je složen z jednoduchých praktických úloh z genetiky a buněčné biologie, které bude možné za minimálních nákladů během 1-2 vyučovacích hodin zopakovat ve škole se studenty (izolace DNA z kiwi pomocí šampónu, příprava chromosomálních preparátů z cibule a saranče, sestavení karyotypu člověka, atd). Každá úloha má svou teoretickou a praktickou část. Víkend je doplněn o přednášky z oborů genetika, molekulární, buněčná a vývojová biologie, fylogenetika.

  • Ornitoentomologický víkend

    Je zpravidla dvoudenní, převážně terénní kurz pro středoškolské učitele biologie. Většinu času stráví účastníci přes den v terénu, kde se po menších skupinkách věnují jednotlivým bodům programu. Večer probíhá seminář o novinkách v systematice živočichů. Kurz probíhá již několik let střídavě v různých atraktivních územích ČR (např. Novomlýnské nádrže, Středohoří, Třeboňsko). Cílem víkendu je seznámit účastníky s aktuálními názorovými proudy v oborech systematika, etologie, ekologie a ochrany živočichů.

    Účastníci se naučí:

    • Určování ptáků a bezobratlých (hmyz, bentos, měkkýši) v terénu
    • Moderní přístupy a metody v ekologii obratlovců a bezobratlých praktická demostrace (např. playbackové experimenty, mobbingové experimenty, zpětné odchyty značených živočichů)
    • Seznámení účastníků s aktuálními poznatky v oborech fylogeneze, etologie, ekologie a ochrana živočichů
  • Vertebratologický víkend

    Jedná se o dvoudenní terénní kurz pro středoškolské učitele biologie. Účastníci se pohybují přes den převážně v terénu, kde jim je odborníky z jednotlivých odvětví zoologie obratlovců demonstrována pestrost dané skupiny. Jsou prováděny odchyty a demonstrace ptáků, drobných savců (hlodavců a netopýrů), plazů, obojživelníků a ryb (včetně určování larev obojživelníků). Jsou demonstrovány různé metody odchytu (nárazové sítě, sklopce, pasti na myši, tenata na ryby apod.), ale i identifikace pobytových stop (především větších savců). Zároveň je účastník seznámen s morfologií, ekologií a etologií jednotlivých demonstrovaných druhů. Večer probíhají přednášky a diskuze na téma systematiky, ale i ekologie a ochrany jednotlivých skupin obratlovců.

    Účastníci se naučí:

    • Určovat všechny skupiny obratlovců v terénu
    • Získají aktuální poznatky v oborech fylogeneze, systematiky,
    • taxonomie, morfologie, etologie, ekologie a ochrany obratlovců.
  • Přednáškový víkend Zpátky do lavic

    Je složený z přednášek o moderních poznatcích ze světa biologie, která souvisí s výukou na středních školách. V minulých letech jsme přenášeli například o novinkách v systému živočichů a rostlin, virologii, principech ochrany přírody a jejím stavu v ČR, geneticky modifikovaných organismech či evoluci člověka. Témata pravidelně obměňujeme. Přednášejícími jsou vyučující Přírodovědecké fakulty JU v Českých Budějovicích a pracovníci Biologického centra AV ČR v Českých Budějovicích.

    Témata přednášek jsou dopředu diskutována s některými středoškolskými učiteli, aby reflektovala potřeby výuky na středních školách.

  • Hydrobiologický seminář

    Cílem semináře je získání jak teoretických, tak především praktických znalostí v oblasti diverzity sladkovodních bezobratlých živočichů, okrajově také sinic, řas a vodních makrofyt, které pak mohou vyučující využít ve výuce biologie, praktických cvičeních nebo odborných biologických seminářích.

  • Determinační kurz sinic a řas

    Cílem semináře je získání teoretických, ale především praktických znalostí v oblasti determinace sladkovodních sinic a řas, které pak mohou vyučující využít ve výuce biologie, praktických cvičeních nebo odborných biologických seminářích.

  • Základy astrobiologie

    Astrobiologie je nový, dynamicky se rozvíjející vědní obor, který se zabývá hledáním života ve vesmíru. Rozsah kurzu pokryje základní cíle astrobiologie, tj. definování povahy a rozšíření obyvatelných prostředí ve vesmíru, průzkum planet/měsíců Sluneční soustavy, studium vzniku a evoluce života, popis diverzity, adaptací a limitace života, další možný vývoj života a jeho přežívání mimo Zemi a rozpoznání známek života na jiných planetách/měsících. Víkend je určen učitele přírodních věd na SŠ a gymnázií, vedoucí přírodovědných kroužků.

  • Determinační kurz sinic a řas

    Cílem semináře je získání teoretických, ale především praktických znalostí v oblasti determinace sladkovodních sinic a řas, které pak mohou vyučující využít ve výuce biologie, praktických cvičeních nebo odborných biologických seminářích.

    • Předpokládaná kapacita semináře: 18 účastníků
    • Hodinová dotace: 17 vyučovacích hodin
    • Místo konání: Přírodovědecká fakulta, Jihočeská univerzita v
    • Českých Budějovicích
    • Účastnický poplatek: 550 Kč (z poplatku hrazeny studijní
    • materiály, občerstvení a odměna pro lektory)
    • Náplň semináře: determinační znaky sinic a řas (přednáška, 3
    • hodiny); terénní exkurze (4 hodiny); determinace sinic a řas v odebraných vzorcích (praktická část, 5 hodin); skupinový projekt (praktická část s diskuzí, 4 hodiny); závěrečná diskuze (1 hodina)
    • Seminář je akreditován MŠMT v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků (č.j. 28554/2017-1-1050)
  • Moderní chemická praktika - Využití analytické chemie ke kvantitativní analýze anorganických i organických látek v roztocích

    Cílem je zpracovat téma pohledem různých chemických disciplín a ostatních přírodních věd. V průběhu praktické části semináře budou účastníci analyzovat vzorky pitné vody pomocí atomové absorpční spektroskopie a titrace, vzorky nápojů s obsahem kofeinu a biologické vzorky (moč) pomocí kapalinové chromatografie se spektrofotometrickou detekcí popřípadě s hmotnostní detekcí. Účastnící semináře se prakticky seznámí s vyhledáváním informací v databázi PubChem.

  • Popularizace fyziky v moderním praktiku

    Seznámení učitelů fyziky s několika novými úlohami ve fyzikálním praktiku PřF JU (optika, jaderná a atomová fyzika).

  • Geografie - Atlasy v minulosti a současnosti

    Cílem kurzu je seznámit učitele geografie s možnostmi práce se Školními atlasy světa a vytváření pracovních listů s tematikou kartografie pro žáky 2. stupně ZŠ, popř. SŠ. S pohledem do historie kartografické tvorby pak nabídnout zajímavé formy srovnávání obsahu map ve Školních atlasech světa a způsoby jeho vyjadřování.

  • Moderní metody výuky - Geocaching

    Cílem kurzu je seznámit pedagogické pracovníky s Geocachingem jako metodou výuky. Zaměříme se na princip hry, druhy keší a jejich charakteristiku, zeměpisné souřadnice, orientace v mapě, výpočty, praktické příklady a vyhodnocení.

  • Matematika a integrovaná výuka

    V souvislosti se změnami RVP narůstá význam integrace jednotlivých předmětů. Matematika jako královská disciplína má specifickou roli. V kurzu se budeme zabývat některými možnostmi integrace matematiky s ostatními předměty. Účastníci se seznámí s teoretickým rámcem integrované výuky a s některými příklady integrované výuky.

  • Maticové reprezentace afinit v rovině, matice v Maximě

    Vzdělávacím cílem kurzu je seznámit učitele matematiky s možnostmi využití maticového počtu při výuce (nejen) rovinné geometrie. Účastníci kurzů získají znalost o využití volně šiřitelného SW Maxima při výuce matematiky.

  • Jak psát (nejen) matematické texty v TeXu

    Účastníci kurzu získají znalosti pro kvalitní sazbu textu. Získané znalosti mohou využít pro přípravu vlastních textů a publikací, pro zkvalitnění příprav na výuku a také jako podklady pro výuku studentů.

  • Forenzní analýza výpočetní techniky pro učitele IT technologií

    Cílem kurzu je zvýšit právní povědomí učitelů IT technologií o právních aspektech IT oblasti a o možnostech forenzních analýz IT technologií. Projdeme trestní právo, Autorské právo, Forenzní analýzu IT a mobilních technologií.

  • Základy webových technologií

    Pedagogičtí pracovníci se v rámci programu na seminářích seznámí se základy webových technologií pro tvorbu prezentací a ověří si jejich praktickou použitelnost nejen v prostředí internetu, ale i pro návrh a realizaci samostatných prezentací.

  • Pokročilé webové technologie

    Pedagogičtí pracovníci se v rámci programu na seminářích seznámí s pokročilými technologiemi pro návrh webových prezentací, zejména s programováním na straně webového klienta i serveru a ověří si své znalosti a jejich konkrétní použitelnost při řešení praktických úloh.

  • Úvod do práce s RaspBerry Pi a Pythonem pro učitele SŠ

    Cílem kurzu je vytvoření jednoduchého obvodu řízeného pomocí jednodeskového počítače RaspBerry Pi s operačním systémem Linux a programovaného pomocí jazyka Python.

  • Základy práce s Arduino pro učitele SŠ

    Seznámení s platformou Arduino a s možnostmi využití v odborných předmětech SŠ bez nutnosti oborového zaměření. Kurz směřuje k základům robotiky s využitím uvedené platformy.

  • Základy zpracování grafiky na PC

    Pedagogičtí pracovníci se v rámci programu na seminářích seznámí se základními postupy zpracování grafiky na počítači využitelnými přímo ve výuce, při tvorbě prezentací a prakticky si tyto znalosti ověří. V rámci kurzu proběhne  úvod do multimédií, práce s rastrovou grafikou, práce s vektorovou grafikou.

  • Základy zpracování zvuku a videa

    Pedagogičtí pracovníci se v rámci programu na seminářích seznámí se základními postupy zpracování zvuku a videa na počítači využitelnými přímo ve výuce nebo při její přípravě a prakticky si tyto znalosti ověří.

Neakreditované kurzy pro učitele

  • Vize skrze termovizi

    Termovize nám ukazuje jevy neviditelné lidským okem. Napříč biologií, geografií a fyzikou se účastníci dozvědí o principech termovize a jejím použití v rozmanitých oborech, ale zejména při hodnocení projevů distribuce energie v ekosystémech a možnosti detekce zdravotního stavu vegetace. Bude ukázán i klimatizační efekt vegetace a popsán její význam při snižování teplot v městském prostředí. Odpolední kurz zahrnuje teoretickou přednášku s diskuzí a praktickými ukázkami měření teplot pomocí termovizní kamery.

  • Globální změny a trendy ve světě v souvislostech a obrazech

    Je jednodenní kurz s přednáškou o změně klimatu v širších souvislostech. Pomocí webových a geoinformatických nástrojů ukážou pedagogové jak toto téma názorně prezentovat a vybrané aspekty vizuálně demonstrovat ve výuce. Součástí bude i interaktivní hra využívající schopnosti analyzovat data z různých zdrojů, orientovat se v terénu a vnímat detaily svého okolí.

  • Ekologické metody Život v půdě a ve vodě

    Účastníci se dozvědí, z jakých složek se skládá půdní a vodní ekosystém, jaké organismy žijí v půdě a ve vodě, jak půda dýchá, jak spolupracují rostliny a půdní mikroorganismy, podívají se na živočichy, kteří tam žijí a naučí se některé určovat. Víkend je také zaměřen na demonstrace jednoduchých metod stanovení biologických a chemických parametrů půdy a vody, které by měly být proveditelné na střední škole.

  • Základy astrobiologie

    Astrobiologie je nový, dynamicky se rozvíjející vědní obor, který se zabývá hledáním života ve vesmíru. Rozsah kurzu pokryje základní cíle astrobiologie, tj. definování povahy a rozšíření obyvatelných prostředí ve vesmíru, průzkum planet/měsíců Sluneční soustavy, studium vzniku a evoluce života, popis diverzity, adaptací a limitace života, další možný vývoj života a jeho přežívání mimo Zemi a rozpoznání známek života na jiných planetách/měsících. Víkend je určen učitele přírodních věd na SŠ a gymnázií, vedoucí přírodovědných kroužků.

  • Pojďme si započítat – pátek a sobota s matematikou

    Na akci budou účastníci počítat a řešit netradiční úlohy, které je budou bavit a možná zaujmou i jejich studenty. Ukážeme si matematické příklady, které řeší studenti na SŠ nebo u přijímaček na VŠ v různých státech světa.  Na jednoduchých aplikacích předvedeme, k čemu může být matematika dobrá nematematikům. Budeme také šifrovat.

  • Laboratorní víkend chemie I a II

    Oba dva laboratorní víkendy chemie jsou určené pro učitele chemie a jejich motivované studenty.

    • Předpokládaná kapacita semináře: 10 účastníků
    • Hodinová dotace: 6 hodin (kurz je jednodenní)
    • Místo konání: Přírodovědecká fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
    • Účastnický poplatek: zdarma

    Laboratorní víkend chemie I: Elektrochemické metody:
    Účastníci si zopakují principy konduktometrie a potenciometrie a ukáží si praktické aplikace: u konduktometrie ověření čistoty vody v laboratoři, u potenciometrie si stanoví disociační konstanty dvojsytné slabé kyseliny.

    Laboratorní víkend chemie II: UV/VIS spektofotometrie:
    Účastníci si zopakují základní veličiny a vztahy používané ve spektrofotometrii a sestrojí si spektrofotometrickou kalibrační křivku pro velmi citlivé stanovení iontů kovů.

     

Číst dál …Kurzy k prohloubení odborné kvalifikace

  • Přečteno: 6170

Přednášky pro SŠ

Odborníci z Přírodovědecké fakulty JU nabízejí přednášky pro střední školy. Nabízená témata rozšiřují informace z výuky či přinášejí detailnější zpracování konkrétních témat a vědeckých objevů.

Pořádání přednášek na středních školách má na PřF JU již dlouholetou tradici. V minulých letech odpřednášeli naši pedagogové a doktorandští studenti několik set přednášek po celé ČR. Přednášky trvají 1,5 hodiny a jsou určeny pro studenty ve věku 16-19 let (obojí lze domluvit i jinak).

Datum přednášky je na dohodě mezi Vaší školou a přednášejícím. Veškeré náklady spojené s přednáškou hradí PřF JU.

Jak objednat přednášku

V případě, že Vás v naší nabídce některá z přednášek zaujala, není nic jednoduššího než si ji objednat. Kontaktní email pro objednávky je: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript..

Můžete si objednat i více přednášek, ale vzhledem k rostoucímu zájmu preferujeme maximálně 4 přednášky za školní rok. V objednávce nám napište, které termíny by se Vám nejlépe hodily (datum, čas) a jak moc jste flexibilní, tedy například které dny v týdnu pro Vás připadají v úvahu. Pokusíme se Vám vyjít vstříc s přihlédnutím k aktuálním časovým možnostem jednotlivých přednášejících. Přednášky objednávejte v dostatečném časovém předstihu. Po obdržení Vaší objednávky Vám přijde potvrzující email. Pro více informací nás kontaktujte na tel. 389 032 231).

> Detailní nabídka přednášek ke stažení <

Číst dál …Přednášky pro SŠ

  • Přečteno: 5835

Přihlaste si
odběr newsletteru

Zůstaňme v kontaktu na
sociálních sítích

Branišovská 1645/31a, 370 05 České Budějovice Tel. 387 776 201 | Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Branišovská 1645/31a, 370 05 České BudějoviceTel. 387 776 201 | Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

© 2024 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Cookies

1

0