Týden se současnou biologií je tradiční akcí pořádanou každý rok pro středoškolské studenty se zájmem o biologii.
Od pondělí do pátku si studenti během praktických úloh vyzkouší práci v terénu, v laboratoři i na počítači. Program úloh je doplněn o přednášky, promítání filmů či hry. Takovým malým bonusem k celé akci je komentovaná prohlídka vybrané zoologické zahrady, které se účastní studenti i organizátoři Týdne. Celý pobyt na Týdnu hradí studentům PřF JU.
Týden se současnou biologií 2023
28. 8. - 1. 9.
Jak pracují moderní biologové?
Jaké otázky řeší a jaké metody používají?
Zajímá tě, jak se dospělo k objevům moderní biologie?
Účastníky vybereme na základě motivačního dopisu, ve kterém uveďte, proč se chcete akce zúčastnit a proč máte rádi biologii.
Dopisy se jménem školy, do které chodíte, a ročníkem, ve kterém jste, posílejte do 30. 7. 2023 na adresu Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.. Uvedte také svuj všk a nezapomeňte, že v dobe konání akce vám musí být minimálně 15 let. Kapacita 16 účastníků.
Reportáž z Týdne se současnou biologií 2022
V týdnu od 29. srpna do 2. září 2022 se na Přírodovědecké fakultě JU uskutečnila tradiční akce s názvem Týden se současnou biologií, které se letos zúčastnilo 16 středoškoláků z celé České republiky.
Pro studenty byl připraven pestrý program z mnoha odvětví biologie. V pondělí po krátkém organizačním úvodu a seznamování vyrazili studenti do laborek. Nejprve se zabývali embryogenezí u savců a odpoledne se podívali do molekularní laborky, kde absolvovali praktika týkající se metody RFLP (Restriction Fragment Length Polymorphism) a gelové elektroforézy. To vše pod vedením Xeni Bobryshavy a jejích kolegyň z katedry Molekulární biologie a genetiky. Večer pak proběhl v přátelském duchu ve studentském klubu Kampa, kde se mohli podělit o své první dojmy, dovědět se více o studiu na PřF JU a zasoutěžit si v populárním Pubkvízu.
V úterý ráno studenti vyrazili autobusem společně s fykology Járou Kubínem a Honzou Pokorným na hydrobiologickou exkurzi do Rudolfova. Na místě se k nim přidal ještě entomolog Vojta Kolář, takže exkurze byla víceoborová. Studenti cestou sbírali vzorky a po návratu si své úlovky mohli prohlídnout pod mikroskopem. Nakonec zhodnotili podle předem připravených fykologických vzorků kvalitu vod. Večer si pak účastníci užili přednášku Katky Sam o tom, jak si rostliny povídají mezi sebou, s hmyzem ale i s dalšími živočichy.
Ve středu na studenty již od brzkého rána čekal Petr Veselý s Janou Kvičerovou. Petr studenty seznámil s ornitologií a předvedl odchyty ptáků. Jana odebrala vzorky na následnou analýzu a to jak z krve, tak z peří, a následně se šli se studenty podívat do laboratoře, kde vzorky prohlédli. Po obědě se studenti podívali na katedru Experimentální fyziologie rostlin, kde spolu s Martinem Jandou zkoumali imunitní odpověď rostlin. Večer je Pavla Robovská seznámila s kryptozoologií.
Čtvrtek byl vyhrazen na exkurzi s Honzou Robovským z katedry Zoologie do Zoo Ohrada na Hluboké nad Vltavou. Kromě návštěvy zoo shlédli účastníci také výstavu v Národním zemědělském muzeu – zámek Ohrada. Za podporu ve formě zvýhodněného vstupného bychom rádi poděkovali oběma institucím, jmenovitě pak Romanu Kösslovi (Zoo Ohrada) a Miroslavu Čeňkovi (Národní zemědělské muzeum – zámek Ohrada). Miroslav Čeněk, kurátor sbírek, studenty i osobně provedl výstavami Klenoty z ornitologických sbírek a Příroda v ilustraci. Po návratu z Hluboké se studenti podívali do historického centra Českých Budějovic a také odpočívali, aby nabrali síly na večer. To je totiž čekala přednáška Honzy Zrzavého s názvem Fylogeneze organismů z hodně velkého nadhledu.
Na závěr týdne si studenti s Martinou Stiborovou shodnotili výsledky pondělní úlohy o embryogenezi savců a poté se podívali na fakultní zahradu, kde jim Lenka Šebelíková pověděla o ekologii obnovy.
O organizaci a tvorbu programu Týdne se současnou biologií se postarala Míša Syrová s pomocí Anety Pilíkové.
V případě dotazů k této akci kontaktujte Evu Gardianovou (Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.).
Molekulární biologie je moderní a rychle se rozvíjející disciplína. Studenti, kteří chtějí nahlédnout pod pokličku metodám, které se v jejím rámci používají, mají šanci na této týdenní akci s názvem Molekulární biologie v Budějovicích (zkráceně MOLBIB).
Metody molekulární biologie jsou mocným nástrojem, který nám umožňuje zkoumat živý svět na úrovni molekul DNA, RNA nebo proteinů. Cílem této týdenní akce je umožnit středoškolským studentům vyzkoušet si vlastníma rukama některé metody, které jsou běžně používané ve vědeckých nebo diagnostických laboratořích a se kterými se studenti ve škole nemají příležitost setkat kvůli jejich finanční a časové náročnosti. Akci vyhlašujeme jednou ročně (zpravidla v březnu nebo v dubnu), studenti jsou vybíráni na základě motivačního dopisu. Vyhlášení dalšího termínu sledujte v sekci Aktuality.
Reportáž z MOLBIBu 2023
Přírodovědecká fakulta Jihočeské univerzity přivítala v týdnu od 5. do 9. června čtrnáct nadšených středoškolských studentů, kteří se zúčastnili akce Molekulární biologie v Budějovicích (MOLBIB). Toto laboratorní soustředění bylo pro studenty úvodem do světa molekulární a buněčné biologie a genetiky a prakticky představilo studentům mnoho moderních výzkumných metod včetně sekvenování DNA.
Program MOLBIBu se odehrával v prostorách Katedry molekulární biologie a genetiky, převážně v laboratoři Petra Nguyena. Studenti si vyzkoušeli telomerickou fluorescenční in situ hybridizaci (FISH) na preparátech bource morušového pod dohledem Moniky Hospodářské a Magdalény Vališové. Také si připravili preparáty z testes sarančat a pozorovali proces meiózy. Pomocí real-time PCR účastníci identifikovali přítomnost včelího viru, čímž je provedly Alena Bruce Krejčí a Karolína Svobodová, které pro studenty připravily také zajímavou přednášku o včelách. Účastníci se také blízce seznámili s modelovým organismem Drosophila melanogaster a prohlédli si fagocytující makrofágy pod konfokálním mikroskopem společně s Adamem Bajgarem a Gabrielou Krejčovou.
Významnou součástí programu MOLBIBu bylo sekvenování technologií Oxford Nanopore. Experiment měl za cíl detekovat druhové složení bakterií v prostředí kolem nás, například na klikách, stolech, záchodovém prkénku, držadlech v autobuse nebo na banánech z obchodu. Studenti si sami prošli celým procesem od kultivace bakterií, izolaci DNA, přes přípravy sekvenační knihovny a nanesení vzorku na sekvenátor MinION až po bioinformatickou analýzu získaných sekvenačních dat. Podařilo se identifikovat několik desítek druhů bakterií, včetně mnoha známých patogenů. Tuto část vedly Kseniya Bobryshava a Aneta Pilíková. Studenti se také dozvěděli více o současných sekvenačních technologiích díky přednášce Petra Nguyena.
Nabitý, převážně praktický program byl doplněn i dalšími přednáškami. Martin Janda si pro studenty připravil téma „Rostlina jako pevnost - aneb jak se bránit, když vás všechno chce sežrat“, čímž studentům poskytl nový pohled na obranné mechanismy rostlin. Účastníci také prohloubili své znalosti o virech, neboť Ondřej Lenz je s nimi seznámil v rámci přenášky s názvem „Kde se tady vzaly? Aneb vznikl Covid v laboratoři?“.
Studenti, kteří se MOLBIBu zúčastnili, byli ze všech koutů České republiky (i ze Slovenska), proto měli ubytování zajištěno na koleji K3 a stravovali se v menze JU. Středoškoláci si také prohlédli centrum Českých Budějovic, zasoutěžili si o ceny při vědeckém kvízu a dalších doprovodných hrách.
MOLBIB v Budějovicích tak přinesl nejen vzrušující a poučný program, ale také příležitost pro mladé nadějné vědce seznámit se s prostředím Přírodovědecké fakulty Jihočeské univerzity, nakouknout pod pokličku vysokoškolského života a osvojit si celou řadu laboratorních dovedností. Akci organizačně zajistila Aneta Pilíková s pomocí Kseniye Bobryshavy. Děkujeme všem, kteří se na uskutečnění letošního MOLBIBu podíleli.
Molbib 4
Molbib 5
Molbib 7
Molbib 8
Molbib 10
Molbib 11
Molbib 12
Molbib 13
Molbib 14
Molbib 15
Molbib 16
Molbib 17
Molbib 18
Molbib 19
Molbib 20
Molbib 21
Molbib 22
Molbib 23
Molbib 25
Molbib 26
Molbib 27
Molbib 28
Molbib 29
Molbib 30
Molbib 31
Molbib 32
Molbib 33
Molbib 34
Molbib 35
Molbib 36
Molbib 37
Molbib 40
Molbib 41
Molbib 42
Molbib 43
Molbib 45
Molbib 46
Molbib 47
Molbib 48
Molbib 49
Molbib 50
Molbib 51
Molbib 52
Molbib 53
Molbib 54
Molbib 55
Molbib 56
Molbib 57
Molbib 59
Molbib 60
Molbib 61
Molbib 63
Molbib 65
Molbib 66
Molbib 67
Molbib 68
Molbib 69
Molbib 70
Molbib 71
Molbib 73
Molbib 74
Molbib 76
Molbib 77
Molbib 78
Molbib 79
Molbib 81
Molbib 82
Molbib 84
Molbib 85
Molbib 86
Molbib 87
Molbib 90
Molbib 91
Molbib 94
Molbib 95
Molbib 96
Molbib 97
Molbib 98
Molbib 99
Molbib 100
Molbib 105
Molbib 106
Molbib 107
Molbib 108
Molbib 109
Molbib 110
Molbib 112
Molbib 115
Molbib 116
Molbib 119
Molbib 120
Molbib 121
Molbib 124
Molbib 125
Molbib 126
Molbib 127
Molbib 129
Molbib 131
Molbib 132
Molbib 134
Molbib 135
Molbib 136
Molbib 137
Molbib 138
Molbib 139
Molbib 140
Uvodni
V uplynulých ročnících si vždy patnáct studentů vyzkoušelo metody, které se pro svojí časovou (i finanční) náročnost obvykle předvádějí až ve specializovaných kurzech pro studenty molekulární biologie na vysokých školách. Pomocí fluorescenční in situ hybridizace s malovací sondou jsme na chromosomálních preparátech z obaleče jablečného hledali (a našli) pohlavní chromosom W, ze zástupců různých hmyzích řádů jsme vyizolovali DNA a pak metodou dot blot hybridizace zjišťovali, jakou sekvenci mají konce jejich chromosomů čili telomery, a nakonec si všichni z vlastní mitochondriální DNA, izolované z vlasových kořínků, namnožené metodou PCR a osekvenované, zjistili, k jakému mitochondriálnímu haplotypu patří, neboli která z dcer Eviných byla jejich praprapra...babičkou.
V případě dotazů k této akci kontaktujte Evu Gardianovou (Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.).
Je místem setkávání a tvůrčí činnosti studentů středních a vysokých škol, studentů učitelských oborů, VŠ i SŠ pedagogů.
Pravidelné víkendové, nebo jednodenní akce, jejichž cílem je soustavné vzdělávání středoškolských pedagogů a snaha o zprostředkování nejnovějších výsledků na poli vědy. Akce se věnují všem přírodovědným a technickým tématům od biologie přes matematiku až po IT. Vzdělávací akce jsou koncipovány tak, aby učitelé mohli získané poznatky uplatnit při výuce.
Po domluvě také nabízíme kurzy "šité na míru" pro menší počet účastníků. V případě menších skupin stanovujeme cenu individuálně.
Termíny akcí jsou vyhlašovány během celého roku, aktuálně připravované najdete na stránkách fakulty a Centra.
V případě dotazů k pořádaným víkendům kontaktujte Evu Gardianovou (Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.)
Seminář pro učitele matematiky a IT - Shodnosti a podobnosti: Praktické řešení pomocí softwaru
V kurzu představíme základní shodnosti a podobnosti v rovině a prostoru a ukážeme, jak je lze jednoduše popsat pomocí matic.
Představíme systém počítačové algebry wxMaxima, který je vhodný pro počítání s maticemi. Zároveň představíme systém GeoGebra pro interaktivní geometrii. V obou systémech ukážeme úlohy o afinitách a prodiskutujeme rozdíly v přístupu obou systémů k řešení těchto úloh. Na závěr ukážeme jednoduchou aplikaci z robotiky. Obsah lze využít jako rozšíření při výuce algebry a geometrie na SŠ.
Výuka fyziky s aplikací PhyPhox – Praktické tipy pro středoškolské učitele
Zveme všechny středoškolské učitele fyziky na inspirativní workshop, který se zaměří na využití aplikace PhyPhox ve výuce. Během této akce získáte praktické návody a inspirativní příklady, jak využít zmíněnou aplikaci pro zkoumání fyzikálních jevů přímo ve vaší školní učebně. Ukážeme vám možnosti, jak zapojit studenty do experimentování a měření pomocí chytrých zařízení, která nosíme po kapsách. Předvedeme vám, jak využívat senzory smartphonů pro demonstrace z různých oblastí fyziky, jako je například akustika, kmitání nebo mechanika. Získáte tak nové nástroje a nápady, jak prostřednictvím moderních technologií a jednoduchých, ale názorných experimentů, přiblížit fyziku vašim studentům.
Protisté pod mikroskopem – determinační seminář pro učitele biologie
(webinář a praktika)
Webinář je určen pro učitele biologie, kteří chtějí prohloubit své znalosti v oblasti určování protist a zároveň získat praktické dovednosti, které mohou využít ve výuce. Seminář kombinuje teoretické znalosti předávané prostřednictvím webinářů s intenzivním víkendovým praktickým mikroskopickým cvičením.
Náplň:
(1) determinační znaky řas,
(2) determinační znaky heterotrofních protist (především nálevníci, krytenky a heterotrofní bičíkovci),
(3) ekologie protist a metody odběrů vzorků,
(4) mikroskopické praktikum.
Termíny webinářů: pondělí 28. 4., 5. 5. a 12. 5. 2025 od 17 hodin
Mikroskopické praktikum: víkend 17.-18. 5. na Přírodovědecké fakultě Jihočeské univerzity.
Místo, kde žiji – krajina kolem nás aneb od politiky k datům, od dat ke krajině domova
Termín 24.1.
Přednášející: Eva Semančíková, Stanislav Grill a Tomáš Kučera
Krajina je výsledkem činnosti přírodních faktorů, ale i lidských činností. Je zároveň místem, které od dětství vnímáme, a celoživotně nás ovlivňuje. Pojďme se podívat, jak souvisí Úmluva Rady Evropy o krajině s výukou, změnou RVP a možnostmi zapojení krajinných témat a dat do výuky. Po revizi RVP ZV bude krajinná tématika aktuální ve vzdělávacích oblastech Člověk a jeho svět, Člověk a příroda a Geografie. Průřezové téma Environmentální vzdělávání se pak zaměří na udržitelnost a kvalitu života (tzv. „wellbeing“).
Jsou zpravidla dvoudenní, převážně terénní kurzy pro středoškolské učitele biologie a jejich žáky. Víkend je složen z exkurze v menších skupinách, zaměřených na seznámení účastníků s metodami využívanými v ekologii rostlin, poznávání cévnatých rostlin, mechorostů a lišejníků. Kurz probíhá již několik let střídavě v různých atraktivních územích ČR (např. č. středohoří, č. kras, Křivoklátsko, Pálava).
Účastníci se naučí:
Určování cévnatých rostlin, mechorostů a lišejníků v terénu
Charakteristika kritických skupin rostlin flóry ČR znaky, problémy
Moderní názory na systematické členění vyšších rostlin
Moderní názory a metody v ekologii rostlin
Podzimní botanický víkend
Jsou zpravidla dvoudenní, převážně terénní kurzy pro středoškolské učitele biologie a jejich žáky. Víkend je složen z exkurze v menších skupinách, zaměřených na seznámení účastníků s metodami využívanými v ekologii rostlin, poznávání cévnatých rostlin, mechorostů a lišejníků. Kurz probíhá již několik let střídavě v různých atraktivních územích ČR (např. č. středohoří, č. kras, Křivoklátsko, Pálava).
Účastníci se naučí:
Určování cévnatých rostlin, mechorostů a lišejníků v terénu
Charakteristika kritických skupin rostlin flóry ČR znaky, problémy
Moderní názory na systematické členění vyšších rostlin
Moderní názory a metody v ekologii rostlin
Algologický víkend - Moderní pohled na sinice a řasy
Víkend je zaměřený na upřesnění a doplnění znalostí SŠ učitelů biologie o řasách a sinicích. Účastníci si ozkouší sběr vzorků v terénu a jejich následnou analýzu v laboratoři s důrazem na ty typy lokalit a organizmů, které jsou použitelné pro běžnou učitelskou praxi.
Účastníci se naučí:
Sinice, moderní pohled na evoluci řas a rostlin. Podrobnosti o jejich fylogenezi, diverzitě a ekologii.
Izolované vývojové linie: skrytěnky (Cryptophyta), obrněnky (Dinophyta), krásnoočka (Euglenophyta). Podrobnosti o jejich fylogenezi, diverzitě a ekologii.
Hnědé řasy vnitřní struktura skupiny, poznámky k méně důležitým součástem, podrobné informace o rozhodujících skupinách (s důrazem na rozsivky (Bacillariophyceae) a chaluhy (Phaeophyceae))
Evoluční cesta k vyšším rostlinám: linie Glaukophyta ruduchy (Rhodophyta) zelené řasy (Chlorophyta). Podrobnosti o jejich fylogenezi, diverzitě a ekologii.
Mykologický víkend
Je dvoudenní kurz, který probíhá na různých lokalitách v Jihočeském kraji. Kurz je určen pro učitele ze všech středních škol v ČR. Součástí akce jsou jak terénní exkurze, na které je především kladen důraz, tak i mikroskopování (dle možností terénních stanic) a večerní přednášky.
Účastníci se naučí:
určování macromycet v terénu
určování macromycet a mikromycet v laboratoři mikroskopovací metody
přednášky o obecné mykologii, ekologii hub
Laboratorní víkend
Je složen z jednoduchých praktických úloh z genetiky a buněčné biologie, které bude možné za minimálních nákladů během 1-2 vyučovacích hodin zopakovat ve škole se studenty (izolace DNA z kiwi pomocí šampónu, příprava chromosomálních preparátů z cibule a saranče, sestavení karyotypu člověka, atd). Každá úloha má svou teoretickou a praktickou část. Víkend je doplněn o přednášky z oborů genetika, molekulární, buněčná a vývojová biologie, fylogenetika.
Ornitoentomologický víkend
Je zpravidla dvoudenní, převážně terénní kurz pro středoškolské učitele biologie. Většinu času stráví účastníci přes den v terénu, kde se po menších skupinkách věnují jednotlivým bodům programu. Večer probíhá seminář o novinkách v systematice živočichů. Kurz probíhá již několik let střídavě v různých atraktivních územích ČR (např. Novomlýnské nádrže, Středohoří, Třeboňsko). Cílem víkendu je seznámit účastníky s aktuálními názorovými proudy v oborech systematika, etologie, ekologie a ochrany živočichů.
Účastníci se naučí:
Určování ptáků a bezobratlých (hmyz, bentos, měkkýši) v terénu
Moderní přístupy a metody v ekologii obratlovců a bezobratlých praktická demostrace (např. playbackové experimenty, mobbingové experimenty, zpětné odchyty značených živočichů)
Seznámení účastníků s aktuálními poznatky v oborech fylogeneze, etologie, ekologie a ochrana živočichů
Vertebratologický víkend
Jedná se o dvoudenní terénní kurz pro středoškolské učitele biologie. Účastníci se pohybují přes den převážně v terénu, kde jim je odborníky z jednotlivých odvětví zoologie obratlovců demonstrována pestrost dané skupiny. Jsou prováděny odchyty a demonstrace ptáků, drobných savců (hlodavců a netopýrů), plazů, obojživelníků a ryb (včetně určování larev obojživelníků). Jsou demonstrovány různé metody odchytu (nárazové sítě, sklopce, pasti na myši, tenata na ryby apod.), ale i identifikace pobytových stop (především větších savců). Zároveň je účastník seznámen s morfologií, ekologií a etologií jednotlivých demonstrovaných druhů. Večer probíhají přednášky a diskuze na téma systematiky, ale i ekologie a ochrany jednotlivých skupin obratlovců.
Účastníci se naučí:
Určovat všechny skupiny obratlovců v terénu
Získají aktuální poznatky v oborech fylogeneze, systematiky,
taxonomie, morfologie, etologie, ekologie a ochrany obratlovců.
Přednáškový víkend Zpátky do lavic
Je složený z přednášek o moderních poznatcích ze světa biologie, která souvisí s výukou na středních školách. V minulých letech jsme přenášeli například o novinkách v systému živočichů a rostlin, virologii, principech ochrany přírody a jejím stavu v ČR, geneticky modifikovaných organismech či evoluci člověka. Témata pravidelně obměňujeme. Přednášejícími jsou vyučující Přírodovědecké fakulty JU v Českých Budějovicích a pracovníci Biologického centra AV ČR v Českých Budějovicích.
Témata přednášek jsou dopředu diskutována s některými středoškolskými učiteli, aby reflektovala potřeby výuky na středních školách.
Hydrobiologický seminář
Cílem semináře je získání jak teoretických, tak především praktických znalostí v oblasti diverzity sladkovodních bezobratlých živočichů, okrajově také sinic, řas a vodních makrofyt, které pak mohou vyučující využít ve výuce biologie, praktických cvičeních nebo odborných biologických seminářích.
Determinační kurz sinic a řas
Cílem semináře je získání teoretických, ale především praktických znalostí v oblasti determinace sladkovodních sinic a řas, které pak mohou vyučující využít ve výuce biologie, praktických cvičeních nebo odborných biologických seminářích.
Základy astrobiologie
Astrobiologie je nový, dynamicky se rozvíjející vědní obor, který se zabývá hledáním života ve vesmíru. Rozsah kurzu pokryje základní cíle astrobiologie, tj. definování povahy a rozšíření obyvatelných prostředí ve vesmíru, průzkum planet/měsíců Sluneční soustavy, studium vzniku a evoluce života, popis diverzity, adaptací a limitace života, další možný vývoj života a jeho přežívání mimo Zemi a rozpoznání známek života na jiných planetách/měsících. Víkend je určen učitele přírodních věd na SŠ a gymnázií, vedoucí přírodovědných kroužků.
Determinační kurz sinic a řas
Cílem semináře je získání teoretických, ale především praktických znalostí v oblasti determinace sladkovodních sinic a řas, které pak mohou vyučující využít ve výuce biologie, praktických cvičeních nebo odborných biologických seminářích.
Předpokládaná kapacita semináře: 18 účastníků
Hodinová dotace: 17 vyučovacích hodin
Místo konání: Přírodovědecká fakulta, Jihočeská univerzita v
Českých Budějovicích
Účastnický poplatek: 550 Kč (z poplatku hrazeny studijní
materiály, občerstvení a odměna pro lektory)
Náplň semináře: determinační znaky sinic a řas (přednáška, 3
hodiny); terénní exkurze (4 hodiny); determinace sinic a řas v odebraných vzorcích (praktická část, 5 hodin); skupinový projekt (praktická část s diskuzí, 4 hodiny); závěrečná diskuze (1 hodina)
Seminář je akreditován MŠMT v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků (č.j. 28554/2017-1-1050)
Moderní chemická praktika - Využití analytické chemie ke kvantitativní analýze anorganických i organických látek v roztocích
Cílem je zpracovat téma pohledem různých chemických disciplín a ostatních přírodních věd. V průběhu praktické části semináře budou účastníci analyzovat vzorky pitné vody pomocí atomové absorpční spektroskopie a titrace, vzorky nápojů s obsahem kofeinu a biologické vzorky (moč) pomocí kapalinové chromatografie se spektrofotometrickou detekcí popřípadě s hmotnostní detekcí. Účastnící semináře se prakticky seznámí s vyhledáváním informací v databázi PubChem.
Popularizace fyziky v moderním praktiku
Seznámení učitelů fyziky s několika novými úlohami ve fyzikálním praktiku PřF JU (optika, jaderná a atomová fyzika).
Geografie - Atlasy v minulosti a současnosti
Cílem kurzu je seznámit učitele geografie s možnostmi práce se Školními atlasy světa a vytváření pracovních listů s tematikou kartografie pro žáky 2. stupně ZŠ, popř. SŠ. S pohledem do historie kartografické tvorby pak nabídnout zajímavé formy srovnávání obsahu map ve Školních atlasech světa a způsoby jeho vyjadřování.
Moderní metody výuky - Geocaching
Cílem kurzu je seznámit pedagogické pracovníky s Geocachingem jako metodou výuky. Zaměříme se na princip hry, druhy keší a jejich charakteristiku, zeměpisné souřadnice, orientace v mapě, výpočty, praktické příklady a vyhodnocení.
Matematika a integrovaná výuka
V souvislosti se změnami RVP narůstá význam integrace jednotlivých předmětů. Matematika jako královská disciplína má specifickou roli. V kurzu se budeme zabývat některými možnostmi integrace matematiky s ostatními předměty. Účastníci se seznámí s teoretickým rámcem integrované výuky a s některými příklady integrované výuky.
Maticové reprezentace afinit v rovině, matice v Maximě
Vzdělávacím cílem kurzu je seznámit učitele matematiky s možnostmi využití maticového počtu při výuce (nejen) rovinné geometrie. Účastníci kurzů získají znalost o využití volně šiřitelného SW Maxima při výuce matematiky.
Jak psát (nejen) matematické texty v TeXu
Účastníci kurzu získají znalosti pro kvalitní sazbu textu. Získané znalosti mohou využít pro přípravu vlastních textů a publikací, pro zkvalitnění příprav na výuku a také jako podklady pro výuku studentů.
Forenzní analýza výpočetní techniky pro učitele IT technologií
Cílem kurzu je zvýšit právní povědomí učitelů IT technologií o právních aspektech IT oblasti a o možnostech forenzních analýz IT technologií. Projdeme trestní právo, Autorské právo, Forenzní analýzu IT a mobilních technologií.
Základy webových technologií
Pedagogičtí pracovníci se v rámci programu na seminářích seznámí se základy webových technologií pro tvorbu prezentací a ověří si jejich praktickou použitelnost nejen v prostředí internetu, ale i pro návrh a realizaci samostatných prezentací.
Pokročilé webové technologie
Pedagogičtí pracovníci se v rámci programu na seminářích seznámí s pokročilými technologiemi pro návrh webových prezentací, zejména s programováním na straně webového klienta i serveru a ověří si své znalosti a jejich konkrétní použitelnost při řešení praktických úloh.
Úvod do práce s RaspBerry Pi a Pythonem pro učitele SŠ
Cílem kurzu je vytvoření jednoduchého obvodu řízeného pomocí jednodeskového počítače RaspBerry Pi s operačním systémem Linux a programovaného pomocí jazyka Python.
Základy práce s Arduino pro učitele SŠ
Seznámení s platformou Arduino a s možnostmi využití v odborných předmětech SŠ bez nutnosti oborového zaměření. Kurz směřuje k základům robotiky s využitím uvedené platformy.
Základy zpracování grafiky na PC
Pedagogičtí pracovníci se v rámci programu na seminářích seznámí se základními postupy zpracování grafiky na počítači využitelnými přímo ve výuce, při tvorbě prezentací a prakticky si tyto znalosti ověří. V rámci kurzu proběhne úvod do multimédií, práce s rastrovou grafikou, práce s vektorovou grafikou.
Základy zpracování zvuku a videa
Pedagogičtí pracovníci se v rámci programu na seminářích seznámí se základními postupy zpracování zvuku a videa na počítači využitelnými přímo ve výuce nebo při její přípravě a prakticky si tyto znalosti ověří.
Neakreditované kurzy pro učitele
Vize skrze termovizi
Termovize nám ukazuje jevy neviditelné lidským okem. Napříč biologií, geografií a fyzikou se účastníci dozvědí o principech termovize a jejím použití v rozmanitých oborech, ale zejména při hodnocení projevů distribuce energie v ekosystémech a možnosti detekce zdravotního stavu vegetace. Bude ukázán i klimatizační efekt vegetace a popsán její význam při snižování teplot v městském prostředí. Odpolední kurz zahrnuje teoretickou přednášku s diskuzí a praktickými ukázkami měření teplot pomocí termovizní kamery.
Globální změny a trendy ve světě v souvislostech a obrazech
Je jednodenní kurz s přednáškou o změně klimatu v širších souvislostech. Pomocí webových a geoinformatických nástrojů ukážou pedagogové jak toto téma názorně prezentovat a vybrané aspekty vizuálně demonstrovat ve výuce. Součástí bude i interaktivní hra využívající schopnosti analyzovat data z různých zdrojů, orientovat se v terénu a vnímat detaily svého okolí.
Ekologické metody Život v půdě a ve vodě
Účastníci se dozvědí, z jakých složek se skládá půdní a vodní ekosystém, jaké organismy žijí v půdě a ve vodě, jak půda dýchá, jak spolupracují rostliny a půdní mikroorganismy, podívají se na živočichy, kteří tam žijí a naučí se některé určovat. Víkend je také zaměřen na demonstrace jednoduchých metod stanovení biologických a chemických parametrů půdy a vody, které by měly být proveditelné na střední škole.
Základy astrobiologie
Astrobiologie je nový, dynamicky se rozvíjející vědní obor, který se zabývá hledáním života ve vesmíru. Rozsah kurzu pokryje základní cíle astrobiologie, tj. definování povahy a rozšíření obyvatelných prostředí ve vesmíru, průzkum planet/měsíců Sluneční soustavy, studium vzniku a evoluce života, popis diverzity, adaptací a limitace života, další možný vývoj života a jeho přežívání mimo Zemi a rozpoznání známek života na jiných planetách/měsících. Víkend je určen učitele přírodních věd na SŠ a gymnázií, vedoucí přírodovědných kroužků.
Pojďme si započítat – pátek a sobota s matematikou
Na akci budou účastníci počítat a řešit netradiční úlohy, které je budou bavit a možná zaujmou i jejich studenty. Ukážeme si matematické příklady, které řeší studenti na SŠ nebo u přijímaček na VŠ v různých státech světa. Na jednoduchých aplikacích předvedeme, k čemu může být matematika dobrá nematematikům. Budeme také šifrovat.
Laboratorní víkend chemie I a II
Oba dva laboratorní víkendy chemie jsou určené pro učitele chemie a jejich motivované studenty.
Předpokládaná kapacita semináře: 10 účastníků
Hodinová dotace: 6 hodin (kurz je jednodenní)
Místo konání: Přírodovědecká fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Účastnický poplatek: zdarma
Laboratorní víkend chemie I: Elektrochemické metody: Účastníci si zopakují principy konduktometrie a potenciometrie a ukáží si praktické aplikace: u konduktometrie ověření čistoty vody v laboratoři, u potenciometrie si stanoví disociační konstanty dvojsytné slabé kyseliny.
Laboratorní víkend chemie II: UV/VIS spektofotometrie: Účastníci si zopakují základní veličiny a vztahy používané ve spektrofotometrii a sestrojí si spektrofotometrickou kalibrační křivku pro velmi citlivé stanovení iontů kovů.
Odborníci z Přírodovědecké fakulty JU nabízejí přednášky pro střední školy. Nabízená témata rozšiřují informace z výuky či přinášejí detailnější zpracování konkrétních témat a vědeckých objevů.
Pořádání přednášek na středních školách má na PřF JU již dlouholetou tradici. V minulých letech odpřednášeli naši pedagogové a doktorandští studentiněkolik set přednášek po celé ČR. Přednášky trvají 1,5 hodiny a jsou určeny pro studenty ve věku 16-19 let (obojí lze domluvit i jinak).
Datum přednášky je na dohodě mezi Vaší školou a přednášejícím. Veškeré náklady spojené s přednáškou hradí PřF JU.
Jak objednat přednášku
V případě, že Vás v naší nabídce některá z přednášek zaujala, není nic jednoduššího než si ji objednat. Kontaktní email pro objednávky je: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript..
Můžete si objednat i více přednášek, ale vzhledem k rostoucímu zájmu preferujeme maximálně 4 přednášky za školní rok. V objednávce nám napište, které termíny by se Vám nejlépe hodily (datum, čas) a jak moc jste flexibilní, tedy například které dny v týdnu pro Vás připadají v úvahu. Pokusíme se Vám vyjít vstříc s přihlédnutím k aktuálním časovým možnostem jednotlivých přednášejících. Přednášky objednávejte v dostatečném časovém předstihu. Po obdržení Vaší objednávky Vám přijde potvrzující email. Pro více informací nás kontaktujte na tel. 389 032 231).
Branišovská 1645/31a, 370 05 České Budějovice Tel. 387 776 201 | Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Branišovská 1645/31a, 370 05 České BudějoviceTel. 387 776 201 | Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.