Matematický důkaz je nezpochybnitelným způsobem, jak rozhodnout o tom, které tvrzení je pravdivé a které ne, co je lež a co je pravda. Ačkoliv historicky matematika vznikla z potřeb řešení praktických problémů, vyvinula se v průběhu staletí ve svébytnou vědeckou disciplínu. Bez znalostí matematiky by nevznikl žádný velký technický vynález, nestavěly by se domy, elektrárny, nebyly by konstruovány dopravní prostředky, vyvíjeny lékařské přístroje, mobilní telefony, počítače, navigační zařízení ani další informační technologie. Společně s rozvojem výpočetní techniky umožňují matematické modely předpovídat počasí či šíření epidemií a škůdců, popsat a pochopit vedení vzruchu po nervovém vlákně, genové interakce a jejich vliv na vznik chorob či vznik a vývoj rezistence lidí vůči antibiotikům, a také vyhodnotit účinnost možných protiopatření proti některým z těchto procesů. V současné době tak matematika tvoří základ technických, přírodních ale i společensko-ekonomických věd. V neposlední řadě je na matematických aplikacích postaven také obrovský úspěch tvůrců komerčních softwarových produktů, filmového a zábavního průmyslu.
Informace o studiu
V rámci studijního programu Aplikovaná matematika si osvojíte základní partie matematiky na úrovni odpovídající nižšímu (bakalářskému) stupni vysokoškolského studia. Důraz je kladen na zvládnutí metod matematické analýzy, lineární algebry, diferenciálních rovnic, pravděpodobnostně-statistických přístupů a numerické a výpočetní matematiky. Seznámíte se s řadou možných aplikací matematiky, zejména v biologii, technice a ekonomii, a budete schopni v těchto disciplínách formulovat a analyzovat relevantní matematické modely. Osvojíte si schopnost a budete připraveni analyzovat problémy a navrhovat jejich možná řešení.
Studijní program Aplikovaná matematika lze studovat jako samostatný studijní program, ale také jako součást sdruženého studijního programu, tedy v kombinaci s jiným studijním programem, a to ve formě maior i minor (například bc. programy se zaměřením na vzdělávní pro SŠ). Je koncipován tak, aby absolvent po jeho ukončení mohl pokračovat ve studiu v některém z magisterských programů se zaměřením na matematické aplikace (na jiné české vysoké škole) nebo na učitelství matematiky.
Povinné a povinně volitelné předměty
Povinné předměty: Plný program
1. Ročník
Lineární algebra
Matematická analýza I
Diskrétní matematika
Základy matematické logiky
Modelování v Matlabu
DTP-LaTex
Lineární algebra II
Matematická analýza II
Pravděpodobnost a matematická statistika
Numerická matematika I
2. Ročník
Algebra
Matematická analýza III
Úvod do analýzy v komplexním oboru
Úvod do diferenciálních rovnic
Matematická analýza IV
Numerická matematika II
3. ročník
Úvod do funkcionální analýzy
Diferenciální rovnice
Kvalitativní metody analýzy nelineárních systémů
Povinněvolitelnépředměty
Teorie her a její aplikace
Matematická biologie I
Matematická biologie II
Matematická ekonomie
Pokročilé metody matematického modelování
Aplikované parciální diferenciální rovnice
Modelování a simulace
Výpočetní inteligence pro AI
Seminář z matematické biologie
Geometrie I
Obecná fyzika I
Počítačová fyzika – počítačové modelování
Biostatistika
Základy moderních regresních metod
Algoritmy
Adaptivní algoritmy a aplikace
Stochastické modely v ekonomii
Operační výzkum
Úvod do Pythonu pro AI
Doplňkové předměty
Bakalářská angličtina (kurz I)
Bakalářská angličtina (kurz II)
Úvod do studia VŠ
Práce s informačními zdroji
Postupová zkouška z angličtiny
Bakalářská zkouška z angličtiny
Povinné předměty:Verze maior
1. ročník
Lineární algebra
Matematická analýza I
Diskrétní matematika
Základy matematické logiky
Lineární algebra II
Matematická analýza II
Pravděpodobnost a matematická statistika
2. ročník
Matematická analýza III
Numerická matematika I
Úvod do diferenciálních rovnic
Matematická analýza IV
3. ročník
Diferenciální rovnice
Povinněvolitelnépředměty
Teorie her a její aplikace
Matematická biologie I
Matematická biologie II
Matematická ekonomie
Pokročilé metody matematického modelování
Aplikované parciální diferenciální rovnice
Modelování a simulace
Výpočetní inteligence pro AI
Doplňkové předměty
Bakalářská angličtina I (kurz I)
Bakalářská angličtina II (kurz II)
Úvod do studia VŠ
Práce s informačními zdroji
Postupová zkouška z angličtiny
Bakalářská zkouška z angličtiny
Povinné předměty: Verze minor
1. ročník
Lineární algebra
Matematická analýza I
Diskrétní matematika
Základy matematické logiky
Lineární algebra II
Matematická analýza II
Pravděpodobnost a matematická statistika
2. ročník
Matematická analýza III
Numerická matematika I
Úvod do diferenciálních rovnic
Matematická analýza IV
3. ročník
Diferenciální rovnice
Povinněvolitelnépředměty
Teorie her a její aplikace
Matematická biologie I
Matematická biologie II
Matematická ekonomie
Pokročilé metody matematického modelování
Aplikované parciální diferenciální rovnice
Modelování a simulace
Výpočetní inteligence pro AI
Kredity
Pro absolvování bakalářského studia je potřeba získat 180 kreditů.
V plném programu Aplikovaná matematika je potřeba získat 93 kreditů za povinné předměty, 40 kreditů za povinně volitelné předměty, 12 kreditů za doplňkové předměty a 16 kreditů za přípravu bakalářské práce.
Ve verzi maior programu Aplikovaná matematika je potřeba získat 61 kreditů za povinné předměty, 15 kreditů za povinně volitelné předměty, 12 kreditů za doplňkové předměty a 16 kreditů za přípravu bakalářské práce.
Ve verzi minor programu Aplikovaná matematika je potřeba získat 61 kreditů za povinné předměty a 15 kreditů za povinně volitelné předměty.
Bakalářská práce
Na webu Katedry matematiky zveřejňujeme možná témata bakalářských prací. Studenti však mohou aktivně oslovit učitele s tématy svého zájmu, zveřejněná témata určitě nejsou zásadní. Práce se obvykle dělí na více rešeršní či více tvůrčí. V prvním případě je téma voleno tak, aby rozvinulo zájem studenta o některou partii matematiky. Ve druhém případě pak jde obvykle o drobnou aplikaci studovaných matematických metod, například tvorbu a analýzu matematických modelů v biologii či technice, či statistickou analýzu výzkumných dat.
Příklady témat nedávných bakalářských prací:
Maticové populační modely
Modelování interakce dravec-kořist se dvěma dravci s různou funkční odpovědí
Nerovnosti Friedrichsova a Poincarého typu a jejich výpočet
Matematické modelování na buněčné úrovni: enzymatická kinetika, dynamika infekce a farmakologie
Testování statistických hypotéz s aplikacemi v chovu koní
Státní závěrečná zkouška
SZZ bakalářského programu Aplikovaná matematika se skládá z předmětů
Studentům je z každého okruhu vybráno jedno téma, které si chvíli připravují a pak nás seznámí se svými vědomostmi ohledně tohoto tématu. Pokud se student orientuje, je mu ponechána volnost výkladu, pokud se trochu ztrácí, snaží se komise vstřícně a vhodně zvolenými otázkami vrátit studenta zpět on track.
Kam po bakaláři
Pro jednooborové studium programu Aplikovaná matematika není na JU návaznost. Studenti mohou pokračovat v některém magisterském studijním programu souvisejícím s aplikovanou matematikou, např. v oboru Matematika a její aplikace na FAV ZČU v Plzni nebo v oboru Matematické inženýrství na FJFI ČVUT v Praze.
V případě sdruženého studia Aplikované matematiky lze navázat magisterským programem Učitelství pro střední školy se specializací Matematika nebo programem Učitelství science pro střední školy (v případě vhodného druhého programu v rámci sdruženého Bc. Studia).
Uplatnění absolventů
Bakalářské studium programu Aplikovaná matematika je koncipováno tak, aby absolventi po ukončení bakalářského studia mohli pokračovat ve studiu v některém z magisterských programů se zaměřením na matematické aplikace nebo na učitelství matematiky.
Absolventi naleznou uplatnění ve výzkumné a vývojové sféře, ve finančnictví, či ve veřejné a státní správě, ve školství a také všude tam, kde je potřeba analyzovat problémy a navrhovat jejich možná řešení. Sdružené studium otevírá díky dalšímu oboru další možnosti.
Laboratorní a medicínská biologie je moderní studijní program zaměřený na porozumění principům fungování lidského těla včetně jeho patologií, a to na molekulární, buněčné, tkáňové, orgánové i organizmální úrovni. Studenti se seznámí s biomedicínou, jako s dynamicky se rozvíjejícím vědním oborem a zároveň se zásadami a postupy laboratorní diagnostiky a bioanalýzy. Program poskytuje znalosti a dovednosti, které umožňují prakticky provádět celou řadu metod v biologických či biomedicínských laboratořích. Do výuky klinicky zaměřených předmětů jsou zapojeni lékaři a odborníci z nemocniční laboratorní praxe, čímž je zajištěna reflexe nejnovějších trendů v lékařské diagnostice.
Studenti programu mohou vykonávat praxi ve spolupracujících laboratořích. Budou získávat teoretické znalosti v organické a fyzikální chemii a biochemii, molekulární a buněčné biologii, genetice či imunologii, to vše s důrazem na klinické aspekty těchto vědních oborů. Dále si osvojí praktické dovednosti v molekulárně biologické, biochemické a imunologické laboratoři, bude umět analyzovat, statisticky vyhodnotit a interpretovat data získaná vlastním měřením. Významná část studia je věnována samostatné tvůrčí vědecké práci, při níž se student naučí orientovat se ve vědecké literatuře, získávat data z dostupných databází, a v případě experimentální práce bude rozvíjet laboratorní dovednosti.
Absolventi programu se uplatní ve výzkumných laboratořích zaměřených na základní i preklinický biomedicínský výzkum. Po absolvování příslušného akreditačního kurzu studenti mohou vykonávat regulované povolání zdravotní laborant. Mohou pracovat v diagnostických i jiných soukromých laboratořích jako vysoce kvalifikovaní laboranti.
Informace o studiu
Povinné a povinně volitelné předměty
Povinné předměty
1. ročník
Úvod do studia a života na VŠ
Práce s informačními zdroji
Studentské hodnocení výuky
Základy buněčné biologie
Základy medicínské biologie
Chemická laboratorní technika
Organická chemie pro biology
Laboratorní hematologie
Genetika
Základy funkční anatomie člověka
Obecná a fyzikální chemie
OFCH – praktikum z obecné a fyzikální chemie
2. ročník
Histologie
Biochemie I
Praktikum z biochemie
Molekulární biologie
Imunologie
Klinická biochemie
Mikrobiologie
Fyziologie živočichů a člověka
3. ročník
Biologie buňky II
KME/062 Statistika v preklinickém a klinickém výzkumu
OJZ/910 Bakalářská zkouška z AJ
Bakalářská praxe I
Biomedicínská laboratorní praxe
Praxe v klinické laboratoři I
Bakalářská praxe II
Povinněvolitelnépředměty
Cytogenetika
Vývojová biologie živočichů a člověka
Metody studia buňky
Bioanalýza v lékařské diagnostice
Základní metody molekulární biologie
Patofyziologie
Patologická anatomie
Cvičení z genetiky
Principy a techniky biochemie a molekulární biologie
Pokročilé praktikum z biochemie
Imunologie parazitóz
Úvod do toxikologie
Instrumentální metody biochemie a biofyziky
Kredity
Za splnění povinných předmětů student získá celkem 134 kreditů.
Student musí splnit minimálně 26 kreditů ze skupiny povinně volitelných předmětů.
Bakalářská práce
Student musí na PřF vypracovat bakalářskou práci. Práce může mít formu rešerše nebo experimentální práce. Její obhajoba je součástí SZZ. Témata práce se obvykle týkají určitých medicínských problémů, ať fyziologických, tak patologických.
Příklady názvů obhájených bakalářských prací:
Úloha a mechanismy působení buněk vrozené imunity při rozpoznávání a likvidaci nádorových buněk.
Možnosti využití proteinů klíštěcích slin v humánní medicíně.
Role střevního prvoka Dientamoeba fragilis v lidském zdraví a nemoci.
Anti-hemostatické účinky serpinů z klíštěte Ixodes ricinus.
Reakce imunitního systému na spirochéty Lymské boreliózy v závislosti na jejich patogenním potenciálu.
Chromozomální změny u mnohočetného myelomu.
Využití bioluminiscenčních, histologických a imunohistochemických technik při studiu lokalizace produktů genové exprese v tkáních hmyzu.
Státní závěrečná zkouška
SZZ sestává z obhajoby bakalářské práce a ze tří zkoušek z následujících okruhů.
Biologie člověka (Základy medicínské biologie, Základy funkční anatomie člověka)
Výběr jednoho ze čtyř předmětů z okruhu povinných (P) předmětů:
Buněčná biologie a genetika (Genetika, Základy buněčné biologie, Biologie buňky II)
Biologická chemie (Biochemie, Obecná a fyzikální chemie)
Fyziologie člověka a Imunologie ( Fyziologie člověka, Imunologie)
Výběr jednoho ze dvou předmětů z okruhu povinně volitelných (PV) předmětů:
Metody bioanalýzy a molekulární biologie (Základní metody molekulární biologie, Instrumentální metody biochemie a biofyziky)
Metody buněčné biologie (Metody studia buňky, Cytogenetika)
Kam po bakaláři
Absolventi mají možnost dále pokračovat v navazujícím magisterském programu Klinická biologie, který dále prohloubí jejich teoretické znalosti a praktické dovednosti v oblasti medicínské biologie.
Uplatnění absolventů
Absolventi programu se uplatní ve výzkumných laboratořích zaměřených na základní i preklinický biomedicínský výzkum. Po absolvování příslušného akreditačního kurzu studenti mohou vykonávat regulované povolání Zdravotní laborant. Mohou pracovat v diagnostických i jiných soukromých laboratořích jako vysoce kvalifikovaní laboranti a laboratorní technici.
Typická odvětví: biomedicínský výzkum a vývoj, laboratorní diagnostika, prodej a distribuce laboratorních a zdravotnických materiálů;
Typičtí zaměstnavatelé: nemocnice, soukromé diagnostické laboratoře, firmy vyvíjející biomedicínské či farmaceutické přípravky, obchodující se zdravotnickým materiálem a laboratorní technikou či chemikáliemi.
Většina absolventů pokračuje v magisterském, někteří i v doktorském studiu, čímž si významně zvýší kvalifikaci a rozšíří možnost profesního působení. V oblasti biomedicínského výzkumu a vývoje je poptávka spíše po lépe kvalifikovaných odbornících.
Proč studovat učitelství geografie na Přírodovědecké fakultě JU? Přírodovědecká fakulta JU nabízí výjimečné odborné zázemí v geografii i dalších přírodovědných oborech. Velký důraz je kladen na mezioborovou spolupráci, která přirozeně propojuje studijní programy pro vzdělávání s konkrétními odbornými oblastmi. Studenti učitelství tak mají jedinečnou příležitost se blíže seznámit s aktuálním vědeckým výzkumem a dokonce se aktivně podílet se na odborných projektech. Právě díky této synergii získají studenti nejen solidní teoretické znalosti, ale také cenné praktické zkušenosti. Tyto zkušenosti jsou velmi dobře uplatnitelné nejen ve školství, ale také v dalších profesních oblastech, kde se klade důraz na analytické a systematické myšlení.
Praktická didaktická příprava s vazbou na praxi
Studium na PřF JU klade velký důraz na rozvoj praktických dovedností budoucích učitelů. Díky úzké spolupráci se středními školami si studenti osvojí moderní didaktické metody a získají cenné zkušenosti z reálného školního prostředí. Budou pracovat s uznávanými učiteli, kteří vedli stovky středoškoláků, a sami si vyzkouší, jak vést výuku, která žáky baví a inspiruje. Při didaktické přípravě a praxích spolupracujeme s řediteli a učiteli z našich fakultních škol, jejichž seznam si můžete prohlédnout na stránce Fakultní školy.
Dvouoborové studium jako výhoda na trhu práce
K matematice si uchazeč může vybrat některý z dalších programů pro vzdělávání z následující nabídky PřF JU: biologie, fyzika, matematika, chemie, informatika. Nabízíme i mezifakultní studium – ke geografii si lze zvolit např. program Anglický jazyk a literatura pro vzdělávání a program Dějepis se zaměřením pro vzdělávání pro střední školy, které nabízí Filozofická fakulta JU.
Už po bakalářském studiu tedy budete mít odborné znalosti ze dvou oborů, což vám zajistí lepší postavení na trhu práce. Ať už zůstanete ve školství, nebo zamíříte do jiných oblastí, vaše kvalifikace bude více než konkurenceschopná.
Podpůrné prostředí a individuální přístup
Naši studenti oceňují přátelskou a otevřenou atmosféru fakulty, která podporuje osobní přístup od vyučujících. Program Geografie pro vzdělávání není na naší fakultě zaměřen pouze na teoretické znalosti, ale především na rozvoj praktických dovedností a přípravu na skutečný profesní život. Naším cílem je vytvořit prostředí, ve kterém se každý student může cítit podporován a motivován k dosažení svých cílů. Individuální přístup ke studentům umožňuje efektivní řešení jejich potřeb a výzev, čímž se zvyšuje jejich šance na úspěšný vstup do profesní kariéry, zejména v oblasti výuky geografie.
Erasmus a možnost získání mezinárodního jazykového certifikátu
Uvědomujeme si důležitost znalosti angličtiny a podporujeme možnost výjezdů našich studentů do zahraničí. Více informací o mobilitách naleznete na webu Erasmus. Kromě možnosti zahraničních pobytů mohou studenti v průběhu studia získat za zvýhodněných podmínek mezinárodní jazykový certifikát TOEIC Listening and Reading. Abychom jim pomohli uspět, pořádáme pro ně bezplatné přípravné kurzy.
Informace o studiu
Obecnější informace o studiu
Geografické předměty zajišťují zaměstnanci Katedry biologie ekosystémů. Více informací o katedře naleznete na jejím webu.
Důležitou součástí studia učitelství na PřF JU jsou oborové didaktiky. Didaktiku geografie vyučují zkušení středoškolští učitelé, kteří studentům předávají nejen odborné znalosti, ale také cenné zkušenosti ze své úspěšné praxe na středních školách.
Již v bakalářském studiu mají studenti možnost absolvovat asistentské praxe, při nichž získávají zkušenosti přímo ve školách opět pod vedením zkušených učitelů. Podrobnosti o asistentské praxi najdete zde: Asistentská praxe.
Mnoho užitečných informací o studiu získají studenti na adaptačním kurzu Umáčka, který se koná v září před zahájením prvního ročníku. Na tomto kurzu se studenti seznámí nejen se svými spolužáky, ale také se služebně staršími studenty a garanty jednotlivých programů pro vzdělávání (matematika, biologie, geografie, fyzika, chemie, informatika). Více informací naleznete zde: Umáčka.
Student získá během bakalářského studia celkem 180 kreditů.
Studijní plán maior (celkem 103 kreditů): Obor - 68 kreditů, oborová didaktická část 9 kreditů (6 kreditů + 3 kredity asistentská oborově didaktická praxe), pedagogicko psychologický základ 11 kreditů (8 kreditů + 3 kredity asistentská pedagogicko psychologická praxe), příprava závěrečné práce 12 kreditů, doplňující předměty 3 kredity.
Studijní plán minor (celkem 77 kreditů): Obor - 68 kreditů, oborová didaktická část 9 kreditů (6 kreditů + 3 kredity asistentská oborově didaktická praxe).
Bakalářské práce a státní závěrečná zkouška
Bakalářské práce si mohou studenti zvolit jak odborné, tak didaktické. Práce mohou být zaměřeny na různé oblasti geografie, například na fyzickou geografii, geoinformatiku nebo regionální geografii, ale i na statistická šetření nebo tvorbu a testování výukových materiálů.
Skladba státní závěrečné zkoušky závisí na studijním plánu, podle kterého student studuje. V plánu Geografie pro vzdělávání maior tvoří SZZ dvě části – Geografie 1 a Geografie 2. V plánu minor je SZZ tvořena pouze jednou částí – buď Geografie 1 nebo Geografie 2.
O formě bakalářských prací a závěrečných požadavcích pro absolvování studia v oblasti studijních programů pro vzdělávání aktuálně diskutujeme na PřF JU v souvislosti s novelou zákona o vysokých školách.
Kam po bakaláři
Absolventi bakalářského programu Geografie se zaměřením na vzdělávání pro SŠ mohou na PřF JU pokračovat v magisterské programu Učitelství pro SŠ v dvouoborových specializacích, v jednooborovém Učitelství Science pro SŠ, ale i v odborných programech.
Uplatnění absolventů
Absolvent bakalářského studijního programu Geografie pro vzdělávání pro SŠ má sice solidní geografické znalosti a základy didaktiky, ale ještě není plně kvalifikován pro učitelství na střední škole nebo na druhém stupni základní školy, protože pedagogická způsobilost se získává až absolvováním navazujícího magisterského programu. Program vám však otevře dveře nejen do světa výuky, ale i do řady dalších perspektivních oblastí. A co vše s tímto titulem zvládnete, ještě než dokončíte magisterské studium? Nabízí se vám pozice:
Asistent pedagoga - podpora učitelů na základních nebo středních školách, zejména při práci s žáky se specifickými potřebami. Tvůrce volnočasových aktivit - vedení zájmových kroužků zaměřených na geografii, práce ve střediscích volného času, v DDM nebo v neformálním vzdělávání. Instruktor přípravných kurzů - využití znalostí geografie v přípravných kurzech na maturitu, přijímací zkoušky na střední a vysoké školy nebo v soukromém doučování. Analytické a administrativní pozice - zaměstnání v institucích, které vyžadují přehled ve světovém dění a v geopolitice.Vývoj a tvorba vzdělávacích materiálů - spolupráce s nakladatelstvími nebo vývojovými firmami na tvorbě učebnic, pracovních listů, e-learningových kurzů nebo aplikací zaměřených na výuku geografie.
I když plnohodnotné učitelství většinou vyžaduje magisterské vzdělání, bakalářský program poskytuje dostatečný základ pro řadu užitečných a zajímavých pozic.
Absolvent bakalář je tak připraven působit i na různých pozicích např. v oblasti cestovního ruchu či regionálního rozvoje ve veřejné a státní správě.
Informace o přijímacím řízení
Informace o přijímacím řízení naleznete v Opatření o přijímání ke studiu v bakalářských studijních programech zde.
Přijímací zkouška je písemná. Ověřovány jsou základní geografické znalosti na úrovni státní maturitní zkoušky z geografie. Uchazeči mohou být přijati i bez přijímací zkoušky, pokud splní některé z kritérií uvedených v Opatření o přijímání ke studiu v bakalářských studijních programech.
Přihláška ke studiu
Do bakalářského studijního programu Geografie se zaměřením na vzdělávání pro SŠ se můžete přihlásit elektronicky.
V případě jakýchkoliv dotazů k programu Geografie se zaměřením na vzdělávání pro SŠ kontaktujte jeho garanta na emailuTato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript..
Můžeme si také domluvit schůzku a o programu a dalších možnostech studia učitelství na PřF JU si osobně popovídat.
Branišovská 1645/31a, 370 05 České Budějovice Tel. 387 776 201 | Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Branišovská 1645/31a, 370 05 České BudějoviceTel. 387 776 201 | Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.