Skip to main content

PRF

Improvements to Biological Chemistry study programmes approved

  • Seznam štítků: PŘF

Improved Biological Chemistry study programs

Bakalářský studijní program Chemie

Katedra chemie nabízí uchazečům několik studijních programů zaměřených na chemii korespondujících s výzkumným zaměřením katedry, čímž je zajištěná jednak vysoká kvalita výuky a současně i rozsáhlé možnosti pro práci studentů v rámci kvalifikačních prací. Ve všech studijních programech včetně bakalářských jsou vyžadovány praktické kvalifikační práce, díky čemu získávají studenti praktické zkušenosti přímo v laboratořích při řešení vědeckých problémů, kterými se zabývají jednotlivé vědecké skupiny. Bakalářské práce jsou primárně zaměřené na to, aby se studenti naučili a do hloubky procvičili různé laboratorní metody, které využijí k získání vědeckých dat. Absolventi mají díky tomu větší šance najít si odpovídající zaměstnání, popř. pokračovat v navazujícím magisterském studiu, kde můžou stavět na svých zkušenostech a rozvíjet zvolené téma diplomové práce; v této souvislosti je dobré zmínit, že magisterské práce studentů jsou mnohokrát součástí vědeckých publikací, kde jsou studenti spoluautory.

Garant: doc. RNDr. Martin Kabeláč, Ph.D.

bakalářském studijním programu Chemie získá student přehled v různých chemických oblastech (obecná, anorganická, organická, fyzikální, analytická chemie a biochemie), které může dále rozvíjet ve specializovanějších navazujících magisterských programech.

Neustále se snažíme vylepšovat studijní programy tak, aby reflektovaly vývoj v oboru i požadavky společnosti. I proto do bakalářského programu Chemie postupně doplňujeme další volitelné předměty zaměřené například na molekulární biologii, biostatistiku, imunologii a jiné medicínské obory.

Studium chemie na Přírodovědecké fakultě Jihočeské univerzity nabízí studentům jedinečnou možnost kombinace dynamicky se rozvíjející chemie, vynikající biologické výzkumné a vzdělávací základny a příjemného a přátelského studijního a pracovního prostředí. Katedra disponuje nejmodernějšími přístroji, s kterými můžete pracovat již od bakalářského studia, což je jedna výhod studia na naší katedře a fakultě. Výzkumné zaměření katedry zahrnuje obory biochemie, strukturní biologie, environmentální a analytické chemie, počítačového modelování v chemii a biochemii, aplikované biochemie v biomedicíně, hmotnostní spektrometrie, biologického výzkumu na úrovni jednotlivých molekul a studiu fotosyntetických procesů a struktur.

Kromě bakalářského odborně zaměřeného studijního programu Chemie nabízí katedra i bakalářský studijní program Chemie pro vzdělávání a ve spolupráci s Johannes Kepler University v rakouském Linzi také přeshraniční double-degree program Biological Chemistry (v angličtině). Absolventi bakalářského studia mohou dále studovat v navazujících programech Biochemie, Chemie životního prostředí a přeshraničním joint-degree programu Biological Chemistry (v angličtině) a posléze v doktorském studijním programu Biochemie.

Informace o studiu

Povinné předměty

  • 1. ročník

    V 1. ročníku vám nejdříve řekneme něco o tom, jak to na vysoké škole funguje, jaká jsou různá pravidla a termíny, které musíte sledovat a také vás naučíme pracovat s informacemi tak, abyste je mohli rychle a jednoduše vyhledávat.

    Předměty: Úvod do studia a života na VŠ, Práce s informačními zdroji

    Získáte dále první informace z odborné chemie – anorganické a obecné chemie.

    Předměty: Anorganická chemie I+II, Obecná chemie

     

    Jelikož práce v laboratoři je důležitou součástí studia a v praxi i práce chemika, při různých praktických cvičeních si procvičíte základy práce v laboratoři a následně i aplikujete vědomosti z přednášek při specificky zaměřených praktických cvičeních.

    Předměty: Chemická laboratorní technika, Chemické výpočty a názvosloví anorganické chemie, Laboratorní cvičení z anorganické chemie, Obecná chemie pro chemiky – praktikum

     

    Pro pochopení chemie jsou nezbytné základy i dalších vědních oborů, ze začátku především matematiky.

    Předměty: Lineární algebra, Matematická analýza I-II

     

    Jelikož jsou bakalářské práce prakticky zaměřené, budete na jejich vypracování dostatečný čas. Proto vám již v letním semestru 1. ročníku představíme možná témata bakalářských prací i zaměření jednotlivých vědeckých skupin – z kterých si budete moci vybrat a případně již v 1. ročníku začít pracovat v laboratoři.

    Předměty: Chemický seminář pro 1. ročník

  • 2. ročník

    V 2. ročníku si budete prohlubovat znalosti v jednotlivých oblastech chemie

    Předměty: Analytická chemie I+II, Organická chemie I+II, Biochemie I, Fyzikální chemie I+II

     

    Současně budete nabyté znalosti aplikovat při práci v laboratořích

    Předměty: Praktikum z biochemie, Laboratorní cvičení z analytické chemie, Laboratorní cvičení z fyzikální chemie a fyziky, Pokročilé praktikum z biochemie, Laboratorní cvičení z organické chemie, Instrumentální metody biochemie a biofyziky

     

    Protože práce v chemické laboratoři znamená práce s chemikáliemi, u kterých je jasné, že mohou být toxické, získáte i vědomosti o různých toxických sloučeninách a jejich vlastnostech … a samozřejmě i o tom, jak předcházet otravě

    Předměty: Úvod do toxikologie

     

    I nadále si budete rozšiřovat vědomosti také v jiných vědách – po matematice to bude v 2. ročníku fyzika

    Předměty: Obecná fyzika I+II

     

    V 1. ročníku jsme vám představili možná témata bakalářských prací i vědecké skupiny katedry; v druhém a třetím ročníku pak při seminářích budete mít možnost vidět, na čem pracují vaši kolegové studenti, jaké mají pokroky v práci a současně představíte ostatním svou práci. Prezentace výsledků je dobrou příležitostí k tomu, aby si člověk udělal přehled toho co dělá a jak pokročil, současně je to příprava na obhajobu vaší práce na konci studia – čím vícekrát si vyzkoušíte prezentování „nanečisto“ při semináři, tím jednodušší to bude „naostro“ při obhajobě.

    Předměty: Chemický seminář pro 2. ročník, Katedra chemie – seminář

  • 3. ročník

    V 3. ročníku vás již moc povinných předmětů nečeká – budete pracovat na svých bakalářských pracích a budete si zapisovat některé z povinně volitelných předmětů podle toho, co vás zajímá a co budete chtít studovat v budoucnu, popř. jestli budete chtít jít do praxe již po bakalářském studiu. Tomu odpovídají pouze dva odborné předměty.

    Předměty: Biochemie II - pro chemiky, Chemická struktura a spektroskopie

     

    I nadále budete moci při seminářích katedry sledovat postup práce vašich kolegů a ještě jednou si „nanečisto“ vyzkoušíte prezentování svých vlastních výsledků.

    Předměty: Katedra chemie – seminář

     

    V 3. ročníku se předpokládá, že prací v laboratoři trávíte hodně času, proto za tu práci získáte i nějaké kredity, díky čemuž si budete moci zapsat méně předmětů a na bakalářskou práci vám zbude víc času.

    Předměty: Bakal. diplomová praxe I+II

     

    Součástí studia na PřF JU je také angličtina, která je nezbytná především pokud se budete věnovat v budoucnu vědě. Budete si moci vybrat, zda budete chtít skládat zkoušku na úrovni A2 anebo B2; po složení zkoušky můžete získat i oficiální certifikát TOEIC.

    Předměty: Bakalářská zkouška z angličtiny A2 anebo B2

Další informace

  • Povinně volitelné předměty

    V současnosti nabízíme tři skupiny povinně volitelných předmětů zaměřených obecně na chemii, na bioinformatiku a modelování a na biologické vědy. Od akademického roku 2025/2026 plánujeme u těchto předmětu změnu tak, aby jedna skupina nabízela předměty pro studenty, kteří chtějí po bakalářském studiu nastoupit do praxe, druhá skupina bude nabízet předměty připravující studenty na navazující studium v programu Chemie životního prostředí a třetí skupina bude připravovat na navazující studium v programu Biochemie. Důležité! Pokud budete mít zájem, budete moci využít tyto změny i vy – na naší fakultě je možné změnit studijní plán na novější.

     

    Skupina 1: Chemie přírodních látek , Historie chemie, Makromolekulární chemie, Základy chemických technologií   

     

    Skupina 2: Úvod do Pythonu pro AI, Objektové programování I, Statistické vyhodnocení experimentálních dat, Molekulové modelování v biologických a chemických vědách, Fyzika pevných látek, Úvod do diferenciálních rovnic

     

    Skupina 3: Ekologie, Základy buněčné biologie, Evoluční biologie, Biostatistika, Genetika, Imunologie

  • Kredity

    Za absolvování každého předmětu získáte určitý počet kreditů, odpovídající náročnosti. Za pouze informativní předměty, například Práce s informačními zdroji to je nula kreditů, takových předmětů je ale jen málo; v bakalářské Chemii jsou takové předměty pouze 2. Za všechny ostatní předměty to bude 1 až 5 – 6 kreditů. V každém semestru byste měli získat 30 kreditů (pokud v některém semestru získáte méně kreditů, vaše studium ještě nekončí, jen to budete muset dohnat) a celkově za studium alespoň 180 kreditů, klidně ale i více například pokud si zapíšete více povinně volitelných a volitelných předmětů, které vás budou zajímat. Povinně volitelné předměty a volitelné předměty slouží pak především k tomu, abyste se připravili na další navazující magisterské studium.

  • Bakalářská práce

    Bakalářská práce je nezbytnou součástí vašeho studia, na naší katedře vyžadujeme pouze praktické práce – ať již v laboratoři anebo bioinformatické práce (tj práce na počítači). Takový požadavek se někdy studentům zdá být příliš přísný, má to ale své důvody – díky tomu se již v bakalářském studiu dostane do praktického kontaktu s vědou, vyzkoušíte si různé metody, což bude pro vás v budoucnu velká výhoda. Současně jsou bakalářské práce vypracovávané v některé z vědeckých skupin a jsou zaměřené na konkrétní vědecký problém, na který v této skupině pracují – nebude to tedy pouze osahání si nějaké metody, ale naučíte se současně jak postupovat při řešení vědeckého problému, jak si vyhledávat (relevantní) informace, jak napsat odborný text – a to byste se divili, kde všude schopnost napsat text, který má hlavu a patu využijete . Bakalářská práce představuje práci v laboratoři (anebo s počítačem v případě bioinformatických prací) a následně sepsání práce ve formě textu obsahujícího popis tématu, metody, které jste použili, výsledky a také porovnání vašich výsledků s tím, co již zjistil někdo jiný.

    Svou bakalářskou práci byste měli představit na semináři katedry minimálně dvakrát v průběhu studia – obvykle v 2. ročníku, kde svým kolegům představíte téma a plán práce a poté ve 3. ročníku, kdy již budete sepisovat bakalářskou práci a připravovat se na její obhajobu, to bude spíše zkouška před samotnou obhajobou.

  • Státní závěrečná zkouška a obhajoba

    Státní závěrečná zkouška má čtyři části – tři zkoušky z tematických okruhů (například biochemie, anorganická chemie …) a z obhajoby. Pro každý tematický okruh jsou k dispozici sady otázek, z kterých si budete jednu až dvě tahat a které musíte zodpovědět.

  • Kam po bakaláři

    Po absolvování bakalářské Chemie můžete dál pokračovat ve studiu v navazujících magisterských oborech:

    Chemie životního prostředí

    Biochemie

    Biological Chemistry (přeshraniční joint-degree program ve spolupráci s rakouskou Johannes Kepler University, výuka v angličtině)

    Připravujeme program Biochemistry (výuka v angličtině)

Číst dál …Improvements to Biological Chemistry study programmes approved

  • Přečteno: 10883

Přijímačky do bakaláře - FAQ

Často kladené otázky

  • Kdy se budou konat přijímací zkoušky?

    Hlavní termíny přijímacích zkoušek do bakalářských studijních programů jsou 13. 6. nebo 20. 6. 2025.

    Doplňkový termín (který ale nemusí být vypsán pro všechny studijní programy) bude 10. 9. 2025.

  • Co musím udělat, abych byl přijat na některý bakalářský program na PřF JU?

    Je to jednoduché, musíte udělat tyto kroky:

    1) přihlásit se do 31.3. 2025 zde,

    2) napsat, v kterém termínu dorazíte,

    3) přijít na přijímací zkoušku a úspěšně vyplnit test (alternativní způsoby přijímání jsou popsány zde a v odpovědích na další otázky),

    4) dodat na studijní oddělení PřF JU doklad o dosažení úplného středního nebo úplného středního odborného vzdělání. Všechny doklady stačí zaslat elektronicky ve formě pdf vytvořeného autorizovanou konverzí.

  • Kolik lidí bude přijato na jednotlivé bakalářské studijní programy v letošním roce?

    Počty přijímaných uchazečů pro následujcí rok musí být ještě schváleny senátem PřF JU. Pro představu uvádíme zatím počty přijímaných uchazečů do jednotlivých bakalářských studijních oborů v akademickém roce 2024/2025:

    Jednooborové programy:

    Program

    Počet přijímaných

    Aplikovaná informatika

    90

    Aplikovaná matematika

    20

    Biofyzika

    10

    Biologie

    80

    Biologie a ochrana zájmových organizmů

    30

    Ekologie a ochrana přírody

    50

    Fyzika

    15

    Chemie

    25

    Laboratorní a medicínská biologie

    40

    Měřící a výpočetní technika

    20

     

    Dvouoborové programy se zaměřením na vzdělávání pro střední školy:

    Celkový počet uchazečů přijímaných na všechny kombinace je 180, z toho na kombinace s Chemií se zaměřením na vzdělávání pro střední školy max. 25. Všechny nabízené kombinace naleznete zde.

  • Můžu být přijat(a) do vybraného bakalářského studijního programu bez přijímaček?

    Ano, je několik způsobů, jak být přijat do bakalářského studijního programu bez přijímaček:

    • účast v celostátním kole některé z přídovědných olympiád ve středoškolských kategoriích
    • opakovaná účast v krajském kole některé z přídovědných olympiád ve středoškolských kategoriích
    • úspěšné absolvování (hodnocení 5-3) Mezinárodních oborových AP (Advanced placement) zkoušek pořádaných organizací College Board
    • účast v maturitní zkoušce MATEMATIKA+ pořádané Centrem pro zjišťování výsledků ve vzdělávání (CERMAT) s výsledkem 1-3
    • dosažení percentilu 70 nebo lepšího ze všech částí testu Obecných studijních předpokladů nebo Všeobecných studijních předpokladů nebo odborných testů z biologie, chemie a matematiky konaných v rámci Národních srovnávacích zkoušek v posledním roce.

     Více informací naleznete zde.

  • Dělal(a) jsem Středoškolskou odbornou činnost (SOČ). Může mi to pomoci při přijímačkách?

    Ano, na všechny naše bakalářské studijní programy můžete být přijat/a bez přijímaček na základě odborné práce (nemusí být jen SOČ, více informací zde). Přijetí ale není automatické, takto přijímáme každý rok jen max. 10 uchazečů, které vybíráme na základě obhajoby jejich práce.

  • Jsem úspěšným řešitelem krajského nebo celostátního kola olympiády s přírodovědným zaměřením. Může mi to pomoci při přijímačkách?

    Ano, pokud jste byl/a účastníkem/účastnicí celostátního kola libovolné přírodovědné olympiády nebo jste se opakovaně účastil/a krajských kol libovolné přírodovědné olympiády, budete přijat/a bez přijímaček do kteréhokoli našeho českého bakalářského programu. Více informací naleznete zde.

  • Jaký je rozdíl mezi přijímačkovými testy Biologie A, B a C?

    Test Biologie A je určen pro uchazeče o přijetí do bakalářských programů Biologie, Ekologie a ochrana prostředí, a Učitelství Biologie, a posuzuje všeobecné biologické znalosti s přesahem do příbuzných oborů. Test Biologie B je určen pro ty, kteří chtějí do bakalářského programu Laboratorní a medicínská biologie a ověřuje znalosti z biologie a chemie, které jsou více zaměřené na biologii člověka. Test Biologie C je určen pro uchazeče o studium v bakalářském programu Biologie a ochrana zájmových organismů a posuzuje především znalosti ze zoologie a botaniky.

  • Hlásím se na dva obory, kde se píší různé testy - jak se to řeší?

    Testy se budou psát v různých časech v rámci jednoho dne.

  • Co mám dělat, když nemůžu přijít na hlavní termín přijímacích zkoušek 6. 6. 2025?

    Pokud nemůžete z jakéhokoliv důvodu dorazit na přijímací zkoušky 13. 6. 2025, můžete přijít na náhradní termín 20. 6. 2025. Nemusíte dokládat potvrzení od lékaře, jen nám dejte předem vědět, kdy přijedete, ať víme, že s Vámi máme počítat. Informace, kde se zapsat na konkrétní termín, včas dostanete.

  • Co mám dělat poté, co dostanu rozhodnutí o přijetí?

    Pokud jste byl/a přijat/a, obdržíte spolu s rozhodnutím o přijetí i informace k on-line zápisu, odkaz na žádost o kartu studenta a o ubytování na koleji.

  • Co mám dělat poté, co dostanu rozhodnutí o NEpřijetí?

    Můžete zvážit odvolání proti rozhodnutí. Postup a podmínky odvolání jsou uvedeny přímo v rozhodnutí, které dostanete.

  • Kolik lidí se hlásilo a bylo přijato na jednotlivé studijní programy v loňském roce?

    Počty přihlášených a úspěšnost při přijímačkách pro akademický rok 2023/24 naleznete zde.

Číst dál …Přijímačky do bakaláře - FAQ

  • Přečteno: 12116

SCIENCE pracovni

Učitelství SCIENCE pro SŠ

Magisterský studijní program Učitelství science pro SŠ

Učitelství science je prvním profesním, prakticky zaměřeným (tedy ne akademickým) programem pro vzdělávání budoucích učitelů, což také koresponduje s probíhající proměnou ve vzdělávání. Jsme velmi rádi, že jsme jako první dostali důvěru MŠMT a tento studijní program můžeme realizovat.

Navazující dvouletý magisterský program Učitelství science pro střední školy je v rámci ČR velmi moderní, atraktivní, unikátní a rozšiřuje nabídku studia učitelství na Přírodovědecké fakultě JU.  Odráží novou koncepci vzdělávání a nabízí jedinečnou příležitost zapojit se do formování budoucích učitelů nejen absolventům bakalářských programů pro vzdělávání, ale i absolventům bakalářských odborných programů, kteří tak mají příležitost stát se kvalifikovanými učiteli přírodovědných předmětů a přispět ke snížení nedostatku kvalitních a kvalifikovaných středoškolských učitelů.

Své studium si vzhledem k velkému počtu povinně volitelných předmětů můžete do velké míry designovat sami, podle vaší preference, za pomoci vlastního školitele z PřF JU, který vám s přípravou náplně vašeho studia pomůže.

Velmi si ceníme toho, že oborově didaktické předměty jsou ve velké míře zajištěny aktivními středoškolskými učiteli, kteří spolupracují s PŘF JU a jsou velkou posilou při přípravě budoucích SŠ učitelů. Již během studia si tak můžete utvořit silnou vazbu s praxí.

Program jsme připravili ve spolupráci s řediteli, středoškolskými učiteli a studenty učitelství a těšíme se společně s řediteli škol, až jako jeho absolventi ještě více rozsvítíte sborovny a rozzáříte žáky ve třídách.

Informace o studiu

Hned od prvního semestru začnete s pedagogickou praxí na školách. Společně s vedením škol jsme vybrali nejlepší učitele, kteří se o vás na školách postarají, budou vám při vašich praxích oporou a těší se, že budete už při vašem studiu posilou na středních školách.

Protože se budete připravovat na to, jak učit přírodovědné předměty novým a zajímavým způsobem, hned v prvním a druhém semestru jsou zařazeny předměty Integrovaný přístup při výuce biologie, geografie, fyziky a chemie a jeho didaktika, kde se budete zabývat možnostmi a metodami integrování a propojování přírodovědných disciplín na konkrétních průřezových tématech. Z několika pohledů se podíváte např. na témata voda, vesmír, člověk, pohyb a některá další. Pro úspěšné složení zkoušky odprezentujete a obhájíte před kolegy z kurzu vlastní projekt na některé vámi vybrané téma mezipředmětové integrace.

Pro rozvoj vašich soft-skills jsme zařadili předmět Komunikační dovednosti, kde se budete na modelových situacích zabývat např.  vedením diskusí, komunikací v krizových situacích nebo technikou vystupování a rétorikou. 

V předmětu Moderní trendy ve výuce přírodovědných předmětů si vyzkoušíte, jak moderně učit. Aktivně si vyzkoušíte, jak individualizovat a diferencovat výuku, jak se dá pracovat projektově, skupinově, jak se dá při výuce využít umělá inteligence.

I na žádost ředitelů jsme do programu zařadili didaktický předmět Integrovaný přístup při výuce matematiky a jeho didaktika, kde se budete zabývat integrací matematiky a dalších přírodovědných předmětů. Předmětem vás hlavně budou provázet zkušení a inovátorští středoškolští učitelé, kteří do SŠ výuky matematiky umí zařadit přírodovědná témata a také učitelé nematematici, kteří naopak do svých přírodovědných předmětů zařazují matematické modely, grafy nebo umí pracovat s daty. Tento předmět je také zaměřen na podporu výuky kritického myšlení. Zkouška opět proběhne jako obhajoba vlastního projektu.

V předmětu Mezioborový přístup k řešení globálních environmentálních výzev se soustředíte na propojení environmentálních problémů dnešního světa včetně mezioborových souvislostí. Budete aktivně skupinově připravovat a prezentovat konkrétní případové studie z oblastí životního prostředí.

Abyste byli připraveni na pedagogicko-psychologické situace a případně na problémy žáků, s nimiž se na školách můžete potkat, budete během studia také navštěvovat předměty, kterými vás provedou odborníci z naší Pedagogické fakulty, kteří se zmíněné problematice věnují.

  • 1. semestr

    Už od prvního semestru si můžete podle svého zájmu zvolit některý z povinně volitelných předmětů, které jsou rozděleny do dvou skupin a většinou jsou opět originální.

    • První skupinu tvoří předměty integrovaného typu, které budou probíhat formou projektové výuky. Zařazena je např. Integrovaná biologie, kde cílem není podat ucelený přehled biologie, ale cílem je dovést studenty k propojování poznatků z biologie a jejich interpretaci. Cílem předmětu Integrovaná geografie je pak propojit jednotlivé pilíře fyzické, sociální a regionální geografie na konkrétních případových studiích dle aktuálního dění. V předmětu Integrovaná chemie se naučíte, jak lze spojit anorganické, organické a biochemické pojmy tak, aby došlo k pochopení chemických systémů.

    V případě zájmu si můžete vybrat některý z předmětů, který vás zbaví případného strachu nebo nejistoty z využívání informatických postupů a informačních technologií při vaší výuce, což stoprocentně kromě vás (budete se cítit komfortněji ve výuce) ocení hlavně vaši studenti. Na výběr jsou např. kurzy Modelování v Matlabu, Python – základy nebo Aplikovaná geoinformatika.

     

    • Druhá skupina povinně volitelných předmětů je tvořena didaktickými předměty, kde se naučíte, jak připravit středoškolské studenty na AP zkoušky (Advance placement exams), které každoročně ve světě skládají milióny středoškoláků. AP kurzy obsahují mnoho integračních oblastí a témat. Na mnohých středních školách (i v ČR) jsou tyto kurzy prostředkem individualizace výuky a studuje v nich každoročně mnoho studentů. V současné době probíhá pilotní projekt MŠMT pro uznávání AP zkoušek místo profilových zkoušek maturitních a na některých SŠ v ČR již jsou AP Exams místo maturit uznávány. AP Exams skládají středoškoláci v angličtině, ale angličtina není pro nás v případě těchto povinně volitelných předmětů stěžejní. Určitě stačí úroveň angličtiny B2. Výuku tohoto bloku povinně volitelných předmětů pro vás zajišťují lektoři, kteří jsou vyškoleni a certifikování přímo od College Board, což je organizace, která z USA připravuje a zajišťuje AP Exams. V případě zájmu vám také zajistíme proškolení přímo od College Board. S vedením College Board jsme totiž v úzkém kontaktu, stejně jako s kolegy z pražského Centra pro talentovanou mládež (CTM) https://www.ctm-academy.cz/ap-u-maturity, které organizuje AP Exams v ČR.
      V této skupině povinně volitelných předmětů je zařazen i studenty oblíbený kurz Přírodovědné předměty a angličtina – metoda CLIL.

  • Povinné a povinně volitelné předměty

    Povinné předměty

    • Integrovaný přístup při výuce biologie, geografie, fyziky a chemie 1 a jeho didaktika
    • Integrovaný přístup při výuce biologie, geografie, fyziky a chemie 2 a jeho didaktika
    • Mezioborový přístup při řešení globálních environmentálních výzev
    • Integrovaný přístup při výuce matematiky a jeho didaktika
    • Komunikační dovednosti
    • Moderní trendy ve výuce přírodovědných předmětů
    • Psychologie v praxi SŠ
    • Pedagogika a pedagogicko-psychologická diagnostika
    • Speciální pedagogika
    • Seminář aplikované pedagogiky a psychologie
    • Inkluzivní didaktika

     

    Praxe

    • Seminář k pedagogické praxi
    • Průběžná pedagogická praxe 1
    • Průběžná pedagogická praxe 2
    • Průběžná pedagogická praxe 3
    • Souvislá pedagogická praxe 1
    • Souvislá pedagogická praxe 2

     

    Povinně volitelné předměty – blok 1

    • Integrovaná biologie
    • Integrovaná chemie
    • Integrovaná geografie
    • Integrovaná fyzika
    • Modelování v Matlabu
    • Python – základy
    • Kvantitativní metody v geografii
    • Aplikovaná geoinformatika

     

    Povinně volitelné předměty – blok 2

    • AP Calculus
    • AP Physics
    • AP Chemistry
    • AP Computer Science
    • AP Environmental Science
    • AP Biology
    • Přírodovědné předměty a angličtina – metoda CLIL
  • Kredity

    Celkový počet kreditů, které musíte během studia získat, je 120.
    Za předměty pedagogicko – psychologického základu dostanete 22 kreditů (z toho 17 kreditů zajistí kolegové z naší PF). Povinné oborové a oborově didaktické předměty jsou za 24 kreditů. Dalších 24 kreditů získáte za povinně volitelné předměty 1. skupiny a 12 kreditů za povinně volitelné předměty 2. skupiny. Praxe je pak za 17 kreditů. Příprava diplomky je honorována 18 kredity a zbývající 3 kredity jsou volitelné.

  • Diplomové práce

    Nedílnou součástí studia je vypracování diplomové práce. Můžete se rozhodnout pro odbornou práci - v tomto případě můžete provádět pod vedením školitele vlastní vědeckou činnost. Velkou výhodou PřF JU je úzká spolupráce s Biologickým centrem AV ČR, které rozšiřuje spektrum potenciálních školitelů nad rámec PřF JU, je součástí kampusu a ve kterém je řada špičkových mezinárodních vědeckých týmů, do jejichž zkoumání se můžete zapojit už od prvního ročníku studia. Další možností pro tvorbu diplomové práce je pod vedením odborníků z PřF JU nebo SŠ učitelů vytvářet učební materiály, podílet se na přípravě učebnic nebo metodik. Při vypracování vaší diplomky můžete také navázat na vaši bakalářskou práci.

  • Státní závěrečná zkouška

    Státní závěrečná zkouška se skládá

    • ze zkoušky z pedagogického - psychologického bloku (navazuje na povinné předměty pedagogicko psychologického základu),
    • ze zkoušky z odborně-didaktických předmětů (navazuje na předměty Integrovaný přístup při výuce biologie, geografie, fyziky a chemie 1 a jeho didaktika, Integrovaný přístup při výuce biologie, geografie, fyziky a chemie 2 a jeho didaktika). Okruhy k SZZ budou v dostatečném předstihu volně k dispozici na webu PřF JU. Tato zkouška bude ověřovat didaktické schopnosti a kompetence (schopnost přesného vyjadřování, argumentace, komunikace, motivování žáků).
  • Rigorózní zkouška k získání titulu PhDr.

    Absolvent Mgr. studia, které vede ke kvalifikaci učitele pro SŠ, může na PřF JU získat titul PhDr.,  pokud splní následující podmínky:


     -  vykoná státní rigorózní zkoušku, která se skládá z ústního pohovoru, ve kterém uchazeč prokáže hlubší znalosti z oblastí:
    1. Pedagogika v kontextu výuky Science na středních školách
    2. Mezioborový přístup k výuce Science na středních školách

     - obhájí rigorózní práci.

    Přesné podmínky pro rigorózní řízení stanoví Řád rigorózního řízení na PřF JU.

Uplatnění absolventů

Absolventi studijního programu Učitelství science pro střední školy najdou uplatnění zejména jako pedagogové přírodovědných předmětů. Výjimečné budou jejich kompetence k zajištění přípravy a výuky předmětů, které budou zaměřeny na integraci přírodovědných poznatků.  Absolventi budou ale také schopni vyučovat konkrétní přírodovědný obor, např. podle svého jednooborového nebo dvouoborového Bc. zaměření.

Informace o přijímacím řízení

Informace o přijímacím řízení naleznete zde.

Přijímací zkouška je ústní. Komise složená z oborových didaktiků PřF JU ověří vaše předpoklady pro učitelskou profesi.

Přihláška ke studiu

Do magisterského studia Učitelství Science se můžete přihlásit elektronicky.

Kontakt

E - PŘIHLÁŠKA

V případě jakýchkoliv dotazů k programu Učitelství Science pro SŠ kontaktujte jeho garantku Doc. RNDr. Ing. Janu Kalovou, Ph.D. na emailu Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript..

Můžeme si také domluvit schůzku a o programu a dalších možnostech studia učitelství na PřF JU si osobně popovídat.   

Číst dál …SCIENCE pracovni

  • Přečteno: 9914

Letní škola s Přírodovědou

Ponořte se s námi do světa vědy a bádání

Letní škola s Přírodovědou

Vážení a milí středoškoláci,

srdečně vás zveme k nám na fakultu do malebných a přívětivých Českých Budějovic, kde v posledním prázdninovém týdnu bude probíhat Letní škola s Přírodovědou. Připravili jsme si pro vás pestrý, oborově zaměřený program, ze kterého si určitě vyberete. Botanici a ekologové Vás vezmou do terénu. Chemici a molekulárníci Vás zasvětí do práce v laboratoři a s fyziky zvednete hlavu ke slunci, abyste pak zase mohli zabořit zrak do svého mobilu a prozkoumat ho pohledem fyzika. Témat je mnoho, stačí si vybrat.

Odborné programy budou probíhat vždy od cca 9:00 do cca 15:00, poté pro vás studenti z fakulty připraví společenský program. Zahrajeme si hry, zasoutěžíme, podíváme se společně do města a jeden den všichni vyrazíme na společný výlet. V doprovodu odborníka z fakulty si společně můžeme projít třeba pražskou ZOO a pokud budeme mít štěstí, podíváme se i do zázemí některých zvířat.

Bydlení a strava je zajištěna na kolejích a menze JU. Obojí je součástí kampusu JU, tedy v docházkové  vzdálenosti od Přírodovědecké fakulty.

Termín konání Letní školy  je od 26. do 30. srpna.

Cena Letní školy pro jednoho účastníka je 2 500,- Kč bez ubytování.

Cena pro zájemce s ubytováním je 4 000,- Kč.

Své přihlášky, prosím, posílejte do 24.6.2024.

Každý účastník může volit pouze jeden odborný program. Programy mezi sebou nelze kombinovat.

Vyberte si svoje téma

  • S botaniky nejen na pískovnu - plná kapacita

    Je možné, že by člověk tak negativním zásahem jako je těžba, vytvořil lokality vhodné pro ohrožené druhy rostlin, řas, hub, hmyzu nebo obojživelníků? Ať to na první pohled nemusí jít dohromady, mohou být místa po těžbě centrem biodiverzity. Stačí nechat pískovny, lomy, výsypky po těžbě uhlí či odkaliště na pokoji (nebo jim rozumně pomoci) a právě takováto místa se mohou z biologického hlediska stát velmi významnými. Právě studium různých stádií obnovy v těchto člověkem ovlivněných biotopech nám může pomoci pochopit přírodní procesy, které k navrácení druhového bohatství vedou a my můžeme tyto znalosti dále využívat při přírodě blízké obnově podobných míst.

    Proto abychom pochopili, co se na lokalitě dělo, děje a mohli předpovědět, co se tam bude dít, musíme vědět, jaké druhy mikroorganismů, hub, rostlin a živočichů na takovéto lokalitě žijí. U makroorganismů nám postačí inventarizační výzkum na místě, pro pochopení diverzity mikroorganismů, kteří slouží jako velmi dobré bioindikátory musíme využít metod mikroskopie. A to bude cílem letní školy věnované pískovnám.

    V doprovodu odborníků si projdeme tyto zdánlivě neatraktivní, ale druhově velmi zajímavé lokality, ukážete si, jak příroda sama pracuje, když ji člověk nechá. Provedete inventarizační průzkum na místě, změříte základní parametry prostředí a také odeberete vzorky, které pak dále budeme zpracovávat v laboratoři, a to s použitím optického a elektronového mikroskopu.

    Téma je již obsazené, zkus se podívat po nějakém jiném :-)

    Program je pro maximálně 4 účastníky. Přihlašovací formulář najdete na konci článku.

  • Pod molekulárnickým drobnohledem - plná kapacita

    Chtěli byste vidět, jak vypadá život na buněčné úrovni nebo dokonce až na úrovni molekul? Na vlastní oči vidět DNA, nebo jak se poprvé dělí buňky myšího embrya? Jak se pomocí cílené manipulace s geny dá vytvořit autistická moucha octomilka a jak se pak vyhodnotí změny v jejím chování?

    Ponořte se toto léto do podmanivého světa molekulární biologie a připojte se k naší letní škole určené výhradně pro středoškoláky, kteří s nadšením odhalují tajemství života na molekulární a buněčné úrovni. Připravte se na poutavou cestu do spletitých říší biologie myší, octomilek a dalších organismů.

    Vyzkoušejte si skutečnou vědeckou práci ve špičkových vědeckých týmech na nejmodernějším zařízení, které například umožňuje proniknout hluboko do buněk embrya myši a podívat se, které molekuly určují jejich osud ve vyvíjejícím se embryu. Zkuste si z nich získat DNA a analyzovat ji. Takovéto analýzy pomáhají například odhalit, proč je fascinující, pod zemí žijící rypoš dlouhověký. Nebo které změny v DNA vedou k autismu u lidí. Vedou podobné změny k autismu i u mušek octomilek? Vyzkoušejte si práci s tímto genetickým modelovým organismem. Možná zjistíte, proč je octomilka nejdéle a nejvíce používaným modelem v laboratoři.

    Téma je již plné, ale můžeš se zkusit přihlásit na nějaké jiné :-)

    Program je pro maximálně 4 účastníky. Přihlašovací formulář najdete na konci článku.

  • Půda – popelka přírodopisu

    Půda je často přehlížená popelka. Nehýří barevnými květy, nemá chlupatý kožíšek a možná i proto často uniká zasloužené pozornosti a obdivu a bohužel ji nezřídka zanedbávají i osnovy základní i středoškolské biologie. Berme ji jako samozřejmou „hlínu“ pod našima nohama. Přesto nebýt půdy, nebylo by těch květin, ani těch chlupatých kožíšků. Půda ale není vůbec o nic méně zajímavá než jiné součásti přírody, jen je trochu obtížnější se o tom přesvědčit na vlastní oči a člověk musí počítat i s tím, že se při tom může trošku ušpinit.

    Pod vedením našich půdních biologů se o tom budete moci přesvědčit na vlastní oči. Vypravíme se do terénu a odebereme půdu z různých typů ekosystémů a už na první pohled se přesvědčíme o tom, jak je půda ovlivněna konkrétním typem hospodaření. Abychom nezůstali jen u dojmů, podrobíme odebrané půdní vzorky základním chemickým analýzám. A přestože jsou fyzikálně-chemické vlastnosti půdy velice důležité, půda by byla mrtvým substrátem nebýt jejích početných obyvatel od bakterií přes roztoče až po žížaly. Podíváme se, kdo v půdě žije a jak se aktivita půdních organismů projevuje a dá změřit. A na závěr všechny získané poznatky dáme dohromady a vysvětlíme si, jak naše hospodaření ovlivňuje jednotlivé složky půdy. Budeme odcházet s vědomím, že přestože to před námi úspěšně skrývá, je půda živý, bohatý a zajímavý systém.

    Program je pro maximálně 4 účastníky. Přihlašovací formulář najdete na konci článku.

  • Jak rostlina vnímá svět

    Přišla vám někdy rostlinná biologie jako seznam pojmů, pod kterými si jen těžko představíte, co by mohly znamenat? Co například takové pojmy jako dvouděložné rostliny, endoderm, ontogeneze, gravitropismus, apikální dominance, fotosyntéza, transpirace, chlorofyl, průduchy, kutikula, DNA, RNA, fytohormony, kyselina abscisová, ROS nebo imunita rostlin …, už jste o nich slyšeli? A věděli byste co si pod nimi představit? Rostliny, ač často přehlížené, jsou komplexní organismy s unikátními mechanismy pro vnímání a reakce na své okolí.

    Přidejte se letos v létě k nám a zjistěte víc o tom, jak fungují rostliny, a jak můžeme rostlinné procesy zkoumat, sledovat a měřit. Tato letní škola je určena výhradně pro  středoškoláky, kteří mají zájem prohloubit své znalosti týkající se života rostlin. V rámci ní se seznámíme s některými klíčovými procesy, jakými rostliny vnímají  světlo, teplotu, vlhkost, chemické signály, mechanické podněty či přítomnost patogena. Prozkoumáme, jak tyto signály ovlivňují růst, vývoj a reprodukci rostlin. Hlavním objektem našeho letošního pozorování bude významná olejnina, řepka olejka, kterou každý zná ze žlutého jarního pole. 

    Během naší letní školy se dozvíte mnoho o rostlinách, vyzkoušíte si vědeckou práci v laboratoři s moderními přístroji na makroskopické i molekulární a buněčné úrovni. Kurz bude zahrnovat přednášky od expertů v oboru a laboratorní práci, která poskytne studentům příležitost k aplikaci teoretických znalostí v praktickém kontextu. 

    Tento intenzivní kurz poskytne účastníkům nejen hlubší porozumění rostlinné fyziologie a základům buněčné biologie rostlin, ale představí dění na Přírodovědecké fakultě JU.

    Program je pro maximálně 4 účastníky. Přihlašovací formulář najdete na konci článku.

  • Jak dělat vědu na ptácích? - plná kapacita

    Ptáci jsou natolik známá skupina, že musí každému připadat, že už na nich v dnešní době nemůžeme vybádat nic nového. Nicméně naše znalosti jsou v mnoha ohledech nedostatečné a stále zůstává mnoho oborů, v kterých se můžeme dozvědět mnoho nového.

    Úloha věnující se ornitologii se dá rozdělit na čtyři části.

    V první části se dozvíme o metodách odchytu a kroužkování ptáků. To je činnost, v které čeští ornitologové platili za průkopníky, a dodnes se jí u nás stále věnuje spousta odborníků. Kroužkování ptáků, ale i jiné metody značení a dálkového sledování (vysílačky, geolokátory, GPS, GSM) přináší mnoho poznatků o detailech časoprostorové ekologie ptáků, kterou jsme v dřívějších dobách neměli možnost studovat.

    V druhé části ornitologické letní školy se budeme věnovat spíše parazitologii. Ptáci jsou podobně jako jiní obratlovci hostiteli mnoha různých skupin parazitů, ať už se jedná o péřové ektoparazity, jako roztoče, pisivky a všenky nebo o krevní parazity (plasmodia, trypanosomy). Při odchytech ptáků se naučíte odebírat vzorky, z kterých následně budou izolováni a určováni paraziti.

    Ve třetí úloze se budeme věnovat potravní ekologii ptáků. Budeme provádět pozorování v laboratoři, kam budou odchycení ptáci přemístěni. Ve speciálních klecích s jednosměrně průhledným sklem budeme moci pozorovat detaily chování ptáků konfrontovaných s různě velkou potravou. Budeme testovat různé druhy ptáků a budeme zaznamenávat jejich ochotu a dovednost žrát různě velkou potravu. Chování bude zaznamenáváno do etologického software, který je v současné vědě, velmi užitečným nástrojem.

    Ve čtvrté části se vrátíme zpátky do terénu, kde budeme pozorovat strakapoudy a vyhodnocovat jejich ekologickou niku a mezidruhovou kompetici. Strakapoudi jsou silně specializovaní ptáci a dá se na nich poměrně snadno určit jaké druhy a velikostní kategorie stromů preferují pro sběr potravy. Zároveň se u nás vyskytuje několik druhů strakapoudů, kteří by si mohli navzájem konkurovat. Během behaviorálního pozorování otestujeme, co si o sobě jednotlivé druhy strakapoudů navzájem myslí a jestli jsou mezidruhově agresivní a teritoriální. Jejich chování bude opět vyhodnocováno speciálním etologickým softwarem, kde se naučíme vytvářet etogram a následně i statisticky vyhodnotit pozorovaná chování.

    Téma je již plné, ale můžeš se zkusit přihlásit na nějaké jiné :-)

    Určeno pro 4 až 6 účastníků. Přihlašovací formulář najdete na konci článku.

     

  • Vyber si chemii! - plná kapacita

    Téma 1: Základy produkce proteinů v bakeriích a ekotoxikologie

    Vyzkoušíme si klonování a transformaci buněk, colony PCR, izolace plasmidu. Bakterie Escherichia coli jsou klíčovým organismem v laboratořích molekulární biologie. V rámci cvičení si vyzkoušíme práci s buňkami E. coli. Zkusíme buňky kultivovat a vložíme do nich plasmidovou DNA s požadovaným genem. Ověříme přítomnost plasmidu v buňkách pomocí metody PCR a výsledky vyhodnotí agarovou elektroforézou. Naučíme se izolovat plasmidovou DNA z buněk.

    V druhé části programu provedeme testy toxicity na vodních organismech. Seznámíme se  s vodním korýšem Daphnia magna, který se běžně používá jako modelový vodní organismus pro akutní i chronické testy toxicity. Podíváme se, jak takový korýš vypadá pod mikroskopem a naučíme se rozpoznat samici od samce. Vyzkoušíte si akutní test toxicity a zjistíme, jak dokážou být běžně doma používané látky toxické pro vodní organismus a potvrdí Paracelsův slavný citát, že jen dávka rozhoduje o tom, zda daná látka bude jedem.

    Téma je již plné, ale můžeš se zkusit přihlásit na nějaké jiné :-)

    Program určený pro 4 účastníky. V přihlašovacím formuláři uveďte do poznámky, které chemické téma jste si vybrali.

    Téma 2: Práce s proteiny - jak si ověřit přítomnost jednoho proteinu mezi tisíci jiných a ekotoxikologie

    Vyzkoušíme si SDS PAGE analýzu proteinového vzorku a ověříme přítomnost pomocí Western blotu

    Během cvičení vyzkoušíme analýzu proteinových vzorků pomocí elektroforézy (SDS-PAGE). Přítomnost určitého proteinu v testovaných frakcích bude detekována pomocí specifických protilátek metodou western blotu. Obě metody patří mezi základní biochemické metody, které se používají k separaci a identifikaci proteinových vzorků.

    V druhé části programu budeme provádět testy toxicity na vodních organismech. Seznámíme se s vodním korýšem Daphnia magna, který se běžně používá jako modelový vodní organismus pro akutní i chronické testy toxicity. Podíváme se, jak takový korýš vypadá pod mikroskopem a naučíme se rozpoznat samici od samce. Vyzkoušmeí si akutní test toxicity. Zjistíme, jak dokážou být běžně doma používané látky toxické pro vodní organismus a potvrdíme Paracelsův slavný citát, že „Jen dávka rozhoduje o tom, zda daná látka bude jedem“.

    Program určený pro 4 účastníky. V přihlašovacím formuláři uveďte do poznámky, které chemické téma jste si vybrali.

    Téma je již plné, ale můžeš se zkusit přihlásit na nějaké jiné :-)

    Téma 3: Izolace, purifikace a analýza vybraných podtříd lipidů v biologických vzorcích

    Vyzkoušíme si izolaci vybraných podtříd lipidů z různých biologických vzorků pomocí extrakce z kapaliny do kapaliny (LLE) a z pevné látky do kapaliny (SLE) včetně následného přečištění pomocí alkalické hydrolýzy, extrakce na tuhou fázi (SPE) a kolonové chromatografie - frakcionace. V neposlední řadě si vyzkouší detekci lipidů pomocí chemického barvení spolu s analýzou pomocí vysokoúčinné kapalinové chromatografie a hmotnostní detekce s quadrupólem s analyzátorem doby letu (HPLC-Q-TOF).

    Program určený pro 2 účastníky. V přihlašovacím formuláři uveďte do poznámky, které chemické téma jste si vybrali.

    Téma je již plné, ale můžeš se zkusit přihlásit na nějaké jiné :-)

    Téma 4: Analýza mastných kyselin po derivatizaci pomocí plynové chromatografie s hmotnostní detekcí

    Vyzkoušíme si izolaci mastných kyselin z biologického vzorku pomocí extrakce z kapaliny do kapaliny (LLE) včetně následného přečištění pomocí extrakce na tuhou fázi (SPE). Zkusíme  si optimalizaci derivatizačního procesu včetně následného vyhodnocení za využití plynové chromatografie s hmotnostní detekcí (GC-MS).

    Téma je již plné, ale můžeš se zkusit přihlásit na nějaké jiné :-)

    Program určený pouze pro 1 účastníka. V přihlašovacím formuláři uveďte do poznámky, které chemické téma jste si vybrali.

     

     

  • Letní škola fyziky: Od nanorozměrů až po Slunce

    S fyziky během letní školy prozkoumáme fascinující svět od nanorozměrů až po samotné Slunce. Připravili jsme pro vás dopolední program zaměřený na moderní postupy pro přípravu nanostrukturovaných materiálů a odpoledne vyplněné zábavnou a populární fyzikou.

    Dopolední program: Moderní nanomateriály

    Každé dopoledne se ponoříme do světa moderních nanomateriálů, kde budeme zkoumat jejich unikátní vlastnosti a technologické aplikace. Na pojmy s předponou nano (-částice, -struktury, -vlákna, -textilie, -povrchy) narážíme čím dál častěji i v běžném životě. Jedná se o materiály, jejichž rozměry jsou přibližně tisíckrát menší než tloušťka lidského vlasu. Ačkoli jsou neviditelné, poskytují nám unikátní vlastnosti, které lze využít v širokém spektru aplikací od moderní medicíny, přes mikroelektroniku až po tvrdé ochranné vrstvy. Během letní školy se seznámíme s technologiemi pro přípravu nanomateriálů, jako jsou vakuové technologie a plazmatické výboje. Společně naneseme tenké vrstvy pomocí magnetronové depozice a nakonec si určíme jejich vlastnosti pomocí mikroskopie atomárních sil a infračervené spektroskopie.

    Odpolední program: Slunce a fyzika s mobilem

    V odpoledních blocích se zaměříme na dvě pro život středoškoláka nezbytné věci, a to: Slunce a mobil.

    Fyzika s mobilem: Objevíme, jak dnešní chytré telefony mohou sloužit nejen k volání, chatování nebo hraní her, ale také jako přesné vědecké nástroje díky svým vestavěným senzorům a speciálním aplikacím. Ukážeme si, jak lze mobilní telefony využít ke zkoumání různých fyzikálních jevů.

    Slunce: V současné době (přelom let 2024 a 2025) nastává sluneční maximum, kdy je Slunce nejaktivnější. Máme tak jedinečnou šanci pozorovat Slunce v této jeho velmi činné fázi. Pomocí volně dostupného programu JHelioviewer prozkoumáme aktuální data z observatoří NASA a ESA. Budeme sledovat sluneční erupce, výrony koronální hmoty, sluneční skvrny a sluneční tornáda, a staneme se tak přímými svědky slunečního maxima.

    Program je pro maximálně 4 účastníky. Přihlašovací formulář najdete na konci článku

  • Mapování genů pro rRNA na chromosomech motýlů - plná kapacita

    Už jste někdy viděli chromosomy na vlastní oči? S námi si můžete vyzkoušet přípravu chromosomálních preparátů z larev motýlů, na kterých pak budeme pomocí metody fluorescenční in situ hybridizace (FISH) lokalizovat geny pro ribosomální RNA (tzv. rDNA). rDNA je pro každý druh velice důležitá a je jí potřeba velké množství. Kolik jí ale je a na kterých chromosomech se nachází se mezi druhy velmi liší. Pro FISH tedy použijeme chromosomální preparáty z různých druhů a budeme zjišťovat jaké, a jestli vůbec, jsou mezi nimi rozdíly v množství rDNA. Abychom to mohli udělat, budeme potřebovat pro FISH sondu, která nám místa s rDNA na chromosomech ukáže. K její výrobě bude potřeba izolovat DNA, namnožit si pomocí polymerázové řetězové reakce (PCR) kousek rDNA a ten pak chemicky označit tak, abychom ho mohli na chromosomech vidět. K splnění této úlohy si tak vyzkoušíte hned několik metod molekulární biologie a vyzkoušíte si na vlastní kůži práci molekulárního cytogenetika.

    Téma je již plné, ale můžeš se zkusit přihlásit na nějaké jiné :-)

    Program je pro maximálně 4 účastníky. Přihlašovací formulář najdete na konci článku.

Praktické informace pro zájemce

* Vyberte si jeden program, na který se přihlásíte. Kombinace bohužel nejsou možné. 

* Pokud potřebujete zajistit ubytování, máme ho pro vás rezervované na kolejích JU, které jsou v docházkové vzdálenosti od PřF JU. V přihlášce, prosím, vyberte cenu s ubytováním.

* Ubytovaní mohou přijíždět již v neděli odpoledne, ubytování bude připraveno.

* Účastníci nemusí být plnoletí, ale na základě vaší přihlášky zašleme formulář souhlasu zákonných zástupců s účastí na akci.

* Účast na Letní škole není podmíněna účastí na předmětových olympiádách. 

* Program Letní školy je složený z odborného programu, který bude probíhat více individuální formou. Odpolední část je společenská a oddechová. Seznámíte se se studenty fakulty, v našem doprovodu poznáte město atd.

* Své přihlášky, prosím, posílejte do 24.6.2024.

* Více informací a případné dotazy prosím na Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Závazná přihláška na Letní školu s Přírodovědou

Pro úspěšnou registraci účasti prosím vyplňte formulář s kontaktními údaji, s Vaší volbou vybraného tématu a výběrem volby možnosti ubytování. Po naplnění kapacit budete informováni e-mailem, jak dokončit objednávku v e-shopu JU.

Formulář závazné přihlášky

Číst dál …Letní škola s Přírodovědou

  • Přečteno: 2871

Studijní program šablona

Bakalářský studijní program Biologie

Biologie patří na Přírodovědecké, dříve Biologické fakultě, k nejdéle fungujícím studijním programům, na jehož realizaci se podílí nejen mnoho našich zkušených vědců a pedagogů, ale i odborníků z Biologického centra Akademie věd. Nejnovější verze, akreditovaná v prosinci 2023, poskytuje všeobecný přehled o biologii, zároveň umožňuje určitou specializaci už během bakalářského studia. Kromě faktů získáte i praktické znalosti, které by měl každý biolog ovládat, ať bude pracovat v laboratoři nebo v terénu, a naučíte se tzv. „měkké“ dovednosti, jako jsou kritické myšlení, práce s odborným textem a prezentace, což se bude hodit nejen při studiu, ale i v běžném životě.

Informace o studiu

  • Povinné a povinně volitelné předměty

    Povinné předměty prvního semestru

    • Terénní praxe I
    • Úvod do studia a života na VŠ
    • Buněčná biologie a genetika 
    • Biologie organismu
    • Evoluční biologie a fylogeneze
    • Ekologie a životní prostředí
    • Seminář z biologie organismu
    • Seminář z buněčné biologie a genetiky
    • Seminář z evoluční biologie a fylogeneze
    • Seminář z ekologie a ŽP
    • Jak se dělá věda I
    • Biologické a chemické laboratorní praktikum

    Povinné předměty v dalších semestrech

    • Jak se dělá věda II
    • Genetika
    • Biostatistika
    • Ekologie
    • Biochemie
    • Biologie protist a hub
    • Botanika
    • Zoologie

    Povinně volitelné předměty  

    • Algologie
    • Anatomie a morfologie rostlin 
    • Biogeografie
    • Biochemické praktikum pro biologii a ŽP
    • Biogeochemické cykly
    • Biologie buňky
    • Biologie ochrany přírody
    • Biologie rostlinné buňky
    • Biologie chování živočichů
    • Cvičení z genetiky
    • Cvičení ze zoologie bezobratlých
    • Cvičení ze zoologie obratlovců
    • Ekologie a biogeografie biomů
    • Ekologie půdy
    • Ekologie živočichů
    • Evoluční biologie
    • Fylogenetika
    • Fyziologie rostlin
    • Fyziologie živočichů a člověka
    • Geobotanika
    • Hydrobiologie
    • Chemie pro biology
    • Imunologie
    • Matematika pro biology
    • Mikrobiologie
    • Molekulární biologie
    • Mykologie
    • Parazitologie
    • Populační genetika a mikroevoluce
    • Příprava dat pro biologické aplikace
    • Příroda ČR
    • Systematická botanika I+II
    • Terénní praxe II (Vomáčka)
    • Vědy o Zemi pro biology
    • Virologie
    • Vývojová biologie
    • Základy bioinformatiky
    • Základní metody molekulární biologie
    • Základy ekologie obnovy - praktikum
    • Zoologie bezobratlých
    • Zoologie obratlovců
  • Kredity

    Za absolvování předmětu získáváte nějaký počet kreditů (obvykle 3-8, záleží na rozsahu a náročnosti předmětu). Celkový počet kreditů, které musíte během bakalářského studia získat, je 180. Z toho dostanete 77 kreditů za povinné předměty, ale také 16 kreditů za bakalářskou práci a 8 kreditů za zkoušku z angličtiny. Zbytek je za předměty v nějaké míře volitelné, buď úplně volně (34 kreditů z téměř neomezené nabídky), anebo v rámci povinně volitelných předmětů (45 kreditů z nabídky předmětů za více než 200 kreditů). Tím je určen stupeň volitelnosti studia – tři čtvrtiny povinně volitelných předmětů tedy můžete minout.  Je dobré se přitom řídit doporučením navazujícího magisterského programu, v němž chcete pokračovat ve studiu, a pokud ještě nejste rozhodnuti, zapisovat si ty předměty, na kterých se různé magisterské programy shodnou.

  • Bakalářská práce

    Nedílnou součástí bakalářského studia je vypracování bakalářské práce. Ta může mít podobu rešerše, tedy teoretického zpracování vybraného tématu za pomoci vědecké literatury, nebo může být praktická. V tomto případě provádíte pod vedením školitele vlastní vědeckou činnost, jejíž výsledky zpracujete do podoby bakalářské práce. Velkou výhodou PřF JU je úzká spolupráce s Biologickým centrem AV ČR, které rozšiřuje spektrum potenciálních školitelů nad rámec PřF JU, je součástí kampusu a ve kterém je řada špičkových mezinárodních vědeckých týmů, do jejichž zkoumání se můžete zapojit už od prvního ročníku studia.

  • Státní závěrečná zkouška

    SZZ se skládá z obhajoby bakalářské práce a složení zkoušek ze tří tématických okruhů. Na výběr je z těchto šesti okruhů: (1) Biologie rostlin (2) Biologie živočichů (3) Buněčná biologie a genetika (4) Ekologie (5) Fyziologie a vývojová biologie živočichů a rostlin (6) Biologická chemie. Ke každému okruhu jsou specifikovány doporučené předměty, které poskytnou informační základ, a státnicové otázky, které jsou volně k dispozici na webu PřF JU.

  • Kam po bakaláři

    Bakalářský studijní program Biologie poskytuje všeobecný přehled, který absoventům umožňuje studovat navazující magisterské programy s biologickým zaměřením. Na PřF JU jsou pro absoventy Biologie relevantní tyto navazující magisterské programy: Aplikovaná ekologie a ochrana přírodyBiologie ekosystémůBotanikaFyziologie a buněčná biologie rostlinKlinická biologieMolekulární a buněčná biologie a genetikaParazitologie a Zoologie. Pro zájemce o učitelství máme nový unikátní navazující magisterský program Science, pokud chcete studovat v angličtině, nabízíme magisterské programy Ecology a Functional genetics and bioinformatics. Na cestě k vybranému navazujícímu magisterskému programu poslouží doporučené studijní plány, které pomohou s výběrem předmětů poskytujících dobrý základ pro studium daného magisterského programu.

Uplatnění absolventů

Předpokládá se, že jako absolventi bakalářského studijního programu Biologie budete pokračovat v navazujícím magisterském studiu biologického zaměření nebo učitelství pro střední školy (viz Kam po bakaláři). Následně se můžete uplatnit například

  • ve výzkumných a komerčních laboratořích
  • ve forenzních a nemocničních laboratořích
  • ve státních i nestátních organizacích v oblasti životního prostředí
  • v zoologických a botanických zahradách a muzeích
  • v komerčních firmách dodávajících vybavení a spotřební materiál do laboratoří
  • jako středoškolský učitel.

Informace o přijímacím řízení

Informace o přijímacím řízení naleznete zde.

Přihláška ke studiu

Do bakalářského studia Biologie se můžete přihlásit elektronicky. 

E - PŘIHLÁŠKA

Kontakt

Pokud máte k bakalářskému programu Biologie nějaké dotazy, neváhejte kontaktovat jeho garantku RNDr. Magdu Zrzavou, Ph.D. (Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.).

Číst dál …Studijní program šablona

  • Přečteno: 4739

Přihlaste si
odběr newsletteru

Zůstaňme v kontaktu na
sociálních sítích

Branišovská 1645/31a, 370 05 České Budějovice Tel. 387 776 201 | Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Branišovská 1645/31a, 370 05 České BudějoviceTel. 387 776 201 | Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

© 2024 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Cookies

1

0