Grant Hassana Hashimiho hodnocen jako vynikající

V nedávno ukončených hodnoceních grantů GAČR byl grant Hassana Hashimiho (PřF JU, Biologické centrum AV ČR) hodnocen jako "vynikající" – 20 % nejlépe hodnocených grantů GAČR (dokončených v obvyklé tříleté lhůtě) je hodnoceno jako "vynikající", na rozdíl od zbytku, které jsou hodnocené jako "dokončené". Jinak řečeno, grant byl úspěšně dokončen včas a na úrovni a jeho kvalita převyšuje zbylých 80 % dokončených grantů (posuzováno podle výstupů, vědeckého dopadu atd.).

Obrázek ve směru hodinových ručiček zleva nahoře:

• Obálka časopisu The Journal of Eukaryotic Microbiology (Bílý T., Sheikh S., Mallet A., Bastin P., Pérez-Morga D., Lukeš J., Hashimi H. (2021) Ultrastructural Changes of the Mitochondrion During the Life Cycle of Trypanosoma brucei. Journal of Eukaryotic Microbiology 68 : e12846. https://doi.org/10.1111/jeu.12846)

• Mitochondriální kristy jsou malé subkompartmenty, v nichž probíhá buněčné dýchání, a tyto organely tak slouží jako buněčná elektrárna.
  • Infekční formy Trypanosoma brucei, které mají potlačené buněčné dýchání, si stále zachovávají malé, "pahýlovité" kristy.
  • Mitochondriální kristy mají u všech eukaryot z dosud neznámých důvodů různé tvary. (Pánek T., Eliáš M., Vancová M., Lukeš J., Hashimi H. (2020) Returning to the Fold for Lessons in Mitochondrial Crista Diversity and Evolution Current Biology 30 : R575–R588. https://doi.org/10.1016/j.cub.2020.02.053)

• Bonusový projekt – skupina zjistila, že transportní proteiny kinesinu, které se vyskytují pouze u trypanosom, se spojují s cytoskeletálním prvkem zvaným "mikrotubulární kvartet", který je rovněž omezen na tyto protisty (Benz C., Muller N., Kaltenbrunner S., Váchová H. , Vancová M., Lukeš J., Varga V., Hashimi H. (2022) Kinetoplastid-specific X2-family kinesins interact with a kinesin-like pleckstrin homology domain protein that localizes to the trypanosomal microtubule quartet. Molecular Microbiology 118 : 155–174. https://doi.org/10.1111/mmi.14958)
  • Objevili taktéž další protein příbuzný mitochondriálnímu dynaminu, který je kódován v různých genomech eukaryot a obřích virů; exprese tohoto proteinu v  brucei způsobuje masivní remodelaci mitochondrií z nitra mitochondriální matrix, což dokazuje jeho neobvyklou membránovou remodelační aktivitu (Sheikh, S., Pánek, T., Gahura, O., Týč, J., Záhonová, K., Lukeš, J., Eliáš, M., Hashimi, H., A Novel Group of Dynamin-Related Proteins Shared by Eukaryotes and Giant Viruses Is Able to Remodel Mitochondria From Within the Matrix, Molecular Biology and Evolution, Volume 40, Issue 6, June 2023, msad134, https://doi.org/10.1093/molbev/msad134)

• Protein Mic60, který formuje kristy, překvapivě hraje stejnou roli v jiné doméně života: u moderních alfaproteobakterií, nejbližších, ale stále ještě vzdálených příbuzných mitochondrií. (Muñoz-Gómez S.A., Cadena L., Gardiner A.T., Leger M.M., Sheikh S., Connell L.B., Bílý T., Kopejtka K., Beatty T., Koblížek M., Roger A., Slamovits C.H., Lukeš J., Hashimi H. (2023) Intracytoplasmic-membrane development in alphaproteobacteria involves the homolog of the mitochondrial crista-developing protein Mic60. Current Biology 33 : 1099 - 1111. https://doi.org/10.1016/j.cub.2023.02.059).

Přihlaste si