Skip to main content

PRF

Zkoušky

Oddělení jazyků

Zpět

Číst dál …Zkoušky

  • Přečteno: 7415

Studijní materiály

Oddělení jazyků

Studijní texty pro BA2 a BA3 NS

Odborný styl - doplňkové materiály

  • Chemické prvky / Chemical elements

    Sb antimony antimon
    As arsenic arzén
    At astatine astat
    B boron bór
    Br bromine bróm
    Sn tin cín
    K potassium draslík
    N nitrogen dusík
    F fluorine fluor
    P phosphorus fosfor
    Al aluminium hliník
    Mg magnesium hořčík
    Cl chlorine chlór
    Cr chromium chróm
    I iodine jód
    Co cobalt kobalt
    Si silicon křemík
    O oxygen kyslík
    Mn manganese mangan
    Cu copper měď
    Ni nickel nikl
    Pb lead olovo
    Hg mercury rtuť
    Se selenium selen
    S sulfur síra
    Na sodium sodík
    Ag silver stříbro
    Te tellurium telur
    Ti titanium titan
    C carbon uhlík
    V vanadium vanad
    Ca calcium vápník
    H hydrogen vodík
    Zn zinc zinek
    Au gold zlato
    Fe iron železo
  • Interpunkce / Punctuation

    , comma
    . full stop/ period (am)
    : colon
    ; semicolon
    ( ) brackets/ parentheses (am)
    ' apostrophe
    " " quotation marks
    dash
    hyphen
    ? question mark
    ! exclamation mark
    / slash
    * asterisk
  • Hierarchická klasifikace / Hierarchical classification

    kingdom říše
    phylum (pl.phyla) kmen
    division oddělení
    class třída
    order řád
    family čeleď
    genus (pl.genera) rod
    species (pl.species) druh
    Předpony pro doplňkové kategorie
    super- nad-
    sub- pod-
  • Matematika / Mathmatics

    Základní operace
    + plus add addition
    - minus subtract subtraction
    x times multiply multiplication
    / divided by divide division
    = equals    
    Zlomky
    Jmenovatelé zlomků mají stejný tvar jako číslovky řadové:
    a third třetina
    a fifth pětina
    a tenth desetina
    a hundredth setina
    a thousandth tisícina
       
    Zvláštní výrazy jsou pouze pro polovinu half a čtvrtinu quarter. V čitateli se stejně jako v češtině užívá číslovek základních:
    1/2 one half
    3/4 three quarters (fourths)
    5/6 five sixths
    9/11 nine elevenths
       
    U větších zlomků se užívá i v jmenovateli číslovky základní, přičemž lomeno se vyjadřuje pomocí over:
    193/247 one hundred and ninety-three over two hundred and forty-seven
    (a + b)/x a plus b over x
    Mocniny a odmocniny
    Kromě výrazů na druhou squared a na třetí cubed se užívá předložky to a číslovky řadové:
    101 ten to the first
    102 ten squared
    103 ten cubed
    104 ten to the fourth
    105 ten to the fifth
    10-n ten to the minus n-th
       
    2. od z 10 the square root of ten
    3. od z 10 the cube root of ten
    4. od z 10 the fourth root of ten
    5. od z 10 the fifth root of ten
    n. od z 10 the n-th root of ten
    Zdroj: Dušková L., Bubeníková L.: Angličtina pro vědecké a odborné pracovníky
    Číslovky vyšší než jeden milion
    miliarda billion thousand million 109
    bilion trillion billion 1012
      quadrillion   1015
    trilion quintillion trillion 1018
      sextillion   1021
    kvadrilion septillion quadrillion 1024
      octillion   1027
    kvintilion nonillion quintillion 1030
  • Nepravidelný plurál - výňatek / Irregular plural

    Tvoření změnou kmenové souhlásky
    man men muž, člověk
    woman women žena
    foot feet noha, stopa
    tooth teeth zub
    goose geese husa
    mouse mice myš
    dormouse dormice plch
    louse lice veš
         
    Nulový exponent - stejný tvar pro obě čísla
    offspring offspring potomek, dítě
    means means prostředek
    series series řada
    species species druhy
         
    Substantiva označující některé druhy zvěře
    Vždy bez koncovky
    sheep sheep ovce
    grouse grouse tetřev
    deer deer vysoká zvěř
    plaice plaice platýs
    salmon salmon losos
    trout trout pstruh
         
    Možná koncovka -s (většinou se však užívá v plurálu bez koncovky!)
    antelope antelope(s) antilopa
    buffalo buffalo(s) buvol
    fish fish(es) ryba
    pike pike(s) štika
    carp carp(s) kapr
    herring herring(s) sleď
    moose moose(s) los
    partridge partridge(s) koroptev
    reindeer reindeer(s) sob
         
    Cizí plurály
    Některá cizí substantiva odborného charakteru zachovávají původní plurál, který často alternuje s domácí formou. Pokud existují oba tvary plurálu, cizí tvar se používá hlavně v odborném kontextu.
    Latinské plurály
    alga algae řasa
    antenna antennae tykadlo, anténa
    formula formulae; -s formule, vzorec
    larva larvae larva
    nebula nebulae mlhovina
    bacillus bacilli bacil
    cactus cacti; -es kaktus
    focus foci; -es ohnisko
    fungus fungi; -es houba
    locus loci lokus
    nucleus nuclei; -es jádro
    radius radii; -es poloměr
    stimulus stimuli podnět
    syllabus syllabi; -es sylabus, stud. program
    apex apices; -es vrchol
    appendix appendices dodatek (v knize)
    appendix appendixes slepé střevo
    index indices; -es index, ukazatel, rejstřík
    addendum addenda dodatek
    bacterium bacteria baktérie
    aquarium aquaria; -s akvárium
    curriculum curricula; -s učební osnova
    medium media; -s prostředí
    maximum maxima maximum
    minimum minima minimum
    memorandum memoranda; -s poznámka, protokol
    spectrum spectra; -s spektrum
    stratum strata vrstva (horniny)
    symposium symposia; -s sympozium
    genus genera rod, druh
    Řecké plurály
    analysis analyses analýza
    axis axes osa
    basis bases základ
    crisis crises krize
    hypothesis hypotheses hypotéza
    prognosis prognoses prognóza
    thesis theses dizertace
    criterion criteria kritérium
    phenomenon phenomena jev
    Zdroj: Dušková, L.: Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny
  • Science & Scientists

    astronomy astronomer
    geography geographer
    philosophy philosopher
    mathematics mathematician
    politics politician
    statistics statistician
    genetics geneticist
    physics physicist
    systematics systematist
    biology biologist
    botany botanist
    chemistry chemist
    entymology entymologist
    etymology etymologist
    ecology ecologist
    hydrology hydrologist
    meteorology meteorologist
    microbiology microbiologist
    mineralogy mineralogist
    physiology physiologist
    psychology psychologist
    psychiatry psychiatrist
    taxonomy taxonomist
    vulcanology vulcanologist
    zoology zoologist
  • Zkratky / Abbreviations

    cf. confer srovnej
    l.c., loc.cit. in the passage quoated v citované pasáži
    e.g. for example na příklad
    et al. and others a jiní
    etc. and so on atd.
    ib., ibid. in the same place tamtéž
    i.e. that is tj.
    no. number číslo
    op. cit. in the work cited v citovaném díle
    p.c. per cent procent
    viz. namely totiž

Číst dál …Studijní materiály

  • Přečteno: 16302

Popis jazykových kurzů

V popisech kurzů používané zkratky SERR/CEFR označují Společný evropský referenční rámec (anglicky CEFR = Common European Framework of Reference for Languages), jenž popisuje jazykové úrovně A1–C2. Co by měl na každé z nich student zvládat, lze zjistit v tabulkách k SERR/CEFR na stránce Pro studenty.
Svou úroveň můžete také zjistit pomocí rozřazovacích testů, z nichž některé uvádíme tamtéž.

  • Sylabus kurzů bakalářské angličtiny

    Kurz Vstupní úroveň Výstupní úroveň
    BA1 úplní začát.        ZS/LS A0 A2
    BA1                         ZS/LS A1 A2
    BA2                         ZS/LS A2 B1
    BA3                         ZS/LS B1 B2

    Náplň kurzů

    Hlavní: Functions, Grammar/structures, Vocabulary, pronunciation

    Vedlejší: Reading skills, listening skills, speaking skills, writing skills

    • General International English
    • Communicative approach

    Materiály

    • New Headway Elementary, Pre-intermediate, Intermediate
    • New English File Elementary, Pre Intermediate, Intermediate
    • Murphy, R. Essential Grammar in Use
    • Murphy, R. English Grammar in Use
    • English Vocabulary in Use Elementary, Pre-Intermediate and Intermediate, Upper-Intermediate
    • Azar, Betty Schrampfer: Fundamentals of English Grammar
    • Azar, Betty Schrampfer: Understanding and Using English Grammar
    • Vince, Michael: Elementary Language Practice
    • Vince Michael: Intermediate Language Practice
    • Vince, Michael: First certificate Language Practice
    • ...a další dle uvážení lektora

    Podrobný sylabus pro kurzy s českým učitelem

    Course Semester Functions/discourse markers Grammar/structures Topics/Vocabulary

    BA1


    A1-A2

    ZS

    Describing habits and routines
    Describing places
    Describing things
    Describing past experiences
    Linkers sequential – past time

    Questions, question words
    Present Simple
    Adverbial phrases of time/place and frequency including word order
    Imperatives
    Present Continuous
    'Have/have got
    Possessive ‘s, s’'
    Possessive pronouns
    Past Simple
    Used to
    “Wh” questions in the past
    Past Continuous
    Countable and uncountable nouns
    Determiners Much/many/some/any/all/no/none
    something/somebody/anything/anybody/everything/everybody/everywhere/somewhere/anywhere
    A few/ a little/a lot of
    Articles with countable and uncountable nouns
    Demonstrative this/that/these/those

    Phrasal verbs (common)
    Adverbs of frequency
    Simple adverbs of place/manner/time
    Prepositions of time on/in/at
    Prepositions of place
    Personal details
    Family
    Numbers, time
    Food and drink
    Things in the town, shops, shopping
    Hobbies and pastimes
    Holidays
    Inside the house
    Objects and rooms
    In the classroom

     

    LS

    Describing people
    Obligation and necessity
    Requests
    Suggestions
    Advice
    Invitations
    Offers
    Possibility
    Arrangements/-ing to meet people

    Verb + gerunds/infinitives,
    To infinitive to express purpose
    Like/would like/what’s…like
    Going to
    Will
    Present continuous the for future
    Future time (will x going to)
    Comparative and superlative forms of adjectives,
    Use of than, (not)as…as
    Present Perfect Simple
    For/Since
    Modal verbs – can/could/must/have to/ should/may/might
    Zero and First Conditional, Time clauses
    -ed/-ing adjectives

    Prepositional phrases (place/time/movement)
    Phrasal verbs (common)
    Adjectives personality, description, feelings
    Basic intensifiers (very/really/quite/so/a bit)
    Work and jobs
    Education
    Leisure activities
    Animals
    Clothes
    Weather
    Going out
    Other countries
    Travel and services
    Transport

    Course

    Semester

    Functions/discourse markers

    Grammar/structures

    Topics/Vocabulary

    BA1

    úplní začátečníci

     

    A0-A2

     

    Jako BA1 a k tomu

     

    Directions
    Describing habits and routines
    Giving personal information
    Greetings
    Telling the time
    Directions
    Understanding and using numbers
    Understanding and using prices
    Connecting words (and, but, because)

    Adjectives common and demonstrative
    Adverbs of frequency
    Articles a/an/the
    Comparatives and superlatives
    Determiners basic
    Going to
    How much/how many
    Have/have got
    Very common uncountable nouns
    I’d like
    Imperatives
    Intensifiers very basic
    Modals can/can’t, could/couldn’t
    Past Simple of TO BE
    Past Simple
    Possessive adjectives
    Possessive ‘s
    Prepositions common
    Prepositions of place
    Prepositions of time including in/on/at
    Present Continuous
    Present Simple
    Pronouns simple, personal
    Questions
    There is/there are
    To be, incl questions, negatives
    Verb +ing, like/hate/love

    Food and drink
    Nationalities and countries
    Personal information
    Things in the town, shops, shopping
    Verbs – basic
    Family life
    Hobbies and pastimes
    Holidays
    Leisure activities
    Shopping
    Work and jobs
    Clothes
    Colours
    Dimensions
    Ways of travelling 

    Course

    Semester

    Functions/discourse markers

    Grammar/structures

    Topics/Vocabulary

    BA2

    A2-B1

    ZS

    Describing feelings and emotions, attitudes
    Describing places
    Giving advice
    Expressing opinions
    Agreeing and disagreeing
    Initiating and closing conversation
    Describing people

    Simple passives
    Second conditional (revision of first conditional)
    Present Perfect continuous
    Present Perfect simple x continuous
    Present Perfect x Past Simple
    Past Perfect
    Reported statements
    -ed/-ing adjectives
    Future (will/going to / present simple, continuous,/may/might/future in time clauses)
    Adjectives  - collocation of adjective
    Articles with countable and uncountable nouns
    Determiners – broad range (e.g. all the, most, both)

    Phrasal verbs extended
    Collocations (tell a story, keep a promise..)
    Broader range of intensifiers such as too, enough
    Things in the town, shops and shopping
    Travel and holidays
    Vehicles and transport
    Hotels and restaurants
    Sport and leisure activities
    Numbers, size, dimension, shapes, patterns
    Health and the body
    Feelings, features of character
    Adjectives to describe people

     

    LS

    Describing past experiences and events, storytelling
    Requests and offers
    Checking understanding
    Managing interaction (interrupting, changing the topic, resuming or continuing)
    Talking about films and books
    Markers to structure informal spoken discourse
    Linkers – sequential past time

    Questions, subject/object questions
    Question tags, short answers
    Past time (Past Simple x Past Continuous, Past Perfect), Active/Passive
    Used to
    Would to express habit in the past
    Modal verbs must/can’t deduction in present
    Modal verbs may/might/can/could/have to/ allowed to/must/mustn’t should/ought to/need to
    Comparatives and superlatives
    Adverbs x adjectives
    Adverbial phrases of degree/extent/ probability
    Adverbial phrases of time/place frequency incl. word order
    Comparative and superlative form of adverbs
    Connecting words expressing cause and effect, contrast etc.

    Phrasal verbs extended
    Collocations
    Colloquial language
    Art, music and literature
    Sport and leisure
    Clothes and appearance
    Food, restaurants and cooking
    Education
    Media -  TV and Internet
    Technology – mobiles and computers
    News, lifestyles and current affairs

    Course

    Semester

    Functions/discourse markers

    Grammar/structures

    Topics/Vocabulary

    BA3

     
    B1-B2

    ZS

    Describing hopes and plans
    Critiquing and reviewing
    Developing an argument
    Encouraging and inviting another speaker to continue, come in
    Managing interaction
    Taking initiative in interaction
    Expressing opinion, justification
    Agreeing and disagreeing
    Expressing reaction, indifference
    Checking understanding
    Linkers although, in spite of, despite
    Connecting words expressing cause and effect, contrast etc.

    Future forms  (will/going to / present simple, continuous,/may/might/future in time clauses)
    Future continuous
    Future perfect introduction
    Gerunds and infinitives extended
    Conditionals First, Second, Third, Mixed
    Wish
    Relative clauses
    Articles

    Phrasal verbs extended
    Collocations
    Colloquial language
    Contrasting opinions
    The weather
    Books and literature
    Arts
    Film
    Science and Technology
    Entertainment and the arts
    Health and the body
    The natural world

     

    LS

    Speculating
    Describing experiences
    Describing feelings and emotions
    Interacting informally, reacting, expressing interest, sympathy, surprise etc
    Expressing abstract ideas
    Synthesizing, evaluating, glossing info
    Giving precise information
    Expressing certainty, probability, doubt
    Generalising and qualifying
    Linkers sequential – past time -subsequently
    Discourse markers to structure formal speech

    Modal verbs of deduction and speculation present/past
    Can’t have/ needn’t have
    Revision of all tenses active/passive
    Narrative tenses
    Would to express habits in the past
    Passives – all passive forms
    Reported speech
    Adjectives and adverbs
    Attitudinal adverbs
    Collocation of intensifiers

    Phrasal verbs extended
    Collocations
    Colloquial language
    Summarising exponents
    Crime and the law
    Money
    Media
    People and behavior
    Feelings and opinions
    Education and learning
    News, lifestyles and current affairs
    Word formation

  • Sylabus kurzů bakalářské angličtiny NS


    Kurzy NS na úrovni BA1 nemusí být vyučovány rodilým mluvčím.

    Náplň kurzů

    Dovednosti čtení, poslech, mluvení, psaní, slovní záspba, výslovnost (Reading skills, listening skills, speaking skills, writing skills, vocabulary, pronunciation)

    • Všeobecná mezinárodní angličtina, angličtina pro akademické účely (General International English, EAP)
    • Komunikaticní přístup / Communicative approach
    Kurz Vstupní úroveň Cílová úroveň
    BA1 NS úplní začát.        ZS/LS A0 A2
    BA1 NS                         ZS/LS A1 A2
    BA2 NS                         ZS/LS A2 B1
    BA3 NS                         ZS/LS B1 B2

    Skills

    READING:
    articles, 8 articles per semester

    WRITING:
    3 pieces of writing per semester

    BA1 NS WS
    • Fill in a form
    • An informal letter/email
    • A story behind a photo
    • A postcard
    • A description (person/place)
    • Writing instructions
    • A holiday report
    BA1 NS SS
    • The above and/or
    • A simple formal email
    • Describing a building
    • Giving opinion  
    • A story – describing an experience/impression
    • A simple magazine article
    BA2 NS WS    (250 words)
    • informal letter
    • formal letter
    • descriptions, autobiography
    BA2 NS SS (250 words)
    • composition (pros & cons)
    • story, narrating an event
    • review, report
    BA3 NS WS
    • paraphrasing/summarizing a written text 150-200 words
    • letters (formal & informal) 
    • composition (pros & cons) 500 words
    BA3 NS SS
    • paraphrasing/summarizing oral text 150-200 words
    • paraphrasing/summarizing written text 150-200 words
    • composition (pros & cons) 500 words

    SPEAKING:

    BA1 NS WS
    • Dialogues/interviews in pairs/groups on personal topics
    BA1 NS SS
    • Dialogues/interviews in pairs/groups on personal topics
    BA2 NS WS
    • dialogues/interviews in pairs on personal topics
    • mini-presentations
    BA2 NS SS
    • dialogues/interviews in pairs on general topics
    • mini-presentations
    BA3 NS WS
    • presentations
    BA3 NS SS
    • role-plays, negotiations, problem-solving, simulations

    LISTENING:

    All courses and semesters:
    • gist
    • purpose
    • specific information
    • multiple choice
    • dialogues
    • lectures
    • note-taking

    Výběr možných témat

    BA1 NS WS
    • Personal details
    • Clothes
    • Numbers, time
    • Food and drink
    • Shops, shopping
    • Hobbies and pastimes
    • Holidays
    • Weather
    • Travel and services, Transport
    BA1 NS SS
    • Work and jobs
    • Education, In the classroom
    • Leisure activities
    • Animals
    • Going out
    • Other countries
    • Things in the town
    • Inside the house
    • Objects and rooms
    BA2 NS WS
    • Things in the town, shops and shopping
    • Travel and holidays
    • Vehicles and transport
    • Hotels and restaurants
    • Sport and leisure activities
    • Numbers, size, dimension, shapes, patterns
    • Health and the body
    • Feelings, features of character
    • Adjectives to describe people
    BA2 NS SS
    • Art, music and literature
    • Sport and leisure
    • Clothes and appearance
    • Food, restaurants and cooking
    • Education
    • Media - TV and Internet
    • Technology – mobiles and computers
    • News, lifestyles and current affairs
    BA3 NS WS
    • The weather
    • Books and literature
    • Arts
    • Film
    • Science and Technology
    • Entertainment and the arts
    • Health and the body
    • The natural world
    BA3 NS SS
    • Crime and the law
    • Money
    • Media
    • People and behavior
    • Feelings and opinions
    • Education and learning
    • News, lifestyles and current affairs
    • Word formation

    Výběr možných Functions / discourse markers

    BA1 NS WS
    • Describing habits and routines
    • Describing places
    • Describing things
    • Describing past experiences

    • Linkers sequential – past time
    BA1 NS SS
    • Describing people
    • Obligation and necessity
    • Requests
    • Suggestions
    • Advice
    • Invitations
    • Offers
    • Possibility
    • Arrangements/-ing to meet people
    BA2 NS WS
    • Describing feelings and emotions, attitudes
    • Describing places
    • Giving advice
    • Expressing opinions
    • Agreeing and disagreeing
    • Initiating and closing conversation
    • Describing people
    BA2 NS SS
    • Describing past experiences and events, storytelling
    • Requests and offers
    • Checking understanding
    • Managing interaction (interrupting, changing the topic, resuming or continuing)
    • Talking about films and books
    • Markers to structure informal spoken discourse

    • Linkers – sequential past time
    BA3 NS WS
    • Describing hopes and plans
    • Critiquing and reviewing
    • Developing an argument
    • Encouraging and inviting another speaker to continue, come in
    • Managing interaction
    • Taking initiative in interaction
    • Expressing opinion, justification
    • Agreeing and disagreeing
    • Expressing reaction, indifference
    • Checking understanding

    • Linkers although, in spite of, despite
    • Connecting words expressing cause and effect, contrast etc
    BA3 NS SS
    • Speculating
    • Describing experiences
    • Describing feelings and emotions
    • Interacting informally, reacting, expressing interest, sympathy, surprise etc
    • Expressing abstract ideas
    • Synthetizing, evaluating, glossing info
    • Giving precise information
    • Expressing certainty, probability, doubt
    • Generalising and qualifying
    • Linkers sequential – past time -subsequently
    • Discourse markers to structure formal speech

Angličtina – zimní semestr

Angličtina – letní semestr

Další jazyky

Kurzy OJZ 550 – Čeština pro cizinceOJZ 727 – Německá konverzace
nabízíme v obou semestrech

ŠJ, FJ, NJ a RJ:
ZS – lichá čísla
LS – sudá čísla

Číst dál …Popis jazykových kurzů

  • Přečteno: 3953

Pro studenty

Oddělení jazyků

  • SERR (CEFR)

    V popisech kurzů používané zkratky SERR/CEFR označují Společný evropský referenční rámec (anglicky CEFR = Common European Framework of Reference for Languages), jenž popisuje, co by měl student zvládat na jazykových úrovních A1–C2. Jde o dokument Rady Evropy.

  • Rozřazovací testy

    Rychlý rozřazovací test OJZ

    Test založený na gramatice a slovní zásobě. Stáhnete si jej, vypracujete, opravíte podle klíče a dle tabulky zjistíte svou přibližnou úroveň. Vyplnění zabere max. 40 minut.

    Vyhodnocení testu

    Toto vyhodnocení je pouze orientační. Podrobnější a přesnější placement test testující jazykové dovednosti je k dispozici na našich webových stránkách (TOEIC placement test).

    Počet správných odpovědí 0–15 16–35 36–55 56–75 76 - 95 96–120
    Úroveň dle SERR A0 A1 A2 B1 B2 C1

     TOEIC Online Placement Test – Listening

    Jde o zkrácený test TOEIC – Listening.

    • 25 poslechových otázek
    • 15 minut
    • Pro začátečníky až pokročilé (A1 až C1 dle SERR)
    • Testuje dovednost Listening
    • Okamžité vyhodnocení
    • Registrace nebo použití existujícího účtu ETS

    Podrobné informace o zkouškách TOEIC a TOEFL: web ETS

    Další informace o mezinárodních zkouškách TOEIC/TOEFL na webu OJZ.

    LanguageCert Placement Test

    Rychlý online rozřazovací test – 25 otázek typu multiple choice. Test je k dispozici na webové stránce LanguageCert zde.

  • Quote of the month

    “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”

    – Winston Churchill

    Jazykové tipy:

    Odpovědi na úkolům a překlad citátu najdete níže.

    1. Zkuste od slova success vytvořit následující: příslovce, sloveso a přídavné jméno.

    2. Jaké je anonymum slova success?
      Pozn. Budete-li tápat, malou nápovědu najdete pod položkou 6 níže.

    3. Pokuste se vysvětlit anglicky vlastními slovy, co vnímáte, že se Winston Churchill větou čtenářům snažil sdělit, a/nebo vysvětlete, jak citát chápete sami. 

    4. K čemu se váže slovo „that“ v pasáži „it is the courage to continue that counts“?

    5. Vysvětlete, proč se před „isn’t fatal“ dává přednost výrazu „is not fatal“.

    6. Všimněte si zdůrazňovací větné stavby kolem slova „courage“ – nutnost jejího použití vychází z celkem striktně dodržovaného anglického slovosledu, který preferuje pořadí (1.) podmět – (2.) přísudek. Slovosled českého ekvivalentu, „důležitější je odvaha“ (kde podmět stojí až za přísudkem/slovesem), je v angličtině nepřijatelný, proto se pro větší důraz slovo courage posune tak, aby mohlo stát až za slovesem a přitom věta měla podmět umístěn před přísudkem, jak je v angličtině zvykem.

      Zkuste podobně formulovat krátkou poznámku k našemu citátu: To řekl Winston Churchill.
      Task 2 Hint: The required word is mentioned in the quote.

    7. Translate the quote to Czech.

    Pozn.: Pozitivní, motivační citáty v angličtině na každý den nabízí řada aplikací i skupin na sociálních sítích, například Action for Happiness nebo Brainy Quote.

    Odpovědi k úkolům výše:

    1. Successfully, succeed, successful
    2. success X failure – i takto (←↑) je možné si rozšiřovat slovní zásobu.
    3. Co vymyslela AI: Winning isn’t everything, and losing isn’t the end; what matters most is having the courage to keep going. / Becoming successful doesn’t mean it lasts forever, and failing doesn’t mean it’s the end. / Success isn’t permanent, and failure isn’t a complete defeat. / Victory isn’t the ultimate end, and mistakes don’t lead to ruin. / Neither success nor failure defines us completely*O / Achieving success doesn’t mean the journey is over, and experiencing failure doesn’t mean the end. *C
      Najděte,
      • v čem jste se s AI shodli,
      • v čem ne,
      • čí řešení považujete za lepší
      • a vysvětlete proč.
    4. V této větě je „that“ vztažné zájmeno s významem „který“. Zde odkazuje na výraz „the courage to continue“ (odvaha pokračovat, která je důležitá).
    5. „Is not fatal“ je formálnější i důraznější a lépe se hodí k vážnému tónu citátu.
    6. Možné překlady poznámky: It was Winston Churchill that/who said that. Možné jsou samozřejmě i rozmanité další způsoby překladu, jež se liší slovesnými tvary, slaovní zásobou i pořadím slov, např. Winston Churchill was the one who said that. / That was said by Winston Churchill. / This statement was made by Winston Churchill. / It was Winston Churchill who made that statement. / That statement was made by none other than Winston Churchill. / It was Winston Churchill who expressed this.*O
    7. Možné překlady citátu:
      Úspěch není konečný, neúspěch není fatální: důležitější je odvaha pokračovat.
      Doslovně: ...je to odvaha, která se počítá.
    References

    This educational section may include text which is adapted from AI-generated responses. In the text, AI-generated content is marked with an asterisk and the initial as described below:

    • *O refers to: OpenAI. (2024). ChatGPT (Version 4) [Large language model]. Retrieved from https://www.openai.com/chatgpt
    • *C refers to: Copilot. (2024, October 28). Personal communication.

    NB: Each reference format was recommended by the respective AI software at the time of communication.

Zpět

Číst dál …Pro studenty

  • Přečteno: 15744

Lidé a kontakty

Oddělení jazyků

Konzultační hodiny

Standardně probíbají v kanceláři OJZ (budova A, 3. patro).

Mgr. Klára Pavlínová má pravidelné konzultační hodiny
ve čtvrtek v době 10:00–11:00. Jsou-li zrušeny či přesunuty, informaci uvádíme v Aktualitách na úvodní stránce OJZ.

Mgr. Zuzana Kovářová má pravidelné konzultační hodiny,
a to v úterý v době 10:00–11:00. Jsou-li zrušeny či přesunuty, informaci uvádíme v Aktualitách na úvodní stránce OJZ. Jsou-li zrušeny či přesunuty, informaci uvádíme v Aktualitách na úvodní stránce OJZ.

Ostatní vyučující kontaktujte předem e-mailem, domluvit si lze konzultaci prezenční nebo online.

Tým OJZ

  • Další vyučující

    Mgr. Martina Vavreková
    francouzský jazyk
    Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

    Mgr. Monika Zuzáková
    český jazyk pro cizince
    Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Zpět

Číst dál …Lidé a kontakty

  • Přečteno: 9450

Přihlaste si
odběr newsletteru

Zůstaňme v kontaktu na
sociálních sítích

Branišovská 1645/31a, 370 05 České Budějovice Tel. 387 776 201 | Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Branišovská 1645/31a, 370 05 České BudějoviceTel. 387 776 201 | Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

© 2024 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Cookies

1

0