Katedra fyziky
Bachelor studies
Biofyzika jako studijní obor představuje ve světě širokou škálu studijních programů, od fyzikálních, kvantově mechanických, přes biochemické, až po (molekulárně) biologické; obecně však se dá charakterizovat jako vědní obor studující biologické systémy pomocí experimentálních metod založených na fyzikálních principech.
Některé experimentální metody vyžadují hlubší fyzikální základ, biofyzika jako studijní obor opírající se o takovéto metody je pak pěstována spíše na fakultách matematicko-fyzikálních. Mohutně se rozvíjejí možnosti výpočetní techniky a z toho vyplývající fyzikální, kvantově mechanické výpočty, biochemické, molekulárně genetické, biologické modelování, digitální analýza obrazu, či zvuku apod. Naopak některé univerzity pěstují biofyziku "více biologickou".
Jihočeská univerzita nabízí zajímavý kompromis posluchačům tříletého studijního bakalářského programu Biofyzika: budou seznámeni v prvé řadě s nezbytnými základy fyziky, jak teoretické, tak experimentální. Projdou též základy chemie, biochemie; chemické a biologické laboratorní techniky, a to v kampusu, jehož součástí je vedle Jihočeské univerzity i špičkové Biologické centrum AV ČR. Součástí povinného programu jsou i nezbytné základy počítačové techniky.
Bakalářský program Biofyzika je koncipován tak, aby zájemce profiloval ke vstupu do navazujícího magisterského studia biofyziky, ale aby jim případně umožnil i pokračovat studiem v příbuzných mezních oborech - na hranici mezi biologií, chemií a fyzikou, ať již směrem k medicíně, farmakologii, ale i blíže k fyzice, např. elektronové mikroskopii, či dalším oborům blíže k biologii, molekulární biologii, v rámci Biologického centra, či oborům spíše chemickým (fyzikální chemie) ve spolupráci např. s univerzitou v Linci.
Domníváme se, že pokud v mezních oborech se mladý člověk v dnešní době má prosadit, tak nejtěžší je pochopit principy a teoretické základy fyziky, resp. matematický aparát potřebný pro fyziku. A zde je třeba zkušený lektor, aby "filozofii" a základní kameny pomohl pochopit. V biochemii či biologii se předpokládá, že mladý odborník je schopen nastudovat a "přetřídit" obrovské množství empirických poznatků na to, co je principiální či naopak nepodstatné, již do značné míry i sám.
Proč studovat biofyziku na PřF JU?
- nově vybavené studentské experimentální laboratoře a posluchárny v budově C v kampusu na Branišovské ul. v Č. Budějovicích
- žádný studijní program biofyziky v ČR nemůže nabídnout studium fyziky v rámci kampusu s excelentním Biologickým centrem AVČR , v úzké spolupráci s pracovištěm Mikrobiologického ústavu v Třeboni nebo Ústavem nanobiologie a strukturní biologie v Nových Hradech - velká personální provázanost pedagogů s vědeckými kapacitami, možnost zajímavých bakalářských prací a spolupráce na vědeckých projektech (i v následném magisterském či doktorském studiu biofyziky) s týmy, které patří ke světové špičce v biologii
- úzký kontakt s vědeckými týmy mimo jihočeský región => kromě všech českých biofyzikálních lze jmenovat naše nejbližší kolegy v zahraničí např. na univerzitě v Lundu, návaznost našeho studia biofyziky např. s magisterským oborem Biologické chemie (přeshraniční studium, Linz), a další a další. Možnosti studia, studijních pobytů, v zahraničí. Jihočeská univerzita se nachází i na Špicberkách i na Nové Guinei.
- individuální přístup ke každému našemu studentovi již od prvního semestru, od samého počátku studia
Bakalářský obor Fyzika pro vzdělávání studijního programu Fyzika vznikl na Přírodovědecké fakultě jako důsledek strukturace dosavadních pětiletých učitelských programů pro výchovu učitelů fyziky pro střední školy na bakalářský a magisterský stupeň. Během studia bakalářského oboru posluchač získá odborné znalosti a seznámí se s řadou experimentálních technik z různých oblastí fyziky.
Proč studovat učitelství fyziky na PřF JU?
- široká nabídka kombinací (např. F-Bi, F-Ch, F-M, F-I)
- nově vybavené studentské experimentální laboratoře a posluchárny
- úzký kontakt s vědeckými týmy => možnost zajímavých závěrečných prací a spolupráce na vědeckých projektech
Koncepce výuky
- student se zapisuje na kombinaci dvou oborů, tedy Fyzika + další obor (např. Biologie, Chemie, Matematika, Informatika)
- bakalářský stupeň zaměřen na získání odborných znalostí z aprobačních oborů => v magisterském stupni možnost pokračovat jak v učitelských (zaměření zejména na didaktiky aprobačních předmětů a pedagogicko-psychologický základ), tak neučitelských oborech
- pro získání kompletního vzdělání učitele s dvouoborovou aprobací nutno dále absolvovat navazující magisterské obory, jak je zřejmé z tabulky níže (navazující studium označeno kurzívou)
Bakalářský stupeň |
Magisterský stupeň |
Fyzika pro vzdělávání |
|
„Další předmět“ pro vzdělávání |
Učitelství "dalšího předmětu" pro SŠ |
Pozn.: Vzdělávání učitelů přírodovědných předmětů pro střední školy (včetně fyziky) je v rámci Jihočeské univerzity zaštiťováno Přírodovědeckou fakultou. Na výuce psychologicko-pedagogických předmětů se podílí Pedagogická fakulta JU.
Podmínky pro přijetí
- podání přihlášky
- ukončené SŠ vzdělání
- absolvované 3 roky matematiky a 2 roky fyziky na SŠ (v případě nesplnění tohoto požadavku nutno absolvovat přijímací test)
- detailnější informace najdete zde
Další důležité informace
- obecné informace o studiu učitelství na PřF JU
- informační brožura PřF JU - Růženka (seznam programů a oborů, seznam přednášek atd.) - o kurzech a oborech Katedry fyziky
Bakalářský program Fyzika vznikl nově na Přírodovědecké fakultě jako jeden ze základních studijních programů, které budou profilovat směr výuky, vzdělávání a výzkumu na Přírodovědecké fakultě.
Bakalářský program Fyzika, obor Fyzika, je koncipován tak, aby zájemcům o studium fyziky poskytl jak potřebné základní fyzikální kurzy a cvičení, tak i možnost rozšíření znalostí o speciální fyzikální a jiné vhodné kurzy z univerzitní nabídky. Studenti se během svého studia profilují zpravidla do jednoho z hlavních zaměření ústavu - materiálově zaměřené aplikované fyziky, počítačové fyziky či experimentální biofyziky. Cílem studia bakalářského programu Fyzika, oboru Fyzika, je výchova absolventa vzdělaného ve všech základních partiích fyziky na úrovni odpovídající nižšímu (bakalářskému) stupni vysokoškolského studia, který zároveň absolvoval některé rozšiřující předměty svého speciálního odborného zaměření.
Se zaměřením vědecké činnosti Katedry fyziky a vybavením vědeckých laboratoří se uchazeč může seznámit na stránkách jednotlivých laboratoří.
Absolvent je profilován ke vstupu do navazujícího magisterského studia Fyzikální měření a modelování, případně Biofyzika. Současně by měl být absolvent, také díky množství praktických cvičení, dostatečně připraven po odborné a praktické stránce uplatnit se jako technik s nižším vysokoškolským vzděláním v inovačním vývoji a průmyslu, v laboratořích i v praxi.
Obor Měřicí a výpočetní technika je jediný čistě technický obor na Jihočeské univerzitě, existující nepřetržitě od roku 1992. Je garantován Ústavem fyziky a biofyziky na Přírodovědecké fakultě. Nabízí mezioborové studium elektroniky, automatizace, elektrotechniky a informatiky. V akademickém roce 2021/21 bude otevřen první ročník pro denní studium.
Organizace studia
- Výuka probíhá formou denního studia na vysoké škole.
- Přednášky, online přednášky, cvičení, semináře a samostatné prace studentů.
- Studium je zakončeno získáním bakalářského titulu Bc.
- Studenti mají možnost dalšího studia v magisterském programu Fyzikální měření a modelování (FMM).
Deset důvodů, proč studovat technický obor na Přírodovědecké fakultě (PřF)
- Technický obor v regionu s dlouholetou tradicí
- Mezioborové studium elektroniky, automatizace, elektrotechniky a informatiky
- Studium probíhá v prezenční formě
- Diplom z respektované vysoké školy
- Studium na jednom místě bez nutnosti dojíždění mimo region
- Možnost pokračování v magisterském programu
- Přírodovědecká fakulta nabízí studium přírodních věd. Fyzika, matematika nebo informatika tvoří tradiční základ technických oborů
- Přírodovědecká fakulta sídlí v moderním, z části nově postaveném kampusu
- Zaměstnavatelé naše studenty upřednostňují před absolventy méně renomovaných VŠ
- Jsme etablovaná státní vysoká škola. Naším cílem je poskytnout kvalitní technické vzdělání.
Naši absolventi pracují u prestižních zaměstnavatelů v regionu, například:
Robert Bosch, s.r.o., JE Temelín, Motor, Jihostroj Velešín, Schwan Cosmetics, Tieto, Siebel, Akka a další.
Kde najdete naše absolventy?
Bc. Marian Viskup – prezenční bakalářské studium absolvoval v letech 2013-2017. V roce 2017 obhájil svou bakalářskou práci na téma „Octave a OpenFoam a jejich použití ve fyzice“. Již během studia pracoval ve společnosti LESIKAR, a.s. se sídlem v Táboře, zabývající se magnetickými snímači. Po ukončení začal pracovat ve firmě Robert Bosch s.r.o. na pozici Inženýr palivových modulů, kde je jeho hlavním úkolem komunikace se zákazníky, vedení týmu a vytváření dokumentace pro daný produkt.
Od října 2017 studoval při zaměstnání na FEL ZČU v Plzni v kombinovaném studiu obor Aplikovaná elektrotechnika.
Mgr. Jiří Štangl – obor MVT studoval v letech 2011-2014 a studium zakončil obhajobou bakalářské práce, zaměřené na PLC programování jednoduchých modelových strojů výrobní linky pro laboratorní potřeby PřF JU.
Po ukončení bakalářského studia nastoupil do navazujícího magisterského programu Fyzikální měření a modelování na UFY PřF JU. Studium úspěšně dokončil v roce 2017 obhajobou diplomové práce „Optimalizace parametrů úlohy s rázovým zatížením v programu LS-DYNA“, která vznikla ve spolupráci s vývojovým oddělením firmy Robert Bosch s.r.o. v Českých Budějovicích. Ve zmiňované společnosti nyní působí jako technolog sériové výroby pro systém DNOX.
Bc. Kryštof Effenberk – v letech 2012-2015 studoval na UFY PřF JU v denním studiu. Své studium úspěšně zakončil obhájením bakalářské práce na téma „Přepětí v elektrických sítích a ochrana elektrického zařízení proti přepětí“. Svou práci vypracoval ve spolupráci se školiteli z firmy EON.
Po absolvování bakalářského programu zůstal na Katedry fyziky PřF JU, kde studoval navazující magisterský obor Fyzikální měření a modelování. Zpracoval diplomovou práci zaměřenou na fyziku Slunce. Díky této problematice měl možnost zapojit se do mezinárodního grantu zabývajícího se sluneční fyzikou.
Bc. David Cifreund – studoval v denní formě studia v letech 2013-2017. Studium zakončil úspěšnou obhajobou bakalářské práce na téma „Implementace vypařovacího systému pro depozici tenkých vrstev v prostředí nízkoteplotního plazmatu“.
V současnosti pracuje ve firmě Robert Bosch s.r.o. na vývoji palivových modulů jako zkušební technik. Jednou z jeho činností je validace palivových modulů, kde zajišťuje různé testy (mechanické, elektrické, teplotní, funkční zatížení, atd.), nutné k ověření jejich výdrže v provozu v automobilech.
Bc. Jan Timko – kombinované studium zahájil v roce 2013. Již na začátku studia začal pracovat jako provozní elektrikář bloku na jaderné elektrárně Temelín. Jak sám říká: „Samotné studium probíhalo poměrně zajímavou formou v moderních prostorech školy s viditelným zájmem učitelů vymýšlet nové praktické úlohy, stáže a cvičení a směřovat tak studenty k budoucímu zaměstnání, či navazujícímu studiu“. Studium dokončil obhajobou bakalářské práce na téma „Technicko - ekonomická studie blokových transformátorů jaderné elektrárny Temelín“.
Po ukončení bakalářského studia na PřF JU pokračoval v studiu Aplikované elektrotechniky na Fakultě elektrotechnické ZČU v Plzni.