Katedra biologie ekosystémů

Magisterské studium na KBE

Katedra biologie ekosystémů nabízí dva navazující magisterské programy Aplikovaná ekologie a ochrana přírody a Biologie ekosystémů, které jsou určené pro absolventy bakalářských programů Ekologie a ochrana prostředí (tzv. Péče o ŽP), Biologie a příbuzných oborů zajištovaných jinými vysokými školami.

Program Aplikovaná ekologie a ochrana přírody

Vzdělání v programu je zaměřeno na praktický výkon ochrany přírody ve státní správě, management ekosystémů ve vazbě na obnovu přírodní i kulturní krajiny a monitoring životního prostředí. Studium proto zahrnuje předměty z legislativy životního prostředí se speciálním zaměřením na ochranu hodnot přírodního a kulturního dědictví krajiny, biologické hodnocení, základy obnovy kulturní krajiny, atp. Součástí studijního kurikula je i příprava na autorizaci MŽP Hodnocení vlivu na zájmy ochrany přírody podle §67 zák. 114/92 Sb. o ochraně přírody a krajiny.

Získané znalosti a dovednosti umožní absolventovi pokračovat buď v aplikačních pozicích ekologů v podnikové a firemní sféře, resp. v kontrolních a inspekčních orgánech rezortu životního prostředí, nebo ve výzkumných a vědeckých ústavech pokračovat v akademické kariéře v doktorském stupni studia v oblastech biologie ekosystémů, ekologie a ochrany přírody a krajiny. Kromě toho mají absolventi možnost uplatnění v laboratořích a provozech ekologických firem a v organizacích státní správy a samosprávy s působností v ochraně přírody a krajiny, popř. zemědělství, lesnictví či ochrany vod.

Program Biologie ekosystémů

Program BE je zaměřen na problematiku a metodologii současné ekologie půdního a vodního prostředí. Propujuje klasickou biologii se studiem procesů na úrovni ekosystémů (chápány jako území - třeba les, louka, rybník, nádrž, kde žijí organismy ve vzájemných vztazích a současně ve vztahu s neživým prostředím). Učíme studenty chápat principy fungování suchozemských a vodních ekosystémů, pojmenovávat jednotlivé složky ekosystémů, hledat příčinné závislosti a vztahy mezi organismy a jejich prostředím a rozumět tak jejich proměnám v čase vlivem změn podmínek prostředí a lidských zásahů.

Program zahrnuje tři studijní směry – Hydrobiologie, Půdní biologie a Ekologická analýza a modelování. Studijní směr si student volí podle zaměření diplomové práce, svých zájmů a představy dalšího uplatnění. Součástí studia je osvojení si metodologie používané v dané oblasti (od standardních fyzikálně chemických měření přes měření aktivity a fyziologických vlastností jedinců, populací a společenstev vodních a půdních organismů po molekulárně biologické metody studia mikrobních společenstev v jejich přirozeném prostředí. PřF také jako jediná fakulta v ČR vyučuje metody využití stabilních izotopů ve studiu fungování vodních a suchozemských systémů).

Absolvent bude dobře připraven na práci v laboratořích a provozech ekologických firem, státních podnicích jako jsou Povodí či půdoznalecké instituce, i v neziskových organizacích. Může také pokračovat v doktorském studiu oborů Biologie ekosystémů a Hydrobiologie, či jiných příbuzných oborech. Pokud kurikulum doplní předměty z legislativy životního prostředí nabízené programem Aplikovaná ekologie a ochrana přírody (Právo ŽP, případně Správní právo a Hodnocení vlivů na přírodu), je výborně připraven práci ve státní správě či samosprávě nebo v kontrolních a inspekčních orgánech rezortu životního prostředí (ČIŽP, MŽP, MZe).

Kvalifikační práce magisterských studentů KBE

Studenti obou oborů vypracovávají své diplomové práce v návaznosti na témata zájmu a výzkum probíhající na PřF a v úzké spolupráci s ústavy Akademie věd ČR, především Ústavem půdní biologie a biogeochemie, Hydrobiologickým, Entomologickým a Botanickým ústavem. Součástí studntské práce může být výzkum jak v terénu, tak pomocí laboratorních experimentů a počítačových simulací, jejichž cílem je pochopit příčinné závislosti pozorovaných jevů. Zpracování získaných vzorků a dat probíhá v dobře vybavených laboratořích a počítačových učebnách. V rámci praktičtěji zaměřených prací studenti spolupracují pod vedením pedagogů PřF JU s orgány ochrany přírody nebo státní správy.

Magisterský studijní obor Ecology

Tento studijní obor je veden pouze v anglickém jazyce. Více informací lze nalézt zde.

Důležité odkazy